MY21: BMW M RR

Met de M RR pakt BMW Motorrad voor het eerst uit met een complete M-motorfiets. Die M past in de rijke traditie van de M-automodellen. De M staat daarbij uiteraard voor Motorsport. Maar deze M RR is niet alleen het allereerste M-model op twee wielen, het is ook de allereerste homologatie-special van BMW Motorrad. In de gekende witte-rode/blauwe/donkerblauwe M Sport-kleurstelling en compleet met ‘winglet’ downforce-vleugeltjes ziet de M RR er alvast bijzonder strijdvaardig uit.

 

De M RR is het eerste BMW M-model op twee wielen!

Krachtiger motorblok

Voor de M RR fungeert BMW Motorrads gekende S 1000 RR superbike als basis. Nu het huidige model met ShiftCam-technologie z’n tweede modeljaar achter de rug heeft, was het tijd voor een kleine update. Zo is de M RR met een maximaal vermogen van 212 pk (aan 14.500 opm) iets krachtiger (+ 5 pk) dan de standaard-versie. Het viercilinder blok heeft in M RR-trim een maximaal koppel van 113 Nm (aan 11.000 opm). Om tot die verbeterde prestaties te komen maakt BMW Motorrad gebruik van nieuwe onderdelen. Zo komen de gesmede zuigers met twee ringen van de Duitse specialist Mahle. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van titanium drijfstangen. Deze laatste onderdelen worden gefabriceerd bij KTM’s zusterbedrijf Pankl Racing Systems. Het gebruik van deze lichtere, onderdelen reduceert niet alleen de roterende massa, maar uiteraard ook het totaalgewicht van het motorblok.

Het gebruik van een volledig titanium uitlaatsysteem – evenwel met twee katalysatoren – leverde ook een aanzienlijke gewichtsbesparing van net geen 3,7 kg op.

Toch ook nog even meegeven dat de M RR standaard de onderhoudsvrije M Endurance ketting meekrijgt. Deze revolutionaire ketting werd door de Italiaanse specialist Regina ontwikkeld en is voorlopig nog voorbehouden aan de BMW viercilinder-modellen, met naast de M RR ook de S 1000 RR en de S 1000 XR.

Straffe prestaties

Een beetje tegen de eigen traditie in, geeft BMW Motorrad ook andere prestatiecijfers vrij. Zo accelereert de M RR in 3,1 seconde van 0 naar 100 km/u. Als topsnelheid claimt BMW Motorrad 306 km/u.

 

Mét vleugeltjes

Net als Ducati (op de Panigale V4) en Honda (op de CBR 1000 RR-R) geeft BMW z’n homologatie-model winglets, of vleugeltjes zo u wil. De aerodynamische ingreep moet voor extra downforce (neerwaartse druk) zorgen. Die extra downforce resulteert op zijn beurt in meer grip. Vanaf 50 km/u neemt de downforce gradueel toe naarmate je sneller rijdt. Zo bedraagt met deze winglets, de totale downforce (dus op het voor- en achterwiel) 1,8 kg. Rij 3x zo snel ( dus bijna aan de topsnelheid van de M RR) en de totale downforce bedraagt 16,3 kg. Het leeuwendeel van de neerwaartse druk (13,4 kg) wordt op de voorpartij uitgeoefend, logisch uiteraard gezien de positie van de vleugels.

Elektronische rijhulpmiddelen

Zoals je dat van een moderne superbike mag verwachten, heeft deze BMW M RR heel wat elektronica aan boord. Zo zijn er maar liefst 7 rijmodi instelbaar. ‘Rain, Road en Dynamic’ kennen we van op andere BMW-modellen, maar daarbovenop komen ook nog ‘Race’ en drie niveau’s van ‘Race Pro’. In deze laatste drie rijmodi is ook de motorrem, of beter gezegd de mate waarmee die ingrijpt, afstelbaar. Daarnaast kreeg de M RR ook de nieuwste versie van BMW Motorrads Dynamic Traction Control-systeem (DTC) aangemeten. Een wheelie controle-systeem is gekoppeld aan het DTC, en beide systemen krijgen de input van een hexagonale inertie-meeteenheid (IMU).  Het dashboard is een 6,5-duims TFT-scherm, dat voorzien is van een startanimatie met M logo en onboard-interface die kan worden gebruikt met activeringscode voor de M GPS-datalogger en de M GPS-laptrigger. 


