Getest: 2018 Honda GL1800 Gold Wing

Net als rocksterren met een gezonde eigendunk – denk aan The King, Queen,  Prince, dEUS… - hebben motorconstructeurs de neiging om bij het kiezen van een naam voor hun topmodel op zoek te gaan naar een begrip dat in de buurt komt van het allerhoogste. In motorland is het hoogst haalbare ongeveer hetzelfde als gedragen worden door een machine met gouden vleugels, vandaar dat de keuze van Honda voor de naam Gold Wing al meer dan 40 jaar een begrip is dat staat als een huis. Dat daar enige bombarie mee gepaard mag gaan, is genoeglijk geweten binnen de nochtans ‘down to earth’-community van toerrijders. Toeters, bellen, chroom en pluchen beertjes, het hoort er op een Gold Wing nu eenmaal bij. Het nieuwe 2018-model wijkt op een subtiele manier af van dat pad, zo mochten we tijdens een tweedaagse testrit in de buurt van Austin-Texas ervaren…

Als er één staat in de VS is waar het principe ‘bigger is better’ met veel overgave gehuldigd wordt, dan is het wel Texas. Burrelende V8 pick-ups overheersen er het straatbeeld, enorme caravans – zeg maar lijnbussen met uitstulpingen links en rechts – en hectarengrote ranches zijn er de norm. Dat de nieuwe Gold Wing hier voorgesteld werd is dan ook een beetje raar, want hij werd in hoofdzaak kleiner en lichter dan de bestaande 1800. Maar beter dan toch wel?

Geschreven op 31 januari 2018
© Motoren & Toerisme