Kennismaking Kove: 800X Pro, 800X Rally & 510X

Vraag een allroad-rijder naar zijn droommachine, en de kans is groot dat de Yamaha Ténéré of BMW GS bovenaan het lijstje staat. Het straatbeeld bevestigt dat, net als de talloze influencers die hun avonturen op een van deze iconen vastleggen. Terwijl CFMOTO met zijn scherpe prijzen al wat aan die hegemonie knabbelde, duikt er nu nog een tweede Chinese uitdager op: Kove.

Sinds februari wordt het merk in de Benelux verdeeld door Unicorn Motors. Kove biedt momenteel nog geen overdaad aan modellen zoals bijvoorbeeld QJMOTOR, maar biedt een beperkt en duidelijk gamma dat zich specifiek richt op de avontuurlijke rijder. Voor een eerste kennismaking trek ik naar het Kempische Gierle, waar de zandpaden een ideaal testterrein zijn voor Kove’s allroads.

Fijn weerzien

Voor de meeste aanwezigen was Kove nog een onbekend merk. Ik testte de 800 X Pro al eerder in Noord-Frankrijk, voor een vergelijkingstest met de CFMOTO 800MT-X. Die ervaring heeft een blijvende indruk nagelaten, dus ik begon met hoge verwachtingen aan de test. 

Mijn groepje krijgt eerst de 800X Pro en 800X Rally mee. Waar de Pro in de markt gezet wordt als een allrounder, is de Rally bedoelt voor puur offroad rijden. Gezien ik al eerder met de Pro op weg was geweest, wilde ik me vooral op de Rally focussen. Maar omdat er onderweg regelmatig gewisseld werd met mijn collega, ontstond er spontaan een kleine vergelijkingstest tussen beide modellen. 

2025_Charly_Kove_800
Links: Kove 800X Pro, rechts: Kove 800X Rally
KOVE 800X Pro
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 799 cc
Rijklaar gewicht: 183kg
Vanaf: € 10.999,00

Euro 5+ souplesse

Zodra we de eerste zandpaden induiken, laat de 800 er geen twijfel over bestaan: deze motor wil vooruit. De staande parallel twin, die werd gebaseerd op de motor van de KTM 790 Adventure, voelt in deze Kove-opstelling een stuk rauwer en agressiever. Rustig tokkelen staat niet in zijn woordenboek, en met bijna 100 pk ontbreekt het hem allerminst aan vermogen. Het beruchte probleem met de nokkenassen van dit motorblok, zou volgens Kove trouwens opgelost zijn. Niets om je zorgen over te maken, dus.

Opvallend detail nog: de Pro waarop ik vandaag rijd is uitgerust met een Euro 5-blok, terwijl de Rally al de Euro 5+-mapping meekreeg. Normaal verwacht je dat die extra emissiebeperkingen het blok wat flets maken, maar hier is het net omgekeerd. De Pro reageert wat bokkiger, terwijl de Rally zijn vermogen merkbaar vloeiender en beter gedoseerd levert. Tijdens mijn eerdere test in Noord-Frankrijk was dat nog mijn belangrijkste en quasi het enige punt van kritiek op de Pro, maar met de nieuwe Euro 5+-mapping lijkt dit probleem dus opgelost. Alle toekomstige 800-modellen krijgen trouwens deze aangepaste mapping, ook de Pro.

2025_Charly_Kove_800
De Rally in zijn favoriete habitat.

Sport is voor Afrika

Via een overzichtelijk display duik je in de menu en krijg je de keuze uit twee rijmodi: Sport en Eco. Bart van Enduro Fun vat het geestig samen: “Eco is voor België, Sport is voor Afrika.” Hij weet waarover hij spreekt, want offroadreizen in Afrika zijn hem én de Kove 800 niet vreemd. Toch is het bijna ironisch dat de motor in onze contreien net beter tot zijn recht komt in de Eco-stand. Zelfs dan blijft het blok rauw en levendig, terwijl Sport vooral lijkt gemaakt voor wie zich graag Dakar-rijder wil voelen.

Daarnaast kan je het ABS eenvoudig uitschakelen, alleen op het achterwiel of volledig. Ook de tractiecontrole kan je op de Pro volledig uitschakelen. Op de Rally zoek ik tevergeefs naar deze optie, tot ik ontdek dat dit model gewoonweg géén tractiecontrole heeft. Het zegt veel over de intenties van deze motor.

2025_Charly_Kove_800
Tractiecontrole op de Kove 800X Rally? Niet aanwezig

Ongeëvenaard gewicht

Bart kent de zandpaden als zijn broekzak, en het tempo ligt hoog, maar de Kove 800 blijft verrassend lichtvoetig op alle terrein. Met 183 kg rijklaar voor de Pro en 176 kg voor de Rally wegen deze motoren aanzienlijk minder dan de concurrentie, en dat voel je. Met een laag gewicht en een ideale gewichtsverdeling vult de Kove je met vertrouwen. Deze motor laat zich moeiteloos sturen.

Opvallend zijn de voelbare verschillen tussen beide 800's. Eerst en vooral is er de zitpositie. De Pro zet je meer ín de motor, terwijl je op de Rally eerder óp de motor zit. Daardoor voelt de Rally natuurlijker aan wanneer je rechtop staat, en dat wordt mede geholpen door het hoger geplaatste stuur. Voor mijn 1m90 voelt de Rally meer geschikt dan de Pro, al heeft die wel een forse zadelhoogte van 890 mm, waardoor een deel van de potentiële rijders sowieso afvalt.

