MY24: Ducati DesertX Rally

De DesertX van Ducati was al een van de meer avonturlijk gerichtte motoren van de voorbije jaren, maar voor de Italianen mag daar nog een stevig streepje zand bij. Daarom lanceren ze nu een Rally-versie die de gebruiker helemaal van het asfalt moet doen vluchten. 

Sportprestaties zijn altijd een goede voedingsbodem voor speciale modellen, en de zege van Antoine Meo in de erg uitdagende Erzbergrodeo dit jaar was dan ook het prima testterrein voor deze Rally. De basis blijft natuurlijk de gewone Desert X in een opvallende nieuwe kleurstelling.

De echte meerwaarde schuilt echter in het ‘gepimpte’ rijwielgedeelte, want het motorblok en de beschikbare elektronica blijven ongewijzigd en voldoen al ruimschoots.

Vooraan krijgt dit model een gesloten cartridge KYB van 48 mm aangemeten, die een enorme veerweg van 250 mm biedt. Achteraan moet een KYB 46 mm monoshock dat in evenwicht brengen met 240 mm veerweg. Dat resulteert in een bodemvrijheid van 280 mm.

Om die mogelijkheden optimaal te benutten krijgt hij ook nieuwe Takasago velgen met carbonstalen spaken en binnenbanden. Verdere aanpassingen zijn: een verstelbare Öhlins stuurdemper, een hoger voorspatbord met gesplitste remleidingen en een massief gefreesd balhoofd.  

Echte avonturiers kunnen zich vanaf januari op pad begeven voor een prijskaartje vanaf € 22.595,00 (NL: € 25.490,00). Wat allemaal mogelijk is illustreert Antoine Meo in deze video. 

Geschreven op 5 oktober 2023
© Motoren & Toerisme