Net getest: Honda's nieuwe E-clutch

Het beste van een klassieke koppeling gecombineerd met elektronische ondersteuning? Daar belooft Honda nu de volgende stap gezet te hebben met de nieuwe E-clutch technologie. Die maakt z'n debuut op de vernieuwde Honda CBR650R en CB650R. Hoofdredacteur Tom kroop in het zadel en beantwoordt vijf vragen.

Wat is het belang van deze motorfietsen voor Honda?

"De CB en CBR zijn heel belangrijke modellen voor Honda sinds de introductie in 2019. Waarbij de naakte CB ongeveer dubbel zoveel verkoop laat optekenen als z’n sportieve broer de CBR650R. In 2021 was het in Europa zelfs het bestverkochte model van de Japanners, en tot 2022 stond hij steevast in de top drie met de X-ADV en Africa Twin. De Hornet 750 heeft vorig jaar duidelijk impact gehad op de verkoop van de CB650R, en daarom is de tijd gekomen voor een update van de broers, met als grootste nieuwigheid nu de revolutionaire en unieke E-Clutch."

Verandert er buiten de E-Clutch dan niets aan de 650’s?

"De basis van de CB en CBR werd op een aantal punten licht gewijzigd. Zo is het design onder handen genomen. Bij de CB vallen daarbij voornamelijk de stoere luchtinlaten op en de nieuwe koplamp. De CBR kreeg nog strakkere lijnen en een scherper kont. Hij past nu helemaal in de sportieve familie van Honda, met de FireBlade als peetvader. Het blok krijgt een aangepaste kleptiming waardoor het koppel een fractie stijgt en vroeger beschikbaar is. De CBR krijgt ook hertekende luchtinlaten om het ram air effect te verbeteren. Ook het chassis werd beperkt hertekend."

En hoe zit dat nu eigenlijk met de E-Clutch: is de hype terecht?

"De echte revolutie is dus voorbehouden aan die E-Clutch. Kort gezegd is dat een elektronisch bediende klassieke koppeling in combinatie met een quickshifter. Uiterlijk heb je op de koppeling een kleine opbouw die twee kilogram weegt waar twee actuatoren en een resem tandwielen zitten. In de volgende editie van Motoren & Toerisme (april 2024) brengen we een uitgebreid technisch dossier, maar hier kunnen we al stellen dat het systeem prima werkt en een grensverleggende rij-ervaring biedt. Je schakelt zoals je gewoon bent met het pedaaltje, maar hoeft eigenlijk nooit het koppelingshendel aan te raken. Je zet hem in eerste, de elektronica ontkoppelt automatisch en zodra je gas geeft begin je soepel en vlot te rijden. Als je stopt ontkoppelt het systeem automatisch en hoef je niets te beroeren. Dat is voornamelijk handig aan het stoplicht, waar je anders altijd moet kiezen tussen het hendel grijpen of voor neutraal gaan. Als het licht dan net op groen springt moet je terugschakelen en dan durven automobilisten achter je zenuwachtig te worden."

Dat lijkt inderdaad handig, maar werkt het ook goed eens je aan het rijden bent?

"Tijdens het rijden zelf werkt het systeem uitmuntend. Qua gevoel komt het neer op een perfect werkende quickshifter die je in alle omstandigheden kan aanspreken. Bij een gewone quickshifter kan je veelal enkel terugschakelen bij gesloten gas, en opschakelen met het gas open, maar bij de E-Clutch kan dat bij eender wel gasstand en belasting. De derde generatie quickshifter van Yamaha op de MT-09 komt in de buurt, maar de gangwissels gaan dankzij de E-Clutch toch nog soepeler. En je hoeft ook bij start en stop het hendel dus niet te grijpen. Ik had ook helemaal geen aanpassingsperiode nodig, want als je het hoofd er even bijhoudt kan je de linkerhand perfect in toom houden. Als je uit gewoonte toch naar het hendel grijpt is dat ook geen probleem, want het systeem werkt nog perfect manueel. Enkel bij stapvoetse manoeuvres moet je dat proberen vermijden, omdat het systeem dan 5 seconden in manuele stand blijft staan. Je kan de koppeling ook niet lossen op dat moment want dan val je natuurlijk wel stil. Bij hogere toerentallen schakelt het na een seconde al terug op automatische stand over."

Tijdens het rijden zelf werkt het systeem uitmuntend. Qua gevoel komt het neer op een perfect werkende quickshifter die je in alle omstandigheden kan aanspreken.

Had Honda niet al jaren iets gelijkaardigs in huis met de DCT?

"Ik ben altijd een koele minnaar geweest van het DCT, dat tien kilogram gewicht in de schaal werpt en aanvankelijk dynamisch teleurstelde. Dat is dus echt een volwaardige automaat en Honda verfijnt dat concept wel steeds meer en het blijft voor bepaalde modellen zeker ook beschikbaar. Met deze E-Clutch hebben ze echter van bij het begin een winnende formule in huis. Het weegt niet veel, is goedkoop en het werkt ronduit schitterend. Rijden wordt echt een andere en aangenamere ervaring. Honda heeft er terecht alle vertrouwen in dat dit een nieuwe standaard wordt, en daarom heeft de Benelux er al voor gekozen enkel versies van de CB en CBR met E-Clutch aan te bieden. Dat lijkt me de juiste keuze, want voor amper 350 euro extra betreed je echt een nieuwe wereld."

Tekst: Tom Vander Sande 

Foto's: Honda

Honda CB650R
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 649 cc
Rijklaar gewicht: 207kg
Vanaf: € 9.599,00
Honda CBR650R
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 649 cc
Rijklaar gewicht: 211kg
Vanaf: € 10.399,00
Geschreven op 26 maart 2024
© Motoren & Toerisme