Carbon fetisj
Eveneens belangrijk is het verminderde onafgeveerde gewicht dankzij de koolstofvezel wielen. Die zijn in totaal 1.7 kg lichter dan de gesmede velgen op de standaard RR die vorig jaar al 1.6 kg lichter waren dan die van het vorige model. In z’n geheel weet de M vijf kilogram af te schudden tegenover de S, wat in deze circuit-wereld toch een gigantisch verschil is. Elk onderdeel van de M werd nog eens minutieus op de weegschaal gelegd. Anderzijds komen er wel de opvallende winglets uit koolstofvezel voor in de plaats die zodanig zijn ontworpen dat ze aan hogere snelheden de nodige druk creëren om voldoende grip te bewaren. Bij 300 km/u gaat om 13.4 kg vooraan en 2.9 kg achteraan, snelheden die ik vandaag niet heb gehaald. Na meerdere testen zou een professional op deze manier 0.5 tot 0.7 seconden afschrapen van zijn rondetijd, wederom is het belang moeilijk te vatten voor minder ervaren circuit-gangers, maar het zou verschil maken tussen eerste of vierde plaats in Le Mans. Maar het lagere gewicht vertaalt zich ook voor mij merkbaar in de rijeigenschappen. Met het grootste gemak kantel je de motor naar de juiste hellingshoek in elke bocht. Het zadel biedt voldoende ruimte om zowel iets naar achter te schuiven voor grotere rijders, als om het lichaamsgewicht heen en weer in de strijd te gooien. De motor is in z’n extreem sportieve context ook behoorlijk comfortabel, we zitten weliswaar op een circuit maar ik zie me gerust langer dan twintig minuten rijden, wat natuurlijk ook nodig is tijdens uithoudingsraces. Net als bij het motorblok valt ook hier weer het gebruiksgemak op. Wie zou dat denken van een 33.700,00 euro kostende supermachine met 212 pk? Het is een openbaring en proeft vooral naar meer. Het helpt natuurlijk ook dat een instructeur van de Motorsportschool Zolder de juiste lijnen voorrijdt. Deze opleidingen worden gesteund door BMW en bieden allerlei cursussen aan op maat van de leerling die wilt kennismaken met het circuit. In de volgende editie van Motoren & Toerisme lees je het volledige verslag samen met de bevindingen van de S 1000 R en S 1000 RR.