The Couch Racer: De grote leegte…

Vorige week vrijdag zat ik, simultaan, naar de voorseizoenstests van zowel MotoGP als Formule 1 te kijken. Bij veel lezers zullen de tenen nu spontaan gaan krullen. “Formule 1, daar kijk je toch niet naar…???”, hoor ik enkelen onder jullie al hardop denken. Wel, zolang er mensen zijn die zichzelf motorsportfan noemen, én toch ook voor één of andere k*tploeg uit onze armzalige pintjesliga supporteren, mag ik van mezelf de F1 volgen. Dus wellicht nog héél lang…

Toch werd ik niet onmiddellijk gelukkig van het geboden spektakel, of eerder het gebrek eraan. Dat komt er natuurlijk van als je elke seconde, van elke sessie LIVE wil uitzenden. En ja, we zijn als maatschappij zo geëvolueerd dat velen onder ons echt niets willen missen. Vraag is, of we na die testdagen op de circuits van Losail (MotoGP) en Sakhir (Formule 1) veel wijzer zijn geworden. Hebben we de echte krachtverhoudingen voor dit seizoen al gezien? Wellicht niet, wat de MotoGP betreft zullen we pas na de eerste twee GP’s in Qatar een erg voorzichtige tussentijdse balans kunnen opmaken. En ja, ik zeg dit op  voorwaardelijker wijze dan een CD&V-politicus die zich in een TV-studio over vaccin-leveringen uitlaat. “Vermoedelijk, eventueel, wellicht, mogelijk…

Het zou ook erg zijn, moest de spanning vanaf de eerste tests weggeslagen worden, gelukkig zijn er in de MotoGP zoveel variabelen, dat zoiets niet gauw zal gebeuren. Dat heeft wellicht alles te maken met het strakke technische beleid dat WK-promotor Dorna nu al jaren voert. Eenheids-elektronica, eenheidsbanden, beperkt aantal tests; het klinkt allemaal saai maar het levert wel spektakel op het circuit op en daar is het allemaal om te doen, toch?

Tijdens zo’n tests kunnen de teams ook met zoveel variabelen (maximale toerentallen, lege/halflege/volle benzinetank, vers/gebruikt rubber) spelen, zodanig dat een resultaat vaak (versta meestal) niet is wat het lijkt. Of ze zijn veel sneller dan ze in werkelijkheid zijn, dat kan dat altijd helpen om een twijfelende sponsor alsnog voor de start van het seizoen over de streep te trekken. Of ze tonen zich trager dan ze werkelijk zijn en strooien zo de concurrentie, en de media en fans, zand in de ogen. Da’s een oude taktiek, die echter nog steeds beproef wordt. En waarom ook niet? Maar toch, als fan zorgen zo’n voorseizoenstest vooral voor meer vraagtekens. Je wordt er niet veel wijzer van.

Een ander aspect waar ik het bij die voorbije seizoenstest moeilijk had, zijn de circuits. Dat er telkens ander kunstlicht wordt gereden, daar kan ik nog mee leven. Tenslotte, wordt er al decennia  flat track, supercross en speedway gereden onder kunstlicht. Maar dat neemt niet weg, dat zowel Losail als Sakhir altijd al spookachtig aandeden. Het zijn eigenlijk gigantische, lege vlakten waarin wat asfalt werd gegoten. Dat levert weliswaar, zeer veilige zandbakken op ter grootte van een gemiddeld Vlaamse strand, maar geen spannende circuits. Ondanks de gigantische kapitalen die in beider landen voor handen zijn, vonden ze het niet nodig om wat reliëf in de grote leegte aan te brengen. Dat reliëf is er wel een beetje in Sakhir, maar toch zijn beide circuits in mijn ogen wat General Melchett (uit de legendarische comedy-reeks ‘Blackadder’), in de video hieronder zo mooi omschrijft...

 

Foto: KTM Images/Polarity Photo

Geschreven op 18 maart 2021
© Motoren & Toerisme