MY24: Royal Enfield Bullet 350

De Bullet is terug! Het langstlopende productiemodel ter wereld keert terug op basis van het J-platform met zijn 350 cc motorblok. We zien dan ook veel gelijkenissen in de technische fiche met de Royal Enfield Classic 350. 

In een vorig leven cruisede de iconische Bullet over het asfalt met een 500 cc aan boord. Die is nu ingeruild voor een 350 cc die we ook terugvinden in de Classic 350, HNTR 350 en de Meteor 350. Op deze manier breidt het modellengamma van de Indiërs vliegensvlug uit en versterkt Royal Enfield zo zijn positie als bestverkopende merk in de 250cc-750cc wereldmarkt van middelgrote motorfietsen. De eerste Bullet werd reeds in 1932 geïntroduceerd en is dus al negentig decennia onder ons. Met subtiele aanpassingen over de jaren heen zijn, is de uitstraling nog steeds op en top Royal Enfield met een klassiek karakter. Geen hoogtechnologische hocus pocus aan boord, maar een degelijke tweewieler die het pure motorrijden hoog in het vaandel draagt. 

2023_RoyalEnfield_Bullet350_01

Net zoals in de classic 350 produceert het motorblok 20,2 pk aan 6.100 opm en 27 Nm aan 4.000 opm. Deze waarden worden via vijf versnellingen overgebracht naar de achteras. Voor Europa zullen er twee versies worden geïntroduceerd in Black & Maroon, en Black Gold. Een klassieke druppelvormige benzinetank slaat 13 liter op voor het begin van elk avontuur. Er zullen 28 accessoires beschikbaar zijn om deze blinkende machine verder te personaliseren. Eind oktober kan je eens bij de Royal Enfield dealer binnenspringen om de Bullet 350 in het echt te bekijken. Prijzen zijn voorlopig nog niet bekend.

Royal Enfield weet als geen ander hoe ze een coole video moeten maken. De slogan op het einde "Bullet Meri Jaan" betekend zoveel als "Bullet is My Life". Het is duidelijk dat Royal Enfield veel waarde hecht aan dit bijna eeuwenoude model.  

Royal Enfield Bullet 350
Motor: lucht/oliegekoelde eencilinder viertakt
CI: 349 cc
Rijklaar gewicht: 195kg

Meer informatie vind je op: www.royalenfield.com/be/nl/home/

Geschreven op 19 september 2023
© Motoren & Toerisme