MY21: Moto Guzzi lanceert vernieuwde V85 TT en V9's

Moto Guzzi zet het jaar waarin het z’n 100e verjaardag viert alvast goed in met de lancering van twee vernieuwde modellen de V9 en de V85 TT (Travel).

 

V9 Roamer en Bobber

Krachtiger motorblok

Moto Guzzi gaf z’n cruisers een flinke make-over voor modeljaar 2021. Een make-over die zich niet beperkt tot het kosmetische, maar wel eentje waarbij ook een ‘harttransplantatie’ te pas kwam. De V9’s doen het voortaan met hetzelfde blok als de V85, maar voor de cruisers werd deze dwarsgeplaatste 90° V-twin wel aangepast. Concreet betekent dat voor de V9 een vermogenswinst van 10 pk. Het 850 cc metende blok produceert immers een maximaal vermogen van 65 pk, al zijn er dat wel 15 minder dan op de V85 TT het geval is. Het maximum koppel is 73 Nm.

Vernieuwd rijwielgedeelte

Moto Guzzi deed geen half werk en paste ook het frame aan. Dat is nu ter hoogte van het balhoofd versterkt. Een ingreep die voor een verhoogde stabiliteit en preciezer sturen moet zorgen. De voetsteunen worden voortaan op rubbers gemonteerd zodat de trilling van het V-twin blok gereduceerd wordt.

V9 Bobber

De Bobber-versie van de V9 kreeg, in lijn met z’n minimalistische look, een nieuw zadel. Verder werden ook het voorspatbord en de zijpanelen hertekend. Ook het digitale dashboard kreeg een nieuw ontwerp. Tenslotte is de V9 Bobber rondom voorzien van LED-verlichting, met het daglicht zelfs in de vorm van de befaamde adelaar uit Mandello del Lario!

 

De V9 Bobber komt in één enkele kleurstelling, het matte Nero Essenziale. En keuze die aansluit bij de, volgens Moto Guzzi, “donkere en nachtelijke ziel” van de V9 Bobber.

V9 Roamer

De meer toergerichte Roamer komt in het glanzende Grigio Lunare en is standaard voorzien van een perspex vliegenschermpje.

Zowel de V9 Bobber als Roamer is ook in A2-versie leverbaar.

V85 TT (Travel)

De V85 is de afgelopen twee jaar tot hét succesnummer van Moto Guzzi uitgegroeid. Logisch dus, dat het model extra aandacht kreeg van de technici in Mandello del Lario. Die namen, uiteraard met het oog op de Euro 5-normen het blok onder handen. Een geoptimaliseerde lifting van de klepstoter en nokkenas en een consequente aanpassing van de elektronica resulteerden volgens Moto Guzzi in meer koppel in het lage en midden toerengebied.  Klinkt goed, al kleeft Guzzi er geen exacte cijfers op…

De nieuwe spaakwielen zijn voortaan voorzien van tubeless banden, goed voor een gewichtsbesparing van 1,5 kg. Naast de drie bestaande rijmodi (Street, Rain en Offroad) krijgt de V85 TT er twee nieuwe bij: Sport en Custom. Deze laatste modus kan je als eigenaar zelf instellen.

Verder behoren een TFT-dashboard, tractiecontrole en een cruisecontrol-systeem tot de standaarduitrusting. Moto Guzzi’s eigen MIA connectiviteits-systeem staat op de optielijst.

Moto Guzzi zorgde ook voor nieuwe kleurstellingen op de V85 TT en diens Travel-variant:

Nero Etna

Giallo Mojave

Rosso Uluru

V85 Travel

De Travel-versie van de V85 krijgt dezelfde technische wijzigingen als het V85 TT-basismodel. Deze reisversie van de V85 onderscheidt zich door z’n windscherm, zijkoffers met een hoge capaciteit en gereduceerde laterale massa. Verder bevat het Travel-pakket ook supplementaire LED-lichten, een set verstelbare en verwarmde handvatten én het MIA multimedia-platform.

 

Tekst: BJ

Foto's: Moto Guzzi

Geschreven op 13 januari 2021
© Motoren & Toerisme