Bedrijfsbezoek en voorstelling nieuwe modellen KSR Group

De Oostenrijkse KSR Group heeft grootse plannen. In plaats van de jaarlijkse motorbeurs EICMA als platform te gebruiken voor de presentatie van nieuwe modellen, werd voor de verzamelde pers alles uit de doeken gedaan nabij het hoofdkwartier in Oostenrijk voor de merken Motron, Malaguti en Brixton.

KSR Group is ondertussen een grote speler geworden in het Europese motorlandschap. Niet alleen ontwikkelen ze zelf motoren onder de merken Motron, Brixton, Malaguti en Lambreta, ze zijn ook verdeler van merken als Royal Enfield en CF Moto in bepaalde Europese landen (niet in de Benelux). Tussen de wijnvelden op een uurtje van Wenen ligt in Gedersdorf het hoofdkwartier. Hier is het administratieve zenuwcentrum, worden er nieuwe modellen geboetseerd in klei, verdeelt een hoogtechnologische machine de stock en wordt er geëxperimenteerd met de toonzaal van de toekomst. In totaal zijn hier zo een 181 werknemers actief terwijl de omliggende gronden al worden klaargemaakt voor een verdere uitbreiding. Na de rondleiding doorheen het bedrijf trekken we naar een verlaten industrieterrein om kennis te maken met het nieuwe assortiment van de huismerken.

Brixton

Brixton leent zijn naam misschien wel van een district in Londen, toch heeft het merk geen Angelsaksische roots. Het is een redelijk nieuw motormerk dat pas het levenslicht zag in 2017 met de komst van een retro-geïnspireerde 125 cc. Ondertussen is het gamma jaarlijks uitgebreid met de Crossfire 500 als voorlopig hoogtepunt. In het voorjaar van 2022 krijgen we een nieuwe aanvoerder in de gedaante van de Cromwell 1200. Op en top retro met een moderne inborst. Een watergekoelde tweecilinder in lijn met een inhoud van 1.222 cc krijgt voorlopig 82 pk en 108 Nm als cijfers mee. KYB (vering), Bosch, Nissin, Magneti Marelli EFI en Pirelli werden gekozen als hofleverancier voor de voornaamste onderdelen. Bij de lancering zullen er drie kleuren beschikbaar zijn, groen, grijs en zwart en er wordt gespeculeerd over een prijs van ongeveer 10.000 €. Verder zien we nog een afgeleide van de Crossfire 500 die het onverharde terrein verkiest met een andere vering en grotere velgen. Deze alleskunner zou ergens midden 2022 in de toonzaal staan. Naast de Crossfire 500 komt er in dezelfde familielijn een 125 cc-model. De prestaties van een dergelijke motor zijn voorspelbaar dus moet je je in dit segment onderscheiden met een uitgesproken ontwerp en dat is alvast geslaagd met de complexe benzinetank en het slank uitlopende zadel. Tot slot zien we nieuwe kleuren en extra accessoires voor de bestaande modellen. Meer info op: www.brixton-motorcycles.com

Onthulling Brixton Cromwell 1200

Malaguti

In tegenstelling tot Brixton heeft Malaguti wel een rijke geschiedenis en speelt KSR daar maar al te graag op in met leuzes als “the spirit of Bologna”, de streek in Italië die verzadigd is van iconische merken. Antonio Malaguti startte een fietszaak op in 1930, en in 1950 werd de eerste motor geïntroduceerd. In 2003 doet het merk zelfs even mee aan de 125 cc Wereldkampioenschappen, maar het is pas in 2018 dat KSR het Italiaanse merk voor honderd procent opneemt in zijn portefeuille. Voorlopig bestaat het gamma uit de Dune(X) en de Mission125/200 waarvan er binnenkort ook elektrische varianten komen. Belangrijker is de Drakon125, een zeer geslaagde 125 cc die volledig ontworpen is door de designers van KSR. Met een vooropgestelde prijs van net geen 4.000 € zou dit weleens een verkoopstopper kunnen worden. Wit en grijs zijn de introductiekleuren. In de nabije toekomst kunnen we nog de XSM/XTM 125 en een aangescherpte Dune verwachten. Meer info op: https://malaguti.bike/nl/

Motron

Motron is al helemaal een groentje in de markt en bestaat pas sinds begin 2021. Toch heeft het merk bij zijn opstart al meerdere modellen in zijn portfolio en is het plan ook dat snel uit te breiden. Zoals wel vaker gebruikt ook Motron componenten van andere fabrikanten die ondertussen kennis en ervaring hebben opgebouwd die niet meer te overtreffen is. Het geeft de mogelijkheid om een favoriete combinatie van onderdelen samen te stellen zonder zware ontwikkelingskosten en zo te focussen op het ontwerp van de motor. Voorlopig zijn er drie 125 cc-motoren, een adventure, een cruiser en een naked maar daar komt snel verandering in met een platform voor 400 cc-motoren. Ook elektrificatie is belangrijk voor de verdere ontwikkeling van dit merk waar de focus ligt op lichte stadsmotoren en scooters. Meer info op: www.motron-motorcycles.com

Industrieterrein

Na de presentatie van de nieuwe modellen is het mogelijk om even een toertje te doen rond het industrieterrein met alle modellen van de drie merken. Met een overvloed aan indrukken en een beperkte testomgeving behoud ik me voorlopig van conclusies al heeft de Cromwell 1200 wel hoge verwachtingen gecreëerd, een uitgebreid testverslag volgt meer dan waarschijnlijk in het voorjaar van 2022. Het is duidelijk dat de KSR-Group grote ambities koestert met het oog op een snelle uitbreiding dankzij ontwikkeling in huis enbuitenlandse productie in China om de prijs scherp te houden. Het aanbod van dergelijke motoren in het 125 cc segment is ondertussen eindeloos en moet voor de potentiële koper zowel een luxe als bron van keuzestress zijn. Zoals wel vaker in dit segment tekenen dergelijke motoren gelijkaardige prestatiecijfers op en is het de afwerking en de uitstraling die het onderscheid onderstrepen. Op grotere modellen uit de Oostenrijkse groep naast de al beschikbare Brixton Crossfire 500 is het dus nog even wachten, maar ze staan zoals bijvoorbeeld de Cromwell 1200 alvast in de coulissen te trappelen om losgelaten te worden. 

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: KSR Group

Geschreven op 7 december 2021
© Motoren & Toerisme