Ook het rijwielgedeelte benadrukt het verschil in focus tussen de twee modellen. De Rally staat op velgen en banden die duidelijk offroad georiënteerd zijn, wat in het zand een enorme hulp is om de motor stabiel recht te houden. Verder doet de Rally het met een enkele voorrem in plaats van dubbele schijven zoals op de Pro - een bewuste keuze om gewicht te besparen.

2025_Charly_Kove_800
De 800X Pro heeft net iets meer moeite om door het mulle zand te ploeteren.

Een eyeopener

Er zijn nog een aantal subtiele verschillen die maken dat zelfs de Kove 800X Pro - die ik na mijn vorige test al tot de betere allroads rekende - eigenlijk in de schaduw komt te staan van de Rally. Qua uiterlijk verraden enkel het hooggeplaatste spatbord en de forse noppenbanden dat de Rally nog een klasse hoger speelt, maar ik had nooit verwacht dat het verschil qua rij-ervaring nog zó groot zou zijn. 

Ook Glenn Haentjens is erbij, de eigenaar van Allroadmoto. In dit wereldje is hij een gevestigde waarde, zeker als het gaat om het ombouwen van standaardmotoren tot volwaardige offroadmachines. Zijn conclusie is raak en eenvoudig: “De Rally is een enduro met bijna 100 pk.” En ik kan hem geen ongelijk geven. Het blok, de lichtheid, de hoogwaardige componenten - alles samen komt de Rally verdacht dicht in de buurt van een echte enduro, maar dan rechtstreeks uit het krat. Er is geen gelijke. 

2025_Charly_Kove_800
KOVE 800X Rally
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 799 cc
Rijklaar gewicht: 176kg
Vanaf: € 11.499,00

De 510X: stap terug

Na een gezellige barbecue is het de beurt aan de Kove 510X. Deze A2-vriendelijke motor richt zich duidelijk op beginnende rijders en moet zich op het asfalt bewijzen. Want ja, een beetje offroad is mogelijk - maar het is allerminst de bestaansreden van deze motor. Dat wordt ook pijnlijk duidelijk wanneer je 'm naast de Rally zet. De 510X moet het stellen met maar half zoveel vermogen, en weegt toch 30 kilo meer.

Zodra ik opstap, herken ik meteen de bediening die sterk aan QJMOTOR doet denken - en daarmee voelt de ervaring plots weer heel Chinees aan. Een gevoel dat de 800 bijna niet opwekte. De 510X oogt en rijdt meer als de zoveelste beginnersmotor die een poging doet om voet aan de grond te krijgen op onze markt.

2025_Charly_Kove_800

Ruimte voor verbetering

Het motorblok is ook een tweecilinder-in-lijn, maar van een heel ander kaliber de 800X. Je voelt meteen dat deze motorfiets eigenlijk te zwaar is voor dit blok, waardoor vinnige acties moeilijk zijn. Ook duiken er boven 4.000 opm hinderlijke trillingen op, die vergezeld zijn van een weinig inspirerende uitlaattoon. Dat is niet wat een beginnende motorrijder zoekt, en ook het enthousiasme van zijn volwassen broertje ontbreekt op de 510X volledig. 

Helaas weet de 510X me nergens echt te overtuigen. De vering voelt aan de stugge kant en de zithouding - waarbij je eerder ín de motor zit dan erop - mist de stoere, zelfzekere stance die de 800’s wel uitstralen. Het dashboard oogt wat flets en de bediening ademt Chinese massaproductie.

KOVE 510X
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt
CI: 498 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 205kg
Vanaf: € 7.529,00

Natuurlijk moet je de prijs in rekening brengen: de 510X is een stuk goedkoper dan de 800-modellen. Maar voor €7.529 had ik toch meer verwacht. Zeker als je bedenkt dat de Honda NX500 voor amper honderd euro meer op zowat elk vlak verfijnder aanvoelt en vooral lichter is met hetzelfde vermogen. Ook CFMOTO’s 450MT die nog meer die allroad-spirit karakteriseert, oogt sterker op papier en kost zelfs iets minder.

De 510X ziet er stoer uit en de optionele kofferset voor slechts vijfhonderd euro extra kan sommige kopers misschien verleiden, maar ik vrees dat de concurrentie in dit segment simpelweg te sterk is. De motor weet zich nergens echt te onderscheiden, terwijl de 800’s dat wél doen door zich volledig te focussen op hun doel: de beste allroadmotor willen zijn.

2025_Charly_Kove_800

Conclusie

Het was een dag vol contrasten. Hoe weinig de 510X mij kon overtuigen, zo indrukwekkend was de 800X Rally. Zeven jaar geleden werd de Yamaha Ténéré 700 de maatstaf in dit segment, maar intussen is de tijd misschien gekomen voor een Chinese heerser op de troon. De Kove 800X is lichter, krachtiger en zelfs iets goedkoper dan de nieuwste Ténéré.

Voor wie de Trans Euro Trail van begin tot eind wil trotseren, is de 800X Rally vandaag een no-brainer. Wie de motor ook voor woon-werkverkeer wil inzetten, vindt in de 800X Pro een zachtere, meer toegankelijke variant. Hoe dan ook: Kove is een welkome nieuwkomer die de kaarten grondig zal herschikken. Ik twijfel er niet aan dat de 800X een nieuwe generatie influencers zal verleiden - en daarmee ook een hele schare avontuurlijke rijders zal inspireren.

Vergelijkingstest: Kove 800X Pro en CFMOTO 800MT-X

Benieuwd hoe de Kove 800X Pro zich verhoudt tot de CFMOTO 800MT-X? Dat lees je in het nieuwste nummer van Motoren & Toerisme. Ook Yamaha's Ténéré was van de partij, goed voor een subtiel vergelijk. 

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Chava Joosten

Geschreven op 15 september 2025
© Motoren & Toerisme