Noorwegen op de Harley-Davidson Pan America

Wat kan dit ooit nog overtreffen? Die gedachte zal voortdurend door mijn hoofd spoken terwijl we van de ene naar de andere fjord rijden via de meest spectaculaire bergpassen. Vier dagen trekken we met Harley-Davidson’s grootste verrassing in jaren van Bergen naar Trondheim, langs de hoogtepunten van Noorwegen.

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Pien Meppelink en Jacco van de Kuilen

 

Noorwegen stond al lang op mijn bucketlist. Dit uitgestrekte land met zijn imposante, ongerepte landschappen, is zo ongeveer het tegenovergestelde van ons gebetonneerde Vlaanderen, en dat trekt me aan. Met een tien keer zo grote oppervlakte en de helft van de bevolking van België, heb je natuurlijk de cijfers aan je kant. Daarbovenop bezit Noorwegen een overvloed aan grondstoffen zoals olie en gas, waardoor het naast zijn natuurlijke bergen ook bergen geld heeft om te investeren in infrastructuur. De eindeloze tunnels, krullende bruggen langs de Atlantische Oceaan en hoge bergpassen getuigen van die rijkdom.

 

Boetes

De gekleurde huisjes op de handelskade van Bergen kent iedereen, ze prijken op de UNESCO-werelderfgoedlijst. Bergen is een gezellige stad die je snel hebt gezien, maar die een ideale uitvalbasis vormt om het noorden te verkennen, waar de landschappen met elke geografische graad spectaculairder worden. De Harley-Davidson dealer van Bergen bevindt zich tien kilometer ten noorden van het centrum, in het regenachtigste dorp van Noorwegen. In een land waar het überhaupt veel regent voorspelt dat weinig goeds. Maar vandaag prijkt de zon aan de hemel en we starten snel de Pan America’s op en knallen richting het eerste hotel. Nu ja knallen … iemand van de crew waarschuwt ons dat op de meeste wegen de maximale toegelaten snelheid 60 of 80 km/u is. En de boetes zijn hier op z’n zachtst gezegd aan de hoge kant. Rijd je bijvoorbeeld 20 km/u te snel dan bedraagt de sanctie meer dan 600 euro, bij 30 km/u mag je 1.000 euro neertellen. Het is evident dat dit een uitdaging zal worden, met een gretig motorblok dat honderdvijftig paarden levert onder je kont en lege wegen in uitstekende conditie voor je neus. De E16 die je richting Oslo brengt is zo’n weg. Onder dreiging van de astronomische boetes en een resem aan flitspalen en trajectcontroles houden we ons braaf aan die 80 km/u met sporadisch een uitschieter richting 85 km/u. De zesde versnelling is op deze wegen overbodig. Gelukkig valt er genoeg te bewonderen, maar zonder me te willen profileren als snelheidsduivel: deze monotone manier van rijden is gewoon slaapverwekkend en daardoor gevaarlijk. Een kleine domper op de verwachte motorvreugde. Ik probeer het van me af te zetten en te genieten van de omgeving, die dan weer nooit verveelt.

 

De volledige versie van deze reistest lees je in Motoren & Toerisme 5-2021

Geschreven op 21 september 2021
© Motoren & Toerisme