10 motorfietsen voor 2019: 2. Harley-Davidson LiveWire

Wie vijf jaar geleden - begin 2014 dus - had durven te voorspellen dat Harley-Davidson de allereerste gevestigde constructeur zou worden, die een zware elektrische motorfiets zou lanceren, werd wellicht voor gek versleten. Tot…, Harley-Davidson enkele maanden later Project LiveWire, een elektrische motorfiets, voorstelde.

Niemand had de LiveWire verwacht en al zeker niet van Harley-Davidson. ‘The Motor Company’ produceerde tot dan, enkel en alleen oer-Amerikaanse, vet roffelende, dikke V-twins. En dus was een zoemende motorfiets wel het laatste wat de trouwe ‘Harleystas’ verwacht hadden.

Om te tonen dat de LiveWire werkelijkheid was, trok Harley-Davidson er mee op roadshow. Eerst door de Verenigde Staten want de thuismarkt was en is nog steeds de belangrijkste voor het merk uit Milwaukee. Daarna mocht de rest van de wereld proeven van de LiveWire. En de reacties die de pre-productiemodellen uitlokten waren overwegend positief.

De Harley-Davidson LiveWire leent zich tot sportief motorrijden en wordt daarom voorzien van ABS- en tractiecontrole-systemen die onder hellingshoek functioneren.

Je kan je dus afvragen waarom Harley-Davidson tot begin 2019 wachtte om de LiveWire officieel als productie-motorfiets te lanceren. Moest de motorfiets echt zolang doorontwikkeld worden of was de markt er eerder nog niet klaar voor? Het antwoord zal, zoals bijna altijd, wel ergens in het midden liggen.

Harley-Davidson kondigde reeds in augustus vorig jaar aan dat de LiveWire in productie zou gaan, maar wachtte tot begin januari, ter gelegenheid van de Consumer Electronics Show in Las Vegas, om de motorfiets écht voor te stellen. Sindsdien weten we dus dat de LiveWire vanaf augustus 2019 leverbaar zal zijn en zo’n € 34.000 zal gaan kosten. Dat is behoorlijk prijzig, maar je krijgt dan ook een heel bijzondere motorfiets voor dat geld.

Zo is de LiveWire de meest geavanceerde Harley-Davidson ooit. Niet alleen vanwege de nieuwe, elektrische ‘Revelation’-aandrijflijn maar ook vanwege het gebruik van een inertie-meeteenheid die de ABS- en tractiecontrole-systemen moet aansturen. Bovendien is de LiveWire voorzien van het H-D Connect-systeem.

Dat H-D Connect-systeem laat de bezitter van een LiveWire toe om via een app op z’n smartphone de status van z’n motorfiets te volgen. Tenminste, als die motorfiets zich in een regio met voldoende GSM-dekking bevindt. Is dat het geval dan krijgt de bezitter van de LiveWire te zien in hoeverre zijn batterij (nog) opgeladen is, wordt hij op de hoogte gehouden van eventuele updates die de LiveWire moet krijgen en kan hij z’n motorfiets ten allen tijde lokaliseren, mocht die verplaats of gestolen zijn.

Harley zegt dat de LiveWire met een batterijlading zo’n 177 km zal kunnen afleggen. De LiveWire wordt dus in z’n eerste levensfase geen toerbuffel maar dat is ook niet de ambitie want ‘The Motor Company’ mikt vooral op motorrijders uit verstedelijkte gebieden.

 

 

Onder de fake tank zie je de koelvinnen van de Revelation-aandrijflijn.

Met de LiveWire brengt Harley-Davidson misschien wel de meest significante motorfiets van dit decennium op de markt. De introductie van de eerste elektrische productie-motorfiets van een gevestigde constructeur mag gerust een mijlpaal in de geschiedenis van de motorfiets genoemd worden. En net zoals het begin vorige eeuw een pioniersrol speelde, vervult het legendarische Amerikaanse merk die nu opnieuw.

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Harley-Davidson Media

Geschreven op 25 januari 2019
© Motoren & Toerisme