MY25: Honda Cross en Offroad

Honda presenteert voor 2025 een line-up van maar liefst vier crossmotoren en twee offroads, allen zijn gebaseerd op de CRF250R en -450R.

Een frame dat voor 70% vernieuwd werd, nieuwe kroonplaten en een nieuwe voorvork: Honda pakt z'n crossmodellen behoorlijk grondig aan met het oog op het volgend modeljaar. En dan hebben we het nog niet over de wijzigingen aan de motorblokken gehad, ook daar werd er verder aan geschaafd. Dat motorcross nog steeds belangrijk is voor Honda blijkt uit de middelen en mensen die het inzet in zowel de MXGP als in het AMA MX/SX. Over de grote plas won Honda dit jaar trouwens al een eerste titel, en nog wel de belangrijkste, met Jett Lawrence in het AMA 450 Supercross-kampioenschap.

Honda won met Jett Lawrence dit jaar al de belangrijke AMA 450 Supercross-titel. Foto: Honda Racing Corporation

CRF250R - CRF450R

2025 Honda CRF250R

De basismodellen krijgen dus zoals gezegd een frame dat voor 70 procent nieuw is. De voorbuis en de zijbalken van dat frame werden hertekend, alsook de punten waarop de achterbrug in het frame scharniert. De standaard CRF's kregen ook nieuwe kroonplaten (boven en onder) en dat heeft alles te maken met de komst van een nieuwe Showa voorvork, met een binnenbuis van 49 mm. Ook de schokbreker werd op de nieuwe voorvork afgesteld.

Ook optisch ogen de 2025 Honda's anders dan hun voorgangers. De waterkoelingflappen werd hertekend en datzelfde gebeurde voor de zijcovers (die een geheel vormen met de laterale nummerplaten). De kleur en de graphics doen alvast terugdenken aan de legendarische CR125R/250R/500R tweetakten van eind jaren '80. Wat Honda niet wijzigde zijn de zwarte D.I.D. velgen waar we de afgelopen seizoenen aan gewend waren geraakt. Vooraan wordt er nu wel een tweezuigerremklauw gemonteerd. 

Honda pakte ook de eencilinder viertakt krachtbronnen van de CRF250R en CRF450R aan.

Ook het mechanische gedeelte onderging behoorlijk wat wijzigingen. Zo krijgen de crossers hertekende krukassen, nieuwe afstellingen voor het injectiesysteem en grondig herziene in- en uitlaattrajecten. De wijzigingen aan de krukas zouden volgens Honda de ééncilinderblokken meer enertie geven waardoor ze sneller aan toeren zouden winnen. De uitlaatsystemen kregen een robuustere einddemper, en een herzien spruitstuk. Door dat nieuwe, rechtere uitlaattraject zou de vermogensafgifte in het midden en hogere toerengebied verbeteren. 

De CRF250R profiteert nu ook mee van de ervaring die het merk opdeed met de CRF450R en krijgt nu ook het Honda Selectable Torque Control-systeem (HSTC). De naam van  systeem is 'Honda Speak' voor een tractiecontrole-systeem. Naast HSTC zijn de Honda-crossers ook voorzien van een launch control-systeem (ontwikkeld door Honda Racing Corporation) en hebben ze drie instelbare rijmodi. 

CRF250RWE/CRF450RWE

Naast de basisversies brengt Honda nu voor het eerst ook de Works Editions van de CRF250R en CRF450R op de markt in Europe. Beide Works Editions-versies werden eigenlijk voor de Amerikaanse markt ontwikkeld en zijn tevens homologatie-versies om te voldoen aan de stringente technische regels van het MX/SX-reglement van de AMA (American Motorcyclists Association). 

De Works Edition-versies worden in dezelfde fabriek als de basisversies gebouwd in het Japanse Kumamoto, maar het verschil zit 'm in de afwerking. Zo worden de in en uitlaattrajecten van de Works Editions met de hand bijgewerkt (gepolijst) en hebben deze semi-fabrieksmachines een Yoshimura uitlaatlijn en een Twin Air-luchtfilter. Verder nog meer lekkers in de vorm van een voorvork met speciale coatings op binnen- en buitenbuizen, Renthal handvatten, Throttle Jockey-zadel, enz. De CRF450RWE-versie krijgt daar nog eens een speciaal op maat gemaakte hydraulische koppeling van de Amerikaanse specialist Hinson bovenop.

CRF250RX/CRF450RX

Tot slot nog eens aanstippen dat Honda ook nog steeds cross-country-versies van z'n crossmotoren op de markt brengt. In landen als Australië en de Verenigde Staten worden ze gebruikt voor XC-wedstrijden, maar in Europa dienen ze vooral als basis voor de enduro's van Red Moto. Al kan je ze hier ook standaard in hun 'naakte' vorm kopen. Beide cilinderversies hebben een plastic tank van 8 liter, handbeschermers, een zijstandaard en enduro/offroad-afstellingen voor zowel injectie als vering. 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Hondanews.eu

Video: YouTube.com/Honda Motorcycles Europe

Geschreven op 27 mei 2024
© Motoren & Toerisme