MY21: Honda CRF’s

Na zich vorig jaar op de CRF250R geconcentreerd te hebben, richtte Honda voor modeljaar 2021 alle aandacht op de CRF450R. De machine werd voor z’n 20e modeljaar (!) grondig vernieuwd en is nu werkelijk state-of-the-art.

Scherp sturen

Honda onderstreept dat de CRF450R, op de wielen en motor na, helemaal vernieuwd werd. Het credo dat daarbij gehanteerd werd is ‘Razor-sharp Cornering’, of beter gezegd, “messcherp sturen.”  Om die doelstelling te bereiken helpt ‘afvallen’ en dat is dan ook wat de CRF450R deed. Dankzij een hertekend frame en dito subframe, werd de machine 2 kg lichter. Dat lijkt op zich niet zo héél veel, maar op een motorfiets-type dat haast inherent anorectisch is, betekent dit wel degelijk wat. De machine weegt nu droog 105,8 kg.

Scherper sturen en een daaruit voortvloeiende hogere bochtensnelheid waren de belangrijkste doelstelling van de Honda-ingenieurs voor modeljaar 2021.

Tegelijkertijd werden ook de geometrie van het chassis, de bodemspeling en de basis-afstellingen van de vering aangepakt. Dat alles met het oog op een hogere bochtensnelheid.

 

Toch (iets) meer vermogen…

 

Géén twee uitlaatdempers (zoals op die van dit jaar) op de 2021 CRF450R, maar één. En zo oogt de Honda een stuk normaler maar ook iets minder 'bad ass'.

Honda stelt wel dat de motor van de CRF450R ongewijzigd bleef, maar dat is niet helemaal waar. De focus kwam op betere prestaties in het lage tot midden-toerengebied te liggen. Daartoe werd de uitlaatpoort en het gasklephuis hertekend, een grotere airbox en kreeg de machine een nieuwe uitlaatlijn, en  één ipv twee uitlaatdempers. Boven 5.000 opm nam het piekvermogen met 0,8 pk toe. Honda geeft echter het totale vermogen niet vrij…

 

Elektronica

Elektronische rijhulpmiddelen zijn al langer ingeburgerd in het crosswereldje, maar Honda’s vlaggenschip moet toch zowat de kroon spannen. De CRF450R beschikt dan ook zowel over HSTC (Honda’s eigen koppelcontrole-systeem), motormapping en een launchcontrole-systeem. Alle systemen zijn drievoudig instelbaar al kan je het HSTC-systeem ook gewoon uitschakelen. Daarnaast kan je met behulp van een zogenaamde ‘setting tool’, de diverse motormappings (‘Standard’ ‘Smooth’ en ‘Agressive’) finetunen.

De volledig rode livrei van de 2021 CRF450R doet nostalgici wellicht denken aan de CR's van eind jaren '80...

Nieuwe look

De hydraulische koppeling kreeg iets meer volume, waardoor ze makkelijker te bedienen is. Om gewicht te besparen werden ook de waterpomp en het kleppendeksel hertekend. Het bodywork werd lichter, maar ook smaller om de rijder meer bewegingsvrijheid te geven. Het zadel werd eveneens smaller en is achteraan lager. Optisch veranderde de CRF450R ook, geheel in rood gehuld leunt hij nu dichter bij de fabrieksmachines aan.

 

CRF450RX

 

 

Sinds enkele jaren heeft Honda ook een RX-versie van de CRF450. Dit is eerder een offroad-machine dan een crossmotor. Technisch gezien is de machine gelijk aan de 2021 CRF450R, maar ze heeft wel een grotere tank (8 liter tov 6,3 liter voor de ‘crosser’). Daarnaast heeft de RX ook een zijstandaard, die voor modeljaar 2021 beter weggewerkt zit, standaard gemonteerde handkappen en ‘softere’ basisafstellingen qua vering en elektronica.

Wat de CRF250R, en diens offroad-tegenhanger de CRF250RX betreft, geen woord daarover. We nemen aan dat deze machine ongewijzigd blijft voor 2021.

 

Tekst: BJ

Foto's: Honda News

Video: YouTube.com/Honda Powersports U.S.

 

Geschreven op 15 juli 2020
© Motoren & Toerisme