5 motortrends voor 2019: 3. Motordelen

In een van de meest filegevoelige landen ter wereld gaan we mobiliteit steeds rationeler bekijken. In 2018 hadden de files een weerslag op de verkoop van lichte motorfietsen en scooters. Bovendien zijn er nog andere mobiliteitsoplossingen. Zo kan je een stadscentrum doorgaans makkelijk per trein bereiken. Wie zich daarna in de stad zelf moet verplaatsen kan dat met een deelscooter doen. In Antwerpen bieden zowel Scooty als Poppy al deelscooters aan.

Deelscooters zijn voor de iets oudere lezers misschien een ietwat vreemd concept, maar ze zijn wel populair bij de zogenaamde ‘Millenials’. Ze laten immers toe om zich op een betaalbare en aangename manier te verplaatsen. Op die manier profiteren ze van de voordelen van een scooter zonder aan de verplichtingen van het eigenaarschap ervan vast te hangen. Dat de deelscooters elektrisch zijn is voor deze doorgaans milieubewuste generatie aardig meegenomen.

 

De deelscooters van Poppy worden stilaan een vertrouwd zicht in het Antwerpse stadsbeeld.

Bovendien bieden deze scooter-deeldiensten ook een laagdrempelige manier van kennismaken met gemotoriseerde tweewielers. Mensen die hierdoor de smaakt te pakken krijgen, kunnen op termijn zelf een motorrijbewijs gaan ambiëren. En dus is dit een mogelijke manier om nieuwe motorrijders te kweken.

Tegelijkertijd zien we dat er in het buitenland ook initiatieven met zwaardere motorfietsen ontstaan. Wie door de Verenigde Staten reist en pakweg een dag Zuid-Californië wil verkennen per motorfiets kan zijn gading zoeken op het platform ‘Twisted road’. Op Twisted Road bieden allerlei particulieren hun eigen motorfiets te huur aan. Zo kunnen ze de vaste kosten van hun motorfiets drukken tijdens periodes waarin ze er zelf niet mee rijden.

In London biedt de verhuurdienst Club Moto London z’n leden de mogelijkheid om met neo-retro-modellen van Ducati, Honda en Triumph te rijden en dat wanneer zij het willen. Op die manier moeten de leden geen vaste kosten dragen, al zijn de huurprijzen wel pittig. Maar in een stad waar zelfs parkeerplaatsen voor motorfietsen schaars zijn en motordiefstal welig tiert, neemt zo’n dienst wel een aantal zorgen weg.

BMW zette vorig najaar zijn eigen motorverhuurdienst, 'Rent A Ride', op.

Ook constructeurs bestuderen momenteel de mogelijkheid om hun motorfietsen zelf te gaan verhuren, zij het dan via dealers. Zo werkt Indian nauw samen met de Noorse dealer Twin Thunder. BMW heeft sinds vorig najaar z’n eigen ‘Rent A Ride’-platform opgezet waarbij er via dealers in Duitsland en Oostenrijk motorfietsen verhuurd worden. Voorlopig blijft het bij vier dealers in toeristische regionen, maar het is wel duidelijk dat dit concept op termijn tot iets veel groters kan uitgroeien.

 

Wie graag met de motorfiets reist kan op die manier optimaal genieten. Je hoeft geen eigen motorfiets meer te hebben en je huurt een (premium)motorfiets op je favoriete bestemming. Op die manier zal motorrijden in de toekomst meer en meer een dienst gaan worden.

 

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Scooty, Poppy, BMW Motorrad

 

 

Geschreven op 23 januari 2019
© Motoren & Toerisme