Het sportlijstje: Vijf Italiaanse motorsportarena’s

Er zijn weinig landen die even motorsportgek zijn als Italië, alleen Spanje komt enigszins in de buurt. De constructeurs van motorfietsen, -kledij en –toebehoren vormen dan ook een belangrijke industrietak in Italië. Bovendien vinden Italianen zowat elke motorsporttak, van Speedway over Motorcross, tot en met MotoGP, leuk. Dat maakte er onze zoektocht naar de vijf absolute motorsportarena’s van ‘de laars’ er niet makkelijker op. Ook nu hanteerden we weer het criterium dat de ‘arena’s’ een rijke geschiedenis moesten hebben en nog steeds motorsportwedstrijden van hoog niveau ontvingen.

 

5. Valli Bergamasche

 

Waar: In de streek rondom Bergamo, Lombardije

Discipline: Enduro

Waarom: Onze eerste Italiaanse motorsportarena beslaagt bijna een hele provincie. Het was immers in de valleien ten zuiden van Bergamo – de Valli Bergamasche – dat de moderne Enduro ontstond. Vanaf 1948 organiseerde de Moto Club Bergamo er jaarlijks de legendarische wedstrijd ‘Valli Bergamasche’. Een wedstrijd die in het verleden ook wel af en toe op de kalender van het WK Enduro prijkt. Ondertussen is het wedstrijdcentrum wel verhuisd naar het nabijgelegen Rovetta.  Ook dit jaar doet het WK Enduro de ‘valleien van Bergamo’ aan. De streek rond Bergamo bracht ook grote motorsportnamen voort. Niemand minder dan Giacomo Agostini groeide er op en endurolegendes als Giovanni Sala en Mario Rinaldi werden er geboren en getogen. De toeschouwers die de proeven bijwonen zijn kenners.

Weetje: Jaarlijks vindt er ook een ‘Revival’- versie van de Valli Bergamasche plaats. Een endurowedstrijd voor vintage motoren dus.

4. Metzeler Offroad Park

Waar: Pietramurata, Trentino-Alto Adige

Disciplines: Motorcross, Enduro, Extreme Enduro, Trial

Waarom: Gelegen aan de voet van de Italiaanse, Alpen in de regio Trentino-Alto Adige, is de ‘Crossodromo’ van Pietramurata - een van de mooiste ter wereld. Nadat het circuit in de jaren ’70, ’80 en ’90 regelmatig GP’s mocht ontvangen, staat het sinds een paar jaar terug op de GP-kalender. Het behoort tot het Metzeler Offroad park waar je ook terecht kan om Enduro of Trial te beoefenen. Vorig jaar vormde het circuit ook de uitvalsbasis voor de Italiaanse Enduro  en Trial GP’s. De tifosi staan er tijdens de GP van Trentino – die jaarlijks in april plaats vindt -als één man achter Antonio Cairoli. De laatste jaren trekken er ook veel Sloveense fans naar Pietramurata om er tweevoudig wereldkampioen Tim Gajser aan te moedigen.

Weetje: Omdat Pietramurata maar een piepklein dorpje is, kennen veel het circuit beter als Arco Di Trento. Het is overigens de motorclub uit Arco, die de wedstrijden organiseert.

 

3. Autodromo Enzo e Dino Ferrari

Waar: Imola, Bologna, Emilia-Romagna

Disciplines: WK Superbike, MXGP, in het verleden Wegrace GP’s

Waarom: Reeds in de jaren ’20 begon men in het stadje Imola met het organiseren van straatraces. Vanaf de jaren ’30 kwamen daar ook offroad-wedstrijden bij. In 1969 werd er voor het eerst een Wegrace GP gereden op de ‘Autodromo di Imola’, die in 1953 openging. De grote drijvende kracht achter het circuit was destijds Francesco ‘Checco’ Costa, de vader van de bekende motorsport-arts Dr. Claudio Costa. In de jaren ’70 en ’80 vonden op het circuit van Imola zowel de Gran Premio d’Italia als de Gran Premio di San Marino plaats. In de jaren ’90, werd de Gran Premio Città d’Imola er tijdens vier opeenvolgende jaren verreden. De laatste jaren is Imola één van de vaste pleisterplaatsen van het WK Superbike. En sinds september vorig jaar prijkt Imola ook op de MXGP-kalender.

Weetje:  In 1994 kwam het circuit van Imola wereldwijd in het nieuws vanwege de dodelijke crashes van de Oostenrijker Roland Ratzenberger (Simtek Ford) en de Braziliaan Ayrton Senna (Williams Reanult) tijdens het weekend van  de GP van San Marino. Het GP-weekend was één van de zwartste pagina's uit de F1-geschiedenis.

 

2. Autodromo Internazionale di Mugello

Waar: Scarperia en San Piero, Toscane

Disciplines: Wegrace (MotoGP)

Waarom: Mugello mag dan al van oorsprong een autocircuit zijn, het staat sinds jaar en dag bekend als hét circuit waar de GP van Italië plaats vind. Sinds 1994 werd de Italiaanse GP er jaar na jaar betwist. Voordien had Mugello een beurtrol met Imola, Monza en Misano. Gelegen tussen de Toscaanse heuvels is het wellicht het mooiste circuit van Italië. Tussen 2002 en 2008 wist publieksfavoriet Valentino Rossi er zevenmaal na elkaar de MotoGP-race te winnen. Het circuit van Mugello ontvangt naast de MotoGP ook nog tweemaal per seizoen het hoogstaande CIV (Campionato Italiano Velocità). Het in 1972 gebouwde circuit, is sinds 1988 eigendom van autoconstructeur Ferrari.

Weetje: In 1977 won toenmalig regerend wereldkampioen Wielrennen op de Weg Freddy Maertens, op het circuit van Mugello, de etappe 8A van de Giro d’Italia.

1. Misano World Circuit Marco Simoncelli

Waar: Misano Adriatico, Emilia-Romagna

Disciplines: MotoGP, WK Superbike, CIV

Waarom: Zowel de MotoGP als het WK Superbike in hetzelfde seizoen op je evenementenkalender hebben staan, is maar voor weinig circuits weggelegd. En daarom prijkt Misano op plaats nummer 1 van dit lijstje. Bovendien is de ligging van Misano quasi ideaal te noemen. Vanaf 1980 vonden er regelmatig Wegrace GP’s plaats in Misano en dan zowel de Gran Premio d’Italia, als de Gran Premio di San Marino. Sinds 2007 doet de MotoGP het circuit onafgebroken aan voor de GP van San Marino. Het mini-staatje ligt slechts een 30-tal kilometer van het circuit verwijderd. Bovendien komen ook heel wat bekende wegracers uit de regio. De bekendste is uiteraard Valentino Rossi maar ook Mattia Pasini, Loris Capirossi, Marco Melandri en de betreurde Marco Simoncelli zijn of waren er thuisrijders.

Weetje: De Adriatische kust heeft een rijke motorgeschiedenis. Ten noorden van Misano, in Rimini was Bimota gevestigd. Het zuidelijker gelegen Pesaro is de thuisbasis van Benelli en TM Racing.

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Introfoto (Yamaha Racing), Valli Bergamasche (Husqvarna/Future7Media), Pietramurata (KTM Images/Ray Archer), Imola (Ducati Media House), Mugello (Suzuki Racing), Misano (Yamaha Racing)

Geschreven op 26 februari 2019
© Motoren & Toerisme