MY21: Yamaha WR450F

Yamaha pakt voor het modeljaar 2021 z’n zwaarste enduromachine, de WR450F aan. Het herziene eencilinder motorblok is afgeleid van dat van de YZ450F crossmotor. Naar aloude offroad-receptuur worden de wijzingen aan de crossmotor (voor modeljaar 2020) één modeljaar later ook op de enduro-versie geïmplementeerd.

Volgens Yamaha biedt de vernieuwde krachtbron meer vermogen – al zijn er geen cijfers beschikbaar – en een verbeterde controle. Het blok kreeg echter een nieuwe en compactere cilinderkop en tegelijkertijd werd ook de zuiger hertekend en de compressieverhouding verhoogd. Gebogen radiatoren en een ventilator moeten voor een effectieve koeling van de krachtbron zorgen. Net als op de YZ450F kan je de motorkarakteristiek van de WR450F aanpassen met behulp van de Yamaha Power Tuner app. en dat vanop je smartphone. Daarbovenop vind je op de linker stuurhelft een drukknop om de juiste motormapping te kiezen tijdens het rijden. Ook aan de onderhoudsvriendelijkheid werd gedacht. Zo kan je de luchtfilter zonder gereedschap demonteren en vervangen.

De WR450F deelt heel wat van z'n 'DNA' met de YZ450F crossmotor. Toch heeft Yamaha naar eigen zeggen een aantal onderdelen van deze motorfiets specifiek met het oog op enduro-gebruik ontwikkeld. Dat geldt met name voor het injectiesysteem, de heavy-duty koppeling die voor accurater schakelwerk moet zorgen en voor het nieuwe en lichtere aluminium wiegframe. Starten gebeurt net als op de crossmotor met een duw op de knop die de elektrische starter activeert.

De versnellingsbak, de koppeling en het motorkarakter van de WR450F werden aangepast voor typisch enduro-gebruik.

De gewijzigde zitpositie is een gevolg van het nieuwe frame. Maar de berijder kan de ergonomie nog naar eigen wens aanpassen dankzij het viervoudig verstelbare stuur. Yamaha monteerde ook lichtere voetsteunen uit chroommolybdeen. De tankinhoud bleef ongewijzigd op 7,9 liter.

Net als op de YZ450F wordt vooraan een KYB upside-down voorvork gemonteerd. Deze is volledig instelbaar. Achteraan krijgt de WR450F een eveneens volledig instelbare schokbreker van dezelfde fabrikant.

 

De ergonomie van de WR450F is aanpasbaar.

Zoals het een sportieve Yamaha betaamt bleef de WR450F blauw, al veranderde de toon ervan wel enigszins. Het plastic bodywork is nu in Icon Blue uitgevoerd en ook de graphics werden vernieuwd.

Naast de WR450F krijgt ook kleine broer WR250F een lichte make-over.  Al is die alleen van cosmetische aard. De WR250F moet het voor modeljaar 2021 stellen met het nieuwe Icon Blue als grondkleur en nieuwe graphics. De WR450F is leverbaar vanaf oktober, voor de WR250F is het nog een maandje langer wachten.

 

Tekst: BJ

Foto's: Yamaha Media

Geschreven op 3 september 2020
© Motoren & Toerisme