MY22: Sherco Enduros

Het Franse Sherco blijft hard aan de weg timmeren. Het in Nîmes gevestigde offroad-merk - naast enduromotoren bouwt Sherco ook recreatieve machines en trials - presenteert naar goede gewoonte niet één maar twee enduro-gamma's. Of beter gezegd een lijn basismodellen en een lijn premium machines. 

Racing

Sherco's basismodellen voor de enduro gaan ook in 2022 met het predikaat Racing door het leven. Voor 2022 snoeide Sherco in z'n basis-gamma. Alleen de SE 250 en 300 tweetakten en de SEF 300 viertakt blijven nu nog over. De opvallendste verandering tegenover modeljaar 2021 zijn de veerelementen van KYB. Geen WP meer dus voor Sherco. Is de schokbreker achteraan op de Racings identiek aan die van de Factory-versies, dan is dat niet het geval met de upside-down voorvork. Op de Racings is dat namelijk een exemplaar met open cartridge en dus minder gesofisticeerd. 

Verder kregen de Racing-modellen voor 2022 een zwart comfortzadel, nieuwe handvatten, zwarte Excel velgen. De 2 tweetaktmodellen krijgen ieder een expansie-uitlaat van het Amerikaanse FMF, terwijl het viertakt exemplaar uit Sherco's eigen 'atelier' komt. 

 

Factory

Sherco brengt voor 2022 maar liefst 7 Factory-modellen in lijn. Drie daarvan zijn tweetakten, waaronder de 125 cc. De lichtste Sherco enduro was voorheen enkel als Racing-model leverbaar, maar dat verandert nu dus. Net als op de 250 en 300 cc tweetakten wordt het inlaatmembraan van de 125 cc nu ook elektronisch bediend. 

De Factory viertakten kregen kleine aanpassingen aan hun motorblokken en dat met het oog op verhoogde duurzaamheid. Zo kregen de 450 en 500 SEF een nieuwe krukas grotere lagers en werden de tandwielen van de primaire overbrenging aangepakt. Verder werd de inhoud van de watermantel rondom de cilinder vergroot voor een betere koeling. 

De Factory-modellen kregen naast nieuwe graphics ook een nieuw Della Valle zadel, een nieuw Neken stuur en Brembo remklauwen. Hun upside-down voorvork heeft een closed cartridge-systeem en is te herkennen aan het rode KYB-logo op de vorkpoten (zwart op de Racing-modellen).

Tekst: BJ

Foto's: Sherco

Video's: YouTube.com/Sherco Racing Factory

Geschreven op 31 mei 2021
© Motoren & Toerisme