MY22: BSA Gold Star

Doorgaans is het échte nieuws op Motorcycle LIVE erg dun gezaaid, en dat omdat de Britse motorshow enkele weken na EICMA plaats vindt. Dit jaar kon men in het NEC wél met een wereldpremière uitpakken en nog wel eentje die op geen enkele andere show gelanceerd had kunnen worden. BSA is immers terug als motormerk en de naam verwijst immers naar de stad waarin het NEC gelegen is: Birmingham. BSA staat namelijk voor Birmingham Small Arms.

Net als dat andere illustere merk van Britse afkomst, Royal Enfield, bouwde BSA naast wapens ook motorfietsen. En ook dit Britse kroonjuweel is nu – net als Royal Enfield en Norton - in Indiase handen. Het was immers de Indiase constructeur Mahindra, bij de sportliefhebbers wellicht nog bekend vanwege hun (korte) periode in het WK Moto3, dat de naam BSA enkele jaren geleden verwierf.

Met de Gold Star pakt het herboren BSA opnieuw uit met z’n meest bekende modelnaam. De 21e eeuwse versie van de Gold Star is een ééncilinder van 652 cc. In tegenstelling tot het origineel is deze Gold Star niet lucht- maar wel watergekoeld. De BSA voldoet dan ook aan de Euro 5-normen. De single produceert een vermogen van 45 pk (aan 6.000 opm) en heeft een maximaal koppel van 55 Nm (aan 4.000 opm).

Het eencilinder motorblok van de Gold Star huist in een stalen buizenframe. Vooraan wordt de machine afgeveerd door een upside-down vork die niet instelbaar is, achteraan met stereo schokbrekers. Remmen gebeurt vooraan met een enkele 320 mm remschijf en een Brembo tweezuigerremklauw. Achter werd een 255 mm remschijf gemonteerd. De BSA is voorzien van tweewegs ABS.

De nieuwe BSA Goldstar weegt rijklaar 213 kg en dan bevat de tank dus 13 liter. De machine heeft naast twee klokken (snelheidsmeter en toerenteller) ook een LCD-schermpje en een USB-poort. Verder maken een bekrachtigde slipperkoppeling en een immobiliser deel uit van de standaarduitrusting.

Wereldwijde samenwerking

De nieuwe BSA 650 mag gerust een wereldwijd project genoemd worden. Het kapitaal voor dit nieuwe model mag dan wel uit India komen, toch werd de motorfiets in Engeland ontworpen. Het motorblok kwam tot stand onder leiding van Dr. Roland Kirchberger, professor Thermische Motoren aan de Technische Universität Graz in Oostenrijk. Tegelijkertijd werd het onderzoeks- en ontwikkelingsgedeelte van de nieuwe BSA Gold Star bij Mahindra in India afgewerkt.

 

De nieuwe BSA Gold Star is leverbaar in drie basiskleuren: Insignia Red, Dawn Silver en Midnight Black. Daarnaast komt er ook een Legacy Edition van de Gold Star die Highland Green met Silver Sheen combineert.

Prijzen zijn voorlopig nog niet bekend, evenals plannen voor eventuele Belgische en/of Nederlandse importeurs. Maar wellicht wordt dat laatste in de loop van 2022 wel bekend gemaakt.

Meer informatie over het herboren BSA vind je op hun Britse website: www.bsacompany.co.uk

 

Tekst: BJ

Foto's: BSA

Video's: YouTube.com/BSA Motorcycles Official

Geschreven op 6 december 2021
© Motoren & Toerisme