Drie redenen waarom Ducati nu de stap richting offroad zet

Nogal wat Ducatisti hadden het niet zien aankomen, hun favoriete merk dat de stap richting het zand en modder van de motorcrosscircuit zet. Toegegeven, voor de hand liggend was het niet maar de geruchten over Ducati’s koerswijziging deden al een tijdje de ronde. Maar waarom maakt het merk uitgerekend nu die keuze? Een poging tot verklaring aan de hand van drie redenen.

Ducati vat nieuw offroad-hoofdstuk aan

1. Sportief succes

Ducati draagt sport zeer hoog in het vaandel, het merk domineerde dit jaar het WK Supersport met Nicolo Bulega en deed hetzelfde met Alvaro Bautista in het WK Superbike. En dan hebben we het nog niet over de MotoGP gehad waar zondag hoe dan ook een Ducati-rijder tot wereldkampioen wordt gekroond. Anders gesteld: Ducati zit nu op het sportieve hoogtepunt van z’n kunnen en wil dat succes bestendigen door z’n blik ook naar andere horizonten te verleggen. In de huidige sportieve hoogconjunctuur was het allicht makkelijk voor Ducati om moederbedrijf Audi te overtuigen van z’n plannen om ook de motorcrosswereld te veroveren. Ducati slaagde in een grote coup door eind oktober negenvoudig wereldkampioen Motorcross Toni Cairoli, die jarenlang het uithangbord van KTM was, naar Borgo Panigale te halen om het MX-project mee te leiden.

Tweede opeenvolgende WorldSBK-titel voor Alvaro Bautista en Ducati

2. Zakelijk succes

Op zakelijk vlak, en het daaruit voortvloeiend financieel vlak zit het momenteel ook wel snor bij Ducati. In juli kondigde het merk z’n allerbeste eerste halfjaar-cijfers ooit aan. De cijfers oogden iets minder na het derde kwartaal met een licht verlies van 4% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Dat verlies was uitsluitend te wijten aan de moeilijke marktsituatie in China. In de voornaamste westerse markten, met op kop thuisland Italië, voor de Verenigde Staten en Duitsland, ging Ducati er nog licht op vooruit. Het bedrijf heeft dus ook een gezonde financiële basis om het MX-project aan te vatten.

Beste halfjaarcijfers ooit voor Ducati

3. Technische uitdagingen

Ducati stapt niet zomaar in de motorcross om er de bestaande technische recepten van andere constructeurs over te nemen. Neen, de constructeur blijft sowieso trouw aan het desmodromische klepbedieningsysteem waarvoor hij zo vermaard werd. Met de gloednieuwe Superquadro Mono toonde Ducati begin november al het technische platform waarop alle toekomstige motorcross- en endurokrachtbronnen gebaseerd zullen zijn. Daarnaast is het natuurlij zaak om ook een efficiënt rijwielgedeelte te ontwerpen. Het is niet uitgesloten dat Ducati de bevindingen die het met de DesertX Rally in ondermeer de Erzberg Rodeo opdeed in de toekomst ook op z’n offroad eencilinders gaat toepassen.

Dit is het nieuwe Ducati Superquadro Mono motorblok

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 23 november 2023
© Motoren & Toerisme