The Couch Racer: Ride to survive?

In januari 2017, 'verwijderde' Liberty Media, dat dan sinds kort de rechten op de Formule 1 in handen had, Bernie Ecclestone als CEO van Formula One Management (FOM). Het betekende dat een nieuw tijdperk zou aanbreken in de manier waarop de F1 zich aan de wereld verkocht. Onder Bernie Ecclestone, werd vooral op het aanleveren van TV-beelden gefocust. Het duurde heel lang voor het belangrijkste race-kampioenschap ter wereld z'n eigen website had en dat simpelweg omdat Bernie er het belang niet van in zag. Evenzo ging het met Social Media. Bernie liet zich in 2014 ontvallen dat hij vooral focuste op het aantrekken van een oudere generatie, mensen die zich Rolex horloges konden veroorloven. Ecclestone zag geen nut in het aantrekken van een jonger doelpubliek en dat terwijl zoiets toch een permanente nood voor elke topsport-tak is.

Maar onder de teneur van Liberty Media veranderde dat allemaal, de Amerikanen beseften dankzij hun achtergrond in vooral digitale Radio en TV dat er één en ander beter kon in de promotie van de F1. Naast het oprichten van Twitter- en Instagram-accounts, kwam er ook een YouTube-kanaal, waarop onder andere iconisch beeldmateriaal uit de jaren '80 en '90 te zien was. Maar Liberty Media besefte ook dat er meer 'verhaal' in de F1 zat dan de vaak saaie races deden uitstralen. Alleen, ook de niet hardcore-fans moesten daarvan overtuigd worden. Tegelijkertijd was ook het succes van de wereldwijde streamingdienst Netflix toenmalig FOM CEO Chase Carey niet ontgaan. En dus werd er een plan ontvouwd, om door middel van een documentaire-reeks, die achter de schermen van de F1 piepte, een nieuw publiek aan te trekken. Netflix begon te filmen tijdens het seizoen 2018 en op 20 februari 2019 werd de trailler van 'Formula 1: Drive to Survive' vrij gegeven. 

Aanvankelijk weigerden de Ferrari- en Mercedes-fabrieksteams het spel mee te spelen. Tijdens het seizoen 2018 gaven ze de Netflix-crew dus geen toegang tot hun respectievelijke pits, en kon er ook niet met de piloten noch het personeel worden gepraat. Maar al snel groeide zowel in Maranello als in Brackley het besef dat men, door het spel niet mee te spelen, een kapitale fout hadden gemaakt. Ik kan mee inbeelden dat bedrijven als Monster Energy en Petronas (Mercedes) en Shell en UPS (Ferrari) niet blij waren dat ze als trouwe sponsors, verstoken bleven van deze extra media-aandacht. Want dat 'Formula 1: Drive to Survive' een kijkcijferkanon was/is, blijkt uit de statistieken van best bekeken programma's die Netflix per kalenderdag en per land publiceert. Dankzij de timing - de 3 'Drive to Survive'-reeksen verschenen telkens een week voor de eerste F1 GP van het seizoen - bleken ook de kijkcijfers van de F1-wedstrijden zelf wereldwijd te verbeteren.

We mogen dus geruststellen dat 'Formula 1: Drive to Survive' de verhaallijn en de 'karakters' achter ieder (voorbije) F1-seizoen behoorlijk uitdiepte. Dankzij de flitsende montage komen de meeste races er zelfs stukken beter uit dan ze in werkelijkheid waren. Bovendien creëerde de reeks ook een aantal nieuwe cultfiguren. Want wie, behalve ingewijden dan, had voor de 1e reeks al van Günther Steiner, de Italiaan met het vette Duitse accent en Haas F1-teammanager, gehoord? Of wat te denken van de saga's rond de transfer van Daniel Ricciardo van Renault naar McLaren, de al dan niet legale Racing Point-auto en de trieste neergang van Ferrari? En dat zijn slechts drie thema's uit de nieuwe reeks van 'Drive to Survive', die sinds vorige week op Netflix te zien is. 

Ik vraag me af waarom Dorna Sports niet met een tegenhanger voor deze fantastische docu-reeks komt. Toegegeven, Dorna maakte de voorbije jaren ook wel mini-docureeks(jes) maar die komen zowel qua productie, als qua lengte nog niet aan de enkels van Drive: to Survive. MotoGP-races mogen dan nog altijd stukken beter zijn om naar te kijken dan F1-koersen, er zijn steeds minder mensen die dat weten. Tegelijk krijg ik ook het gevoel dat het MotoGP-doelpubliek flink aan het verouderen is. Dorna heeft heel lang vooral Valentino Rossi gecultiveerd en dat veel minder met de aanstormende jonge wolven gedaan. Nu de heilige Valentino nog maar heel zelden wint, is z'n ster snel tanende en trek je er ook geen jong vers bloed mee aan... En laat daar de toekomst van de MotoGP in besloten liggen.

 

Lees ook de vorige columns van The Couch Racer:

De grote leegte

De heilige Valentino

Schone schijn...

Foto: Suzuki Racing

Geschreven op 25 maart 2021
© Motoren & Toerisme