Het Belgische motorpubliek herontdekt de sportmotor. Die lijkt, mede door de komst van gunstigere geprijsde en ook makkelijker berijdbare modellen, aan een tweede jeugd toe.
Het Belgische motorpubliek herontdekt de sportmotor. Die lijkt, mede door de komst van gunstigere geprijsde en ook makkelijker berijdbare modellen, aan een tweede jeugd toe.
Het was een korte, maar opmerkelijke passage in het gezamenlijke halfjaarverslag waarin vakorganisaties FEBIAC en TRAXIO de stand van zaken op de Belgische motormarkt constateerden: “Al even opmerkelijk is dat het supersport segment sinds vorig jaar blijft groeien. De jeugdige klanten die tot voor kort voor een model uit het naked segment kozen, opteren nu meer voor een motor met kuip uit het supersport of sport-touring segment.”
Na jaren in het verdomhoekje te hebben gezeten, lijkt het er nu dus op dat de sportmotor een rehabilitatie krijgt. Het was ons ook al opgevallen, dat we dit seizoen onderweg behoorlijk wat lichte sportmotoren kruisten. Vaak was dat ook nog eens tijdens de spitsuren, waardoor we ervan uitgaan dat deze motorfietsen ook voor woon-werkverkeer worden ingezet. Dan hebben we het over motorfietsen als de Honda CBR650R, de Kawasaki Ninja 650 of de Yamaha R7. Geen PK-monsters die eigenlijk alleen nog maar voor circuitgebruik geschikt zijn, wel sportieve wegmotoren die je dagelijks kan gebruiken. Diezelfde motorfietsen laten toe om eventueel ook een circuitdag mee te pikken.
Maar afgaan op motorfietsen die je dagelijks in je eigen streek ziet rijden, om dan aan te nemen dat de populariteit van de sportmotor opnieuw in de lift zit, is een gevaarlijke aanname. Daarom contacteerden we dus een aantal merkendealers, om hun kant van het verhaal te horen.
Aprilia-dealer Filip Engels, bevestigt de stijgende interesse voor sportmotoren. In zijn zaak in de Laarnse deelgemeente Kalken is het vooral de RS660 die voor die hausse verantwoordelijk is. “Deze motor heeft eigenlijk een eigen segment gecreëerd bij lancering. (Hij) oogt zeer sportief, maar zit toch comfortabel, 2 cilinder 600cc, uitgerust met alle elektronica, en vooral verkrijgbaar op A2. 90% van de door ons verkochte 660’s dit jaar was op 35Kw”, preciseert Engels in een reactie aan Motoren-toerisme.be. Engels maakt echter ook de kanttekening dat de RSV4, het sportieve vlaggenschip van Aprilia’s line-up, quasi onverkoopbaar is en dat omwille van de zeer hoge Belasting op inverkeerstelling. We deden via de online-tool van de Vlaamse belastingsdienst zelf de simulatie voor de Aprilia RSV4 en kwamen op een totale som van € 5.030 uit. Daarin zitten dan zowel de BIV (€ 4.957), als de Jaarlijkse verkeersbelasting (€ 73) vervat. Vooral de hoogte van de BIV, blijkt in dat geval voor velen een onoverkomelijke horde.
Even verderop in de Wetterse deelgemeente Westrem is MotoTech, een Yamaha-dealer met sportief DNA, gevestigd. Niet zo heel lang geleden was het bedrijf van David Drieghe en Stefaan Philips met een eigen team actief in het WK Endurance. Philips bevestigt aan Motoren-toerisme.be dat de verkoop van de Yamaha R7 en de kleine R125 goed loopt. Voor de R3 ligt dat, volgens Philips, evenwel anders omdat die motorfiets als het ware tussen twee rijbewijzen in valt. En dan is er nog de R9, Yamaha’s nieuwe motor voor de Supersport-klasse, waar veel belangstelling voor is. Maar de R9 is, mede door leveringsproblemen bij Yamaha, voorlopig nog een zeldzaamheid op het Belgische wegennet.
Bij Honda-dealer SB Motos in Dendermonde, bevestigt ook zaakvoerder Stef, deze sportieve trend. Het gaat bij hen dan vooral om de CBR650 sporttoermachine en de CBR600RR, Honda’s onversneden supersport viercilinder.
