MY21: KTM Enduro

Iets later dan gebruikelijk heeft KTM foto’s van z’n nieuwe enduro’s (cuvée 2021) op de wereld losgelaten. Geen schokkende wijzigingen, maar dat hadden we dan ook niet verwacht. De line-up blijft bestaan uit 3 tweetakt-modellen en 4 viertakt-modellen, waarvan telkens ook nog een Six Days-versie bestaat. Een van de belangrijkste wijzigingen op technisch vlak gebeurde aan de WP Xplor voorvork. Daarop is nu ook de veervoorspanning instelbaar.  Verder krijgen de machines ook nieuwe graphics, al was het maar om ze van de 2020-modellen te onderscheiden. Ook voor 2021 bleef het PDS-veringsysteem achteraan behouden.

Tweetakt line-up.

De KTM 150 EXC TPI blijft de kleinste motorfiets in het enduro-gamma. Een echt instapmodel dat zich naast jongeren, ook op recreatieve rijders richt. Gezien z’n ietwat ongewone cilinderinhoud, zal je met de 150 EXC TPI niet in alle enduro-competities kunnen uitkomen.

De KTM 300 EXC TPI in standaard uitvoering.

KTM’s TPI-systeem (Transfer Port Injectie) is nu in z’n vierde modeljaar. Het systeem past zichzelf aan de klimatologische omstandigheden (warmte, koude, vochtigheid,…) aan en dankzij het automatische mengsmering-systeem moet de tweetakt-rijder zich ook geen zorgen meer maken over een premix met de juiste verhouding tussen olie en benzine. Net boven de kwartliter (250 EXC TPI) is de 300 EXC TPI het vlaggenschip van KTM’s tweetakt enduro line-up.

 

Met de 300 EXC TPI Erzbergrodeo brengt KTM een kant-en-klare 'hard enduro'-machine op de markt.

Ook voor volgend modeljaar komt er een super-uitgeruste Erzbergrodeo-versie van de 300 EXC TPI. Naast de opvallende graphics herken je de Erzbergrodeo-versie ook aan de rubberen riemen waarmee je hem eventueel uit een moddergat kan trekken. Deze machine mag er dan extra gelikt uitzien, het is wel de bedoeling dat je er de meest extreme enduro-specials mee gaat opzoeken. Een noppenfiets voor gevorderden dus.

Viertakt line-up

Ook hier weinig veranderingen. Zoals we dat gewoon zijn dekt KTM het marktpotentieel tussen de kwartliter (250 EXC-F) en halfliter (500 EXC-F) goed af.

De 350 EXC-F vult perfect de 'niche' tussen de meer competitie-gerichte 250 en 450 EXC-F's.

met daar tussenin ook nog de 350 EXC-F en de 450 EXC-F. Weinig nieuws dus, maar de KTM viertakten hebben in de loop der jaren hun efficiënte al uitvoerig bewezen. Bovendien zijn de Oostenrijkers al jaren marktleider en dat op nagenoeg al belangrijke offroad-markten ter wereld.

Six Days-versies

Traditiegetrouw maakt KTM ook ineens de Six Days-versies bekend. Dat zijn premium uitvoeringen van de bestaande enduro-modellen, op de kleine 150 EXC TPI na dan. Naast de opvallende graphics – voor modeljaar 2021 in de Italiaanse tricolore -  bieden de Six Days-modellen ook een hoop extra’s.

De KTM 350 EXC-F in Six Days-uitvoering.

Een overzicht: carterbeschermer, snelkoppeling vooras, ventilator voor radiatoren (op viertakt-modellen), ‘volle’ remschijf achteraan, zwevende remschijf vooraan, oranje frame (zoals op de crossmotoren), oranje kroonplaten uit gefreesd aluminium, oranje kettinggeleider, Six Days-zadel, Six Days-logo op stuur, velgen en uitlaatdemper.

De 2021 KTM enduro-modellen staan vanaf juli bij de dealers. Alle modellen zijn vanaf 22 juni in detail te zien op KTM’s website.

 

Tekst: BJ

Foto's: KTM

Geschreven op 17 juni 2020
© Motoren & Toerisme