MY26: Ducati Diavel V4 RS | Multistrada V4 RS

Ducati komt nu ook met een RS-versie van de Diavel V4. Deze 'muscle bike' is nu dé snelst accelererende productie-Ducati. Daarnaast krijgt ook de Multistrada V4 RS een update.

Ducati onthulde z’n nieuwe RS-gamma tijdens de San Marino en Rimini Riviera GP. De Diavel V4 RS en de Multistrada V4 RS verschenen in de pitstraat van het Misano World Circuit Marco Simoncelli, bestuurd door de twee Ducati Lenovo-fabrieksrijders: Marc Marquez en Francesco 'Pecco' Bagnaia.

Het nieuwe RS-gamma is ontworpen voor diegenen die Ducati beschouwen als een absolute passie. Een ongeëvenaarde ervaring, voor zij die het beste willen en het uiterste zoeken op het gebied van prestaties, (laag) gewicht en vormgeving . Het predikaat RS is een knipoog naar de gelijknamige sportieve premium modellen van Ducati-moeder Audi. Bij de autoreus uit het  Ingolstadt zijn de RS-modellen (RS staat daarbij voor RennSport) vergelijkbaar met de M-modellen van hun Beierse rivaal BMW, of ook nog de AMG-lijn van Mercedes-Benz.

De Diavel V4 RS en Multistrada V4 RS zijn genummerde seriesmodellen die, dankzij de Desmosedici Stradale-motor en exclusieve koolstofvezel- en titanium-onderdelen, hun respectievelijke basismodellen naar superbikes laten neigen.

Beide RS'en hebben dezelfde krachtbron: Ducati's 1.103 cc metende Desmosedici Stradale-motor. Een motor die soepelheid bij lage en midden toeren, combineert met een levendig en sportief karakter aan  hoge toeren. En dat is het resultaat van een zeer breed motorvermogen, dankzij de desmodromische distributie.

Diavel V4 RS: 0 tot 100 in slechts twee en een halve seconde

De Diavel stond altijd synoniem voor bliksemsnelle acceleratie. Met de nieuwe V4 RS, aangedreven door de uit de MotoGP-afgeleide Desmosedici Stradale-motor met contra-rotatie krukas, verlegt Ducati de limiet nu nog verder.

De Diavel V4 RS, die met z’n lang en laag silhouette, dicht bij dragbikes aanleunt, is nu de snelst accelerende (van 0 tot 100 km/u) Ducati.  . Dankzij de 182 pk van de Desmo V4-motor en een verfijnd en effectief elektronisch pakket, dat de rijder in staat stelt het maximale eruit te halen, behaalt de V4 RS acceleraties die voorheen ondenkbaar waren voor een straatlegale motorfiets. In handen van Marc Márquez heeft de Diavel V4 RS bewezen in slechts 2,52 seconden van 0 naar 100 km/u te kunnen accelereren.

De rijervaring op de Diavel V4 RS is uniek, dankzij de energieke en opwindende vermogensafgifte en het onmiskenbare geluid van de Desmosedici Stradale-motor met droge koppeling. De Diavel V4 RS kan bij lage snelheden de aandacht trekken, maar  ook sportief rijden, dankzij de Öhlins-vering, de enkelzijde swingarm uit aluminium. Het remsysteem is afgeleid van dat van de Panigale V4. De gesmede wielen waarop deze Diavel V4 staat, werden speciaal voor de RS-uitvoering ontworpen.

Het RS-logo, dat ontworpen werd door Ducati’s Centro Stile, is zowel terug te vinden op het bodywork,  als op de handsfree ontstekingssleutel, als in de dashboardgraphics, en ook op het deksel van de achterste cilinderkop. Daar vind je meteen ook het serienummer van de motor terug. De rijervaring wordt nog specialer door de speciale dashboardanimatie bij inschakelen.

Het ontwerp van de Diavel V4 RS is volledig nieuw. Elk element – van de luchtinlaten tot de enkele zadelkuip, tot de spatborden en tankglazen, allemaal van koolstofvezel – draagt bij aan een nog opvallendere en sportievere uitstraling, en vermindert het gewicht met 3 kg zonder afbreuk te doen aan de onmiskenbare identiteit van de Diavel.

