Vraag een allroad-rijder naar zijn droommachine, en de kans is groot dat de Yamaha Ténéré of BMW GS bovenaan het lijstje staat. Het straatbeeld bevestigt dat, net als de talloze influencers die hun avonturen op een van deze iconen vastleggen. Terwijl CFMOTO met zijn scherpe prijzen al wat aan die hegemonie knabbelde, duikt er nu nog een tweede Chinese uitdager op: Kove.
Sinds februari wordt het merk in de Benelux verdeeld door Unicorn Motors. Kove biedt momenteel nog geen overdaad aan modellen zoals bijvoorbeeld QJMOTOR, maar biedt een beperkt en duidelijk gamma dat zich specifiek richt op de avontuurlijke rijder. Voor een eerste kennismaking trek ik naar het Kempische Gierle, waar de zandpaden een ideaal testterrein zijn voor Kove’s allroads.
Fijn weerzien
Voor de meeste aanwezigen was Kove nog een onbekend merk. Ik testte de 800 X Pro al eerder in Noord-Frankrijk, voor een vergelijkingstest met de CFMOTO 800MT-X. Die ervaring heeft een blijvende indruk nagelaten, dus ik begon met hoge verwachtingen aan de test.
Mijn groepje krijgt eerst de 800X Pro en 800X Rally mee. Waar de Pro in de markt gezet wordt als een allrounder, is de Rally bedoelt voor puur offroad rijden. Gezien ik al eerder met de Pro op weg was geweest, wilde ik me vooral op de Rally focussen. Maar omdat er onderweg regelmatig gewisseld werd met mijn collega, ontstond er spontaan een kleine vergelijkingstest tussen beide modellen.