In 1929 veroorzaakte BMW met de lancering van de R11 een revolutie in motorland. Het was niet zozeer het Boxer-blok – waarvoor de Duitsers enkele jaren eerder de mosterd in Groot-Brittannië gingen halen – maar wel z’n wiegframe uit geperst staal dat revolutionair was. Ondanks de economische crisis die Duitsland begin jaren ’30 teisterde, werd de R11 toch een verkooptopper. Alan Cathcart mocht de R11 van het Sammy Miller Museum in het Engelse Hampshire lenen om zelf te ervaren hoe een 95 jaar oude motorfiets rijdt.
Tekst: Alan Cathcart
Vertaling: Bart Jacobs
Het huidige BMW AG – zoals de industriegroep nu officieel heet – zag 101 jaar geleden het levenslicht. Het bedrijf kwam er uit noodzaak, want na het einde van WO I in november 1918 en het daaruit voortvloeiende Verdrag van Versailles, kreeg Duitsland een verbod op het bouwen van vliegtuigen en zelfs vliegtuigmotoren opgelegd. Twee jaar daarvoor was Bayerische Motoren Werke AG ontstaan uit de reorganisatie van luchtvaartbedrijf Rapp Motorenwerke. Wou het bedrijf overleven na WO I, dan moest het zich voortaan toeleggen op het bouwen van motoren voor de industrie, landbouwmachines, gereedschapskisten, kantoormeubilair en dan uiteindelijk in 1923: motorfietsen.