Langeduurtest: Yamaha Tracer 700 GT

De MT-familie is sinds de lancering van de 07 en 09 aan een echte successtory begonnen. De kleine en grote middenklasser doen het in al hun verschijningsvormen bijzonder goed. En met de lancering van de Tracer 700 GT, gebaseerd op de MT-07, boren ze ook het GT-instapsegment aan. De GT belooft een betaalbare, multifunctionele rijervaring, die jou en je passagier brengt waar je heen wil. Of dat nu gewoon naar het werk is, een dagje uitwaaien of een midweek met langere etappes. Kortom, het is een motorfiets die M&T op het lijf geschreven is. Daarom zullen wij hem bij wijze van langeduurtest een heel seizoen mee op schok nemen. Tijd voor een uitgebreide introductie. 

 

 

Onze fotograaf zit op retraite in Keulen om jonge collega’s op te leiden, en dat geeft ons het ideale excuus om een dagje Duitsland in te boeken. Een mooie locatie en wat snelle autobahn-kilometers zijn de ideale cocktail voor een eerste kennismaking. Het is dan ook aftellen naar het bordje ‘Deutschland’. Nog een laatste stuk in Nederland en daar, net over de grens, loert het magische signaal dat duidelijk maakt dat je vrij bent om zelf uit te maken welke snelheid bij jou past.

Na een fotoshoot in de schaduw van de zwartgeblakerde Dom, besluit ik het toeristische centrum te ontvluchten en rij ik naar de andere oever. Daar tref ik hip volk in kostuum op de gezellige promenade langs de Rijn met uitzicht op de skyline. Iedereen geniet duidelijk van de eerste zonnestralen en de trendy eetplaatsen lokken de kantoormensen naar buiten. Ik zou graag willen aanschuiven, maar ik ben het aan de Tracer GT verplicht om zijn wendbaarheid te testen in het bochtige Eifelgebied. Maar zestig kilometer rijden van het centrum van Keulen ligt het bekende motorparadijs. Prachtige natuur, dooraderd met kronkelende wegen die perfect glad zijn gestreken. Ik ben duidelijk niet de enige die de eerste lentezon alle eer aan wil doen op deze stuurmanswegen.

 

Het cliché wil dat tegenwoordig elke motor in het topsegment een rijdende computer is. Deze Tracer GT doet daar niet aan mee. De display is, vriendelijk gezegd, eenvoudig en weinig spannend, maar doet wat hij moet doen. Je hebt een knop om tussen de meest relevante informatie te scrollen en een knop om tellerstanden op nul te zetten, that’s it. Mis ik het om te kunnen (of eerder: moeten) kiezen tussen talloze combinaties van instellingen bij de duurdere motoren?  Ik denk van niet. Ik hou er wel van, één 'goede' stand waar de gemiddelde motorrijder meer dan genoeg aan heeft. Contact aanzetten, opstarten en vertrekken. Geeft ook minder afleiding trouwens.  En als de aanschafprijs zonder al deze gimmicks een paar duizend euro lager ligt, dan moet ik niet lang twijfelen. Enkel cruisecontrol zou welgekomen zijn op lange dagen zoals vandaag.

De algemene afwerking is top; zeker de 'phantom blue'-kleurstelling kan iedereen op de redactie bekoren. De motor ziet er volwassen uit zonder al te stijfdeftig te ogen. Maar als ik toch een punt van kritiek mag geven: dat de richtingaanwijzers geen leds zijn vind ik het een gemiste kans, het zou er net iets strakker uitzien. Maar een bezoekje aan de Yamaha configurator leert me dat deze optioneel te verkrijgen zijn; zo kan het ook natuurlijk.

 

Conclusie

Na een speelse namiddag in het Eifelgebied wordt mijn voorgevoel duidelijk bevestigd. De Yamaha Tracer 700 GT is een ideale reispartner. Maar liefst zeshonderd kilometer heb ik vandaag afgelegd; meer was geen probleem geweest. Het comfortzadel is prima. Het ziet er niet alleen goed uit, het zit ook uitstekend. Alleen het windscherm gooide dus roet in het eten. De ervaring van onze hoofdredacteur vertelt wel een heel ander verhaal. Hij is maar een paar centimeter kleiner, maar heeft daardoor net geen last van het windgeruis.

 

Tekst: Charly De Kinderen

Foto’s: Bob Van Mol

 

De volledige versie van deze 'intaketest' van de Yamaha Tracer 700 GT als langeduurtestmotor lees je in het aprilnummer van Motoren & Toerisme dat nu in de winkel ligt. 

Geschreven op 29 april 2019
© Motoren & Toerisme