Ducati Diavel V4 RS
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1103 cc
Drooggewicht: 220 (zonder benzine maar met vloeistoffen)kg

Diavel V4 RS

Kleuren
Specifieke “RS”-kleurstelling

Belangrijkste standaardkenmerken

  • 1.103 cc Ducati Desmosedici Stradale-motor met klepspelingcontrole elke 30.000 km*
  • Hoogdoorlaatbare Sprintfilter P08-luchtfilter
  • Titanium uitlaat eindkap
  • Droge koppeling
  • Ducati Quick Shift (DQS) 2.0
  • Maximumvermogen van 182 pk (133,8 kW) bij 11.750 t/min
  • Maximale koppel van 120 Nm (12,2 kgm, 89 lb-ft) bij 9.500 t/min
  • Aluminium monocoque-frame en aluminium enkelzijdige swingarm
  • Specifiek solozadel, luchtinlaatkanalen en achterkuip, met tweezitskit standaard meegeleverd
  • Bosch Inertial Measurement Unit (IMU)
  • Carbonvezel details
  • Volledig instelbare Öhlins NIX30-voorvork met 48 mm poten
  • Volledig instelbare Öhlins STX 46-achterschokdemper
  • 17-inch gesmede aluminium wielen met Pirelli Diablo Rosso IV-banden, 120/70 ZR17 voor en 240/45 ZR17 achter
  • Bosch-Brembo ABS 10.3ME Cornering-remsysteem
  • 330 mm remschijven vooraan met Brembo Stylema radiale 4-zuiger remklauwen
  • Volledige LED-koplamp met DRL en Ducati Cornering Lights (DCL)
  • 5-inch TFT-dashboard met kleurenscherm en specifieke graphics en weergave*
  • Specifieke handsfree-sleutel met lasergegraveerd "RS"
  • 3 vermogensmodi (Hoog, Medium, Laag)
  • 4 rijmodi (Race, Sport, Touring, Regen)
  • Ducati Wheelie Control (DWC)
  • Ducati Traction Control (DTC)
  • Lithium-ion batterij
  • Handsfree starten
  • Turn-by-turn navigatie
  • USB-poort

Multistrada V4 RS: Circuit-prestaties met een Multistrada-ziel

De eerste Multistrada V4 RS werd in 2023 gelanceerd en moest de sportiefste, meest geavanceerde en meest onderscheidende Multistrada ooit te worden. Dankzij de Desmosedici Stradale-motor, het nieuwste generatie elektronica pakket, en de geavanceerde techniek, werd deze formule op prijs gesteld door de sportiefste Multistrada-rijders.

De Ducati Multistrada V4 RS wordt geproduceerd in een genummerde serie. Het genummerde serienummer wordt weergegeven op een zwart geanodiseerde aluminium plaat bevestigd aan de kroonplaat en versierd met de Italiaanse vlag. Ook hier zal het dashboard de rijder begroeten met een speciale animatie bij inschakelen.

Net als alle modellen in de Multistrada-familie biedt Ducati de exclusieve "4Ever Multistrada" garantie voor de Multistrada V4 RS, geldig voor vier jaar met onbeperkte kilometerstand, gegarandeerd door het volledige Europese dealernetwerk van de Bolognese fabrikant.

Multistrada V4 RS

Kleuren
Specifieke RS-kleurstelling

Belangrijkste standaardkenmerken

  • 1.103 cc Ducati Desmosedici Stradale-motor met klepspelingcontrole elke 30.000 km*
  • Droge koppeling
  • Aluminium monocoque-frame en aluminium enkelzijdige swingarm
  • Titanium subframe achteraan*
  • Carbonvezel details*
  • Semi-actieve Öhlins Smart EC 2.0 elektronische vering op basis van events, met verbeterde strategieën
  • Nieuwe 17-inch Marchesini gesmede aluminium wielen met Pirelli Diablo Rosso IV-banden, 120/70 ZR17 voor en 190/55 ZR17 achter
  • Bosch-Brembo 10.3ME ABS Cornering-remsysteem met Front-to-Rear-strategie
  • 330 mm remschijven vooraan met Brembo Stylema radiale 4-zuiger remklauwen
  • Volledige LED-koplamp met DRL en nieuwe Ducati Cornering Lights (DCL)
  • 6,5-inch TFT-dashboard met kleurenscherm en specifieke graphics en weergave*
  • Bosch Inertial Measurement Unit (IMU)
  • Ducati Vehicle Observer (DVO)
  • 4 vermogensmodi (Volledig, Hoog, Medium, Laag)
  • 5 rijmodi (Race, Sport, Touring, Stedelijk, Regen)
  • Radar-technologie voor en achter (Adaptive Cruise Control en Blind Spot Detection)
  • Ducati Wheelie Control (DWC) DVO
  • Ducati Traction Control (DTC)
  • Engine Brake Control (EBC)
  • Handsfree starten
  • Ducati Connect met telefoon-, muziek- en navigatie-apps
  • Ducati Quick Shift (DQS) 2.0
  • Vehicle Hold Control (VHC)
  • Ducati Brake Light (DBL) EVO
Ducati Multistrada V4 RS
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1.103 cc
Drooggewicht: 225kg
Rijklaar gewicht: n.b.kg
Vanaf: € 38.690,00

Tekst: BJ

Bron: persbericht Ducati 

Foto's: Ducati Media House

Video's: YouTube.com/Ducati

Geschreven op 15 september 2025
© Motoren & Toerisme