Wielen en remmen

BMW Motorrad drukte een flinke M-stempel op zowel de wielen als de remmen. De koolstofvezel M-wielen waren al langer verkrijgbaar als optie op de S 1000 RR-basisversie. Op deze M RR behoren de koolstofvezel M-velgen echter tot het standaard-pakket. Ook de remmen, die bij Brembo vervaardigd worden, dragen het bekende M-logo.

Wat de vering betreft is het wel opmerkelijk dat BMW ook op de M RR vasthoudt aan de combinatie van een Sachs schokbreker achteraan en een Marzocchi upside-down voorvork. Wellicht werd deze keuze gemaakt om de kosten te drukken. De meeste raceteams die de M RR volgend jaar aankopen zullen deze veerelementen wellicht vervangen door aftermarket componenten van marktleider Öhlins, Bitubo of K-Tech.

 

Homologatie-special

Dat deze BMW M RR in de eerste plaats een zogenaamde homologatie-special is wordt niet onder stoelen of banken gestoken. BMW gaat 500 exemplaren bouwen van deze motorfiets en die zullen eerst en vooral naar de eigen fabrieksteams in het WK Superbike en het WK Endurance gaan en vervolgens ook naar satellietteams (zoals EGS Alpha Van Zon BMW in het IDM Superbike en Kinetiq BMW by TAS in het BSB) en privé-teams gaan. Deze M RR is een geschikte basis voor zowel Superbike als Superstock en dat in alle mogelijke nationale kampioenschappen wereldwijd. De kans dat we de M RR volgend jaar dan ook aan de slag zullen zien in onze eigen Van Zon Sprint Series (het Vlaams Kampioenschap Wegrace) is dan ook groot.

Alleen voor op circuit?

Is deze M RR een pure circuitmotor? Eigenlijk wel, maar toch kan je hem ook op straat gebruiken. Ook dat heeft z’n oorsprong bij de homologatie-vereisten voor oa het WK Superbike en het WK Endurance. Toch behoren verwarmde handvatten en adaptieve cruise-controle, zaken die je eerder op een snelweg dan op een circuit gebruikt, tot de basisuitrusting. Wil je echter een passagier meenemen op de M RR, dan zal je toch eerst de passagier-kit – bestaande uit extra voetsteunen, een passagierszitje en een cover daarvoor – moeten bestellen.

 

Opties

Aan opties voor de M RR geen gebrek. BMW Motorrad werkte een aantal pakketten uit, waarvan het M Carbon-pakket wellicht het meest voor de hand liggende is. Dit pakket bestaat uit een voor- en achterspatbord in koolstofvezel, voorzien van een doorschijnende coating. Verder omvat het pakket ook nog een ketting- en tandwielbeschermer en beschermende zij- en tank covers voor zowel de linker- als rechterzijde.

Vanuit een puur competitief standpunt is het goed om weten dat BMW Motorrad ook kit-motorblokken (zowel volgens Superbike- als Superstock-specificaties), electronica-pakketten, race-uitlaatsystemen en bodykits voor de racerij kan leveren.

 

Quanta costa?

Omdat BMW Motorrad geen prijs bekend maakte, zijn we er eens de technische reglementen van de FIM (wereldmotorsportbond) op gaan napluizen. Die stellen duidelijk dat een homologatie-model voor het WK Superbike maximaal € 40.000 mag kosten. Maar aangezien BMW Motorrad met de M RR ook een homologatie voor de Superstock 1000-klasse ambieert, zal de prijs (op de Duitse thuismarkt) wellicht net onder de € 33.000 blijven.

 

Tekst: BJ

Foto's: BMW Motorrad

 

 

Geschreven op 22 september 2020
© Motoren & Toerisme