Gregor Thomas, van Kawasaki- en Triumph-dealer Thomas G, is de vierde dealer die de trend aan ons bevestigt. Het gaat dan vooral om de de Kawasaki ZX6-R en ZX4-RR. De zaakvoerder van de motorzaak in Stabroek heeft het over een opmerkelijke evolutie. “Daar waar we met moeite in 2019 1 à 2 ZX6-R’s per jaar verkochten zijn het nu een 15 stuks ZX6-R en ZX4-RR tesamen. Gregor denkt dat Kawasaki’s gunstigere prijsstelling voor de ZX-6R daar wel voor iets tussen zit. “Ik denk dat het wel helpt dat de ZX6-RR nu € 11.799 kost. In 2019 was dat nog +/- €13.600.”
Nog volgens Gregor volgt ook de Triumph Daytona 660 deze trend, maar liggen de verkoopsaantallen daarvan voorlopig nog ietsje lager.
We gingen niet alleen af op de getuigenissen van dealers, maar bekeken ook de inschrijvingscijfers van een aantal merken. Die cijfers werden opgetekend in de eerste zes maanden van 2025. Een overzichtje van de 10 populairste sportieve motorfietsen op de Belgische markt. Opvallend daarbij, de CBR 650 R is met 177 ingeschreven exemplaren niet alleen de marktleider in het sportieve segment, maar ook Honda’s absolute bestseller. Runner-up is de Kawasaki ZX-6R Ninja, een onversneden Supersport-machine. Kawasaki’s gok om de ZX-6R in 2024 terug op de markt te brengen pakte dus goed uit. Hetzelfde geldt, maar dan in mindere mate, voor die andere comeback kid, de Honda CBR 600 RR. Vijf jaar geleden waren beide modellen van de markt verdwenen en was het Supersport-subsegment op sterven na dan verklaard door de industrie en de motorpers…
Maar zie, het kan dus verkeren, want met de Ducati Panigale V2 S staat er nog een onvervalste Supersport-machine in deze top-10. Verderop in dit mini-klassement bewijzen BMW en Ducati, respectievelijk met de S 1000 RR en de Panigale V4 S, dat ook Superbikes ondanks hun forse prijzen en fiscale handicap (hoge BIV) toch ook nog steeds liefhebbers weten aan te spreken. Dat beide modellen uit de fabrieken van twee Europese premiummerken komen, is wellicht geen toeval. Of zou het aloude adagio ‘Win on Sunday, sell on Monday’, toch nog steeds een rol spelen?
Het sportieve segment heeft dus weer de wind in de zeilen. De heropleving is duidelijk merkbaar, al komt de sportmotor qua populariteit nog lang niet in de buurt van de naked bike, laat staan van de allroad. Maar er is zeker een jong publiek dat meer en meer z’n weg naar betaalbare en beheersbare sportmotoren weet te vinden. Het helpt daarbij dat nogal wat van de motorfietsen uit bovenstaande top-10 ook leverbaar zijn in een 35 kW-versie. Het succes van de CBR 650 R, die standaard met Honda’s E-Clutch-systeem is uitgerust, bewijst dat semi-automatische versnellingsbakken geen taboe zijn bij jongere, sportieve rijders.
Het is koffiedik kijken hoe het sportieve segment zich in de komende jaren verder zal ontwikkelen, maar het huidige aanbod aan betaalbare, sportieve motorfietsen lijkt alvast een goede basis. Door de recente ontwikkelingen rond de MotoGP, met name de overname ervan door Liberty Media, valt niet uit te sluiten dat de racerij de komende jaren weer een groter publiek zal bereiken. Dat België met Barry Baltus momenteel een topper in de Moto2 - het niveau net onder de MotoGP - heeft, kan op termijn ook wel helpen. Al blijft Baltus' bekendheid voorlopig beperkt. En dat kan uiteraard ook een positieve weerslag hebben op het sportieve marktsegment. Een ding is zeker, de absolute PK-kanonnen, doen misschien nog wel dromen, maar bereiken niet meer de massa die ze pakweg een kwarteeuw geleden wel nog wisten te overhalen. Daarvoor zijn de tijden te hard veranderd in hun nadeel. Hun hoge prijzen, in combinatie met hinderlijke inschrijvingstarieven en hun beperkte inzetbaarheid als motorfiets voor alledaags verkeer, spelen daarin een negatieve rol.
Tekst: Bart Jacobs
Cijfermateriaal: FEBIAC Traxio