MY21: KTM 890 Adventure

Vroeger was het eerst aan de beurt aan de instapmodellen om niet veel later de topmodellen voor te stellen. Tegenwoordig lijkt men die routine om te draaien en stellen de Oostenrijkers eerst hun nieuw topmodel voor om later de basisversie aan de man te brengen.  

De KTM 890 Adventure R en de nog spectaculairdere en gelimiteerde Rally versie werden ons enkele weken al getoond. De komst van deze modellen stond in de sterren geschreven en we kunnen dat alleen maar toejuichen. Nu wordt het doek van de basisversie, de KTM 890 Adventure, getrokken. Het blok van de 890 Duke is lichtjes teruggeschroefd en produceert 105 pk en 100 Nm. De twintig procent grotere krukasmassa zou voor een stabieler rijgevoel zorgen bij een laag toerental en meer tractie in de bochten. De koppeling is verstevigd en verfijnd om de sterkere prestaties te kunnen beheersen. Ook de achtervering van WP APEX met een veerweg van 200 mm is vernieuwd en instelbaar volgens veervoorspanning en uitgaande demping, de voorste vering is niet instelbaar en doet tevens met een veerweg van 200 mm. De voor en achterrem zouden ook herzien zijn, alleen ontbreken daar de specifieke details van. 

Voorts is het mogelijk om je smartphone te connecteren voor een stapsgewijze navigatie via het TFT- scherm. Cruise Control wordt nu standaard geleverd en de optionele quickshifter zou verder geoptimaliseerd zijn. De ABS en MTC-hulpmiddelen zijn herbekeken en verder verfijnd voor uw veiligheid. Het zadel kan nog steeds in twee hoogte versteld worden en een licht subframe biedt voldoende stevigheid en plaats om allerlei zakken aan te binden om er weken tussen uit te knijpen. Tot slot kan een nieuw model niet worden voorgesteld zonder nieuwe graphics. Een hoofdzakelijk zwart of oranje thema behoren tot de keuzemogelijkheden. Alles opgeteld blijkt er dus weeral meer veranderd dan men zou denken al zal het verschil vooral in subtiele details zitten. Prijzen zijn alsnog niet bekend, maar die volgen snel als de 890 Adventure al in december van dit jaar bij de dealer binnenrolt. 

KTM 890 Adventure
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 889 cc
Drooggewicht: 196kg

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: KTM

Geschreven op 21 oktober 2020
© Motoren & Toerisme