5 Motortrends voor 2019: 2. Artificiële Intelligentie

Motorfietsen zijn tijdens dit decennium flink ‘gedigitaliseerd’. Constructeurs voegen steeds meer elektronische rijhulpmiddelen toe om hun motorfietsen veiliger en comfortabeler te maken. Tijdens de komende jaren zullen die motorfietsen ook steeds meer geconnecteerd worden, met elkaar en met andere voertuigen, en zullen ze steeds meer zelf gaan leren.

Yamaha was de eerste constructeur die toegaf met artificiële intelligentie (AI) te experimenteren. Dat gebeurde naar aanleiding van de Tokyo Motor Show van 2017 waar Yamaha de MOTOROiD voorstelde. Volgens Yamaha was de MOTOROiD, “voorzien van kunstmatige intelligentie die nieuwe vormen van persoonlijke mobiliteit verkent met harmonieuze interactie tussen mens en machine. De MOTOROiD werd ontwikkeld als een 'unleashed prototype' en is in staat zijn eigenaar te herkennen en ook op andere vlakken te communiceren als een levend wezen.”

Yamaha stelde in 2017 deze MOTOROiD voor.

Ongeveer een jaar later, in september van vorig jaar, stelde BMW Motorrad een zelfrijdende R 1200 GS voor. De machine kan zelf starten, rijden, bochten nemen en stoppen. BMW Motorrad benadrukte in een persbericht dat, “Het niet de bedoeling is om een zelfrijdende motorfiets op de markt te brengen maar dat de technologie erachter moet dienen als platform om motorrijden veiliger, comfortabeler en aangenamer te maken. Het doel van dit prototype is om bijkomende kennis over rijdynamica te verzamelen met het oog op het vroeg detecteren van gevaarlijke situaties en zo de rijder met geschikte veiligheidssystemen te steunen. Bijvoorbeeld bij het afdraaien op een kruispunt of bij plotse remmanoeuvres.”

BMW demonstreerde de zelfrijdende R 1200 GS eerder dit jaar ook op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Opvallend: in de communicatie rond het zelfrijdende prototype gebruikt BMW Motorrad nooit de term ‘AI’.

Op diezelfde CES demonstreerde Ducati, samen met moederhuis Audi, autoconstructeur Ford en het Amerikaanse technologiebedrijf Qualcomm Technologies, het ConVeX (Connected Vehicle to Everything). Qualcomm Technologies ontwikkelde immers een systeem – 9150 C-V2X – dat de Ducati Multistrada 1260 in de demonstratie in staat stelde om met de Audi’s en Fords die er ook aan deelnamen te communiceren.

Ducati werkt nauw samen met moederbedrijf Audi om motorrijden veiliger te maken, ondermeer door het gebruik van C-V2X-technologie.

Met elkaar geconnecteerd kunnen deze systemen bvb. ongevallen op kruispunten zonder verkeerslichten voorkomen, door onderling uit te maken welk voertuig voorrang heeft. AI kan daarbij tussenbeide komen door de bestuurders te waarschuwen of het voertuig zelf een uitwijkmanoeuvre te laten maken. De AI neemt z’n beslissing op basis van data die door sensoren binnengebracht worden. Ook bij motorfietsen worden zo’n sensoren (straks) realiteit. Ducati heeft al aangekondigd dat het voor modeljaar 2020 een motorfiets met zowel voor- als achteraan radardetectie zal lanceren.

Ook onze Belgische trots, Saroléa, maakt gebruik van artificiële intelligentie. De constructeur gaat samenwerken met het Gentse technologiebedrijf ML6 . De technologie van ML6 moet de efficiëntie van de MANX7, Saroléa’s eerste productiemodel, optimaliseren. De AI zal ervoor zorgen dat de autonomie en levensduur van de batterij verlengd worden en tegelijkertijd ook preventief op nodig onderhoud wijzen. Tegelijkertijd zijn alle MANX7’s met elkaar verbonden, waardoor ze gegevens kunnen uitwisselen en als het ware mekaar updaten.

Saroléa deed een beroep op de AI-expertise van het Gentse technologiebedrijf ML6.

Artificiële intelligentie voor motorfietsen mag dan als verre toekomstmuziek klinken, het komt in ieder geval steeds dichter. Saroléa past het als eerste merk echt toe. Door de toenemende connectiviteit zal het niet lang meer duren vooraleer AI ook z’n intrede doet bij andere (premium) motorfietsen. Dat AI motorrijden veiliger kan maken staat buiten kijf. De vraag is alleen of we met AI nog wel echt zelf bestuurders zullen blijven ipv ‘passagiers’.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Yamaha, BMW, Ducati, Saroléa

Geschreven op 28 januari 2019
© Motoren & Toerisme