E-mobility: Honda gaat auto-gamma totaal elektrificeren tegen 2025

Motoren & Toerisme is éérst en vooral op motorfietsen gericht maar soms is het niet slecht om eens over het muurtje, bij de buren van de auto-industrie, te gluren. Dat geldt zeker voor motormerken als BMW, Honda en Suzuki, die ook een autopoot hebben. Het was de Europese autoafdeling van Honda, die grote plannen ontrolde op de persdag van het Salon van Genève. Dat Salon is één van de weinige traditionele autobeurzen Europese autobeurzen die nog standhouden in deze tijden van disruptie. Het is ook dé plaats waar prestigieuze merken groot nieuws onthullen.

Honda’s Europese autoafdeling maakte er vandaag bekend dat het op een totale elektrificatie van het gamma mikt tegen 2025.Twee jaar geleden had Honda al aangegeven dat  tegen 2025 2/3 van z’n wereldwijd verkochte auto’s, elektrisch aangedreven zouden zijn. Voor Europa ligt de lat nu duidelijk hoger. Het einddoel is een totale elektrificatie van Honda’s globale autoproductie tegen 2030.

 

Eerste elektrische Honda auto op komst

 

Honda stelt in Genève de e Prototype voor.

In Genève toonde Honda de zogenaamde ‘e Prototype’. De productieversie van deze eerste volledig elektrische Honda auto zal eind dit jaar voorgesteld worden. Het e Prototype heeft een autonomie van 200 km. Een oplaadbeurt van 30 minuten moet volstaan om 80% van die autonomie waar te maken.

Strategische partnerships

 

Honda wil ook op de markt van de 'energiebeheer-producten', zoals laadpalen aanwezig zijn.

Honda zal zich in de toekomst niet alleen toeleggen op het bouwen van elektrische voertuigen (EV’s), maar zal er ook de nodige omkadering voor bieden. Daarom gaat het strategische partnerships met het Engelse Moixa en het Duitse Ubricity aan. Moixa vervaardigt zogenaamde ‘smart-batterijen’ en de Gridshare software om deze te beheren. Momenteel beheert het Gridshare-systeem zo’n 50 Mwh aan residentiële batterijen in Groot-Brittannië en Japan.

Ubricity ontwikkelde een mobiele elektriciteitsmeter waardoor een EV opladen technisch makkelijker en bovendien ook goedkoper werd. Zo kan je dankzij de technologie van Ubricity nu ook EV’s via verlichtingspalen opladen. Dankzij de mobiele elektriciteitsmeter kunnen EV’s ook gebruikt worden om elektriciteit op te slaan.

 

Wat betekent dit voor Honda’s motorfietsen?

Over een toekomstige elektrificatie van Honda’s motorfietsen werd in Genève met geen woord gerept. Maar dat is vrij logisch want het betreft een autosalon. Anderzijds kondigde Honda reeds in oktober 2017 plannen aan om een deel van z’n tweewielers te elektrificeren. Toen werden er een hybride en elektrische versie van de populaire PCX scooter aangekondigd. Deze twee versies zijn nu in Japan te koop. Maar in Europa is het vooralsnog wachten op een elektrische Honda scooter of motorfiets. Niettemin, mogen we ervan uit gaan dat de ambities voor de elektrificatie van Honda’s Europese autogamma tegen 2025 ook hun weerslag zullen hebben op de tweewielers.

De PCX Electric is voorlopig alleen maar in Japan te koop.

Aangezien de alternatieve versies van de PCX reeds sinds vorig jaar te koop zijn op de Japanse markt, mogen we er vanuit gaan dat ze ook klaar zijn voor de Europese markt. Misschien was het wel het ontbreken van laadinfrastructuur dat Honda ervan weerhield om de PCX Electric en Hybrid al op de markt te brengen. Daarom ook dat Honda met bedrijven als Moixa en Ubricity in zee gaat. Hoe dan ook, wij sluiten het niet uit dat Honda elektrische scooters (of motorfietsen) in Europa gaat verkopen in 2020.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Honda

Geschreven op 5 maart 2019
© Motoren & Toerisme