Nieuwe elektrische standaard

In de wereld van de vierwielers staan we nu stilaan echt aan de doorbraak van de elektrische voertuigen. De cijfers reflecteren dat nog niet, maar alle bedrijven in de sector laden hun kanonnen om voluit de markt te beschieten. Bij de motorfietsen is dat vooralsnog niet het geval, al zet Zero met de nieuwe SR/F opnieuw een stap in de goede richting.

SR/F is een hippe afkorting voor StreetFighter, en dat onderstreept meteen de ambities van dit model. Het wil modern, hip en sportief voor de dag komen. Bovendien wil het dat doen met een prijskaartje dat stilaan binnen de aanvaardbare normen komt. Een nieuwe basisversie zal net onder de 20.000 euro kosten en als je daar de 1.500 euro directe cashback van de Vlaamse overheid aftrekt wordt dat dus interessant. Daarbovenop kan je ook nog eens 15% van de aankoopsom extra in je personenbelasting inbrengen, naast de gewone motoraftrek. Als je dan ook rekening houdt met het feit dat de Zero’s naast banden en remblokken, geen onderhoud vergen, wordt de totale rekening plots nog een stuk rooskleuriger. Op papier begint Zero dus stilaan een competitief pakket in huis te hebben, maar wat betekent dat op het asfalt?

In het zadel worden de verschillen met z’n voorgangers nog duidelijker. De zit is sportief dynamisch en je voelt je dadelijk een met de motorfiets. Dat zal ook voor minder ervaren rijders veel vertrouwen wekken. Zeker als je weet dat ik met mijn 1.80 m moeiteloos beide voeten op de grond kan zetten en dat je in het ruime zadel makkelijk kan verzitten. Het stuur zorgt voor een licht voorovergebogen, maar nog steeds comfortabele houding. Er is dus niets dat je belet om er helemaal voor te gaan. Want voor het eerst is een elektrische fiets voorzien van de ondertussen bekende Bosch MSC (Motorcycle Stability Control) die je al op heel wat klassieke, moderne motorfietsen vindt.

Het verhaal van Zero, dat alweer tien jaar geleden begon, wordt langzaam een succes. De aanhouder wint, en dat lijkt in dit geval zeker waar te zijn. NASA ingenieur Neal Saki had tien jaar geleden een duidelijke visie en die begint vorm te krijgen. De omzet en verkoop van Zero steeg de voorbije jaren met zo’n 40% per jaar, en Europa heeft sinds kort de VS voorbijgestoken in aandeel in die verkoop. De SR/F komt net op tijd om dat momentum verder aan te zwengelen, en het is dan ook geen toeval dat hij rijdt en eruitziet als een echte Europese stadsnaked. Het is zonder twijfel de beste straatlegale elektrische motorfiets waar ik ooit mee heb gereden, en hij zet echt een nieuwe standaard.

De volledige versie van Nieuwe elektrische standaard lees je in Motoren & Toerisme 03 die nu in de winkel ligt of koop hem online.

Tekst: Alan Cathcart/Tom Vander Sande

Foto's: Kevin Wing

Geschreven op 19 juni 2019
© Motoren & Toerisme