Het lijstje: Vijf klinkende zescilinders!

In een wereld waar je met één cilinder al een heel eind komt, vormen zes zescilinders het ‘nec plus ultra’. Wat een V12-motorblok is voor de autowereld, is een zescilinder krachtbron voor de motorwereld. Het aantal productiemodellen dat door een zescilinder aangedreven worden is dan ook eerder beperkt. Eén van de leuke bijkomstigheden van deze monumenten is hun ongelofelijke sound! M&T lijstte alvast de vijf belangrijkste productie zescilinders voor jullie op. Onder elk tekstje vind je een video met het respectievelijk geluid van die motorfiets.

 

5. Benelli 750 Sei

Dat Italianen van dikke motoren houden hoeven we jullie wellicht niet meer te vertellen. En toch waagde maar één Italiaanse constructeur zich aan een zescilinder. Die eer was voor Benelli weggelegd dat in 1976 deze 750 Sei lanceerde. Het was toenmalige eigenaar Alejandro De Tomaso – ook de man achter de De Tomaso sportwagens – die daarvoor de aanzet gaf. De Tomaso wilde met de Sei een weerwoord bieden aan de Japanse opmars. Pittig detail: het blok is sterk geïnspireerd door dat van de Honda CB 500, maar dan met twee cilinders meer.

 

4. BMW K 1600 GT

BMW’s auto-afdeling heeft een traditie inzake zescilinder motoren. Denken we maar aan het zescilinder-blok van de 635 CSI coupé, dat later de basis – minus twee cilinders -vormde voor het blok van de eerste M3. Toch kwam BMW Motorrad pas in 2010 met de K 1600 GT op de proppen. Eén van de weinige motorfietsen die een regelrechte concurrent is van Honda’s legendarische Gold Wing. Acht jaar na z’n lancering zit de K 1600 GT nog steeds in BMW Motorrads line-up. Hoe zo'n machtige zescilinder op 'onze' secundaire wegen klinkt, zie en hoor je in de video hieronder.

3. Honda CBX 1000

Of het Benelli’s Sei was dat Honda aanzette om in 1978 de CBX 1000 te lanceren weten we niet. Feit is wel dat ‘Big Red’ met die machine z’n heerschappij in de motorwereld onderstreepte. Het luchtgekoelde blok van 1047 cc produceerde een piekvermogen van 105 pk, iets wat in die tijden als fabelachtig klonk. Een lang leven was de CBX 1000 evenwel niet beschoren. In 1982 trok Honda de stekker uit het model.

2. Honda Gold Wing GL 1800

Al meer dan dertig jaar bouwt Honda de ‘flat six’-krachtbron van de Gold Wing. De Gold Wing is dan ook de enige motorfiets uit dit lijstje die geen gebruik maakt van een zes-in-lijn krachtbron. En dus heeft hij een behoorlijk onderscheidende ‘sound’. Aangezien de huidige versie van de GL 1800 pas vorig jaar gelanceerd werd, heeft de Gold Wing nog een prachtige toekomst voor zich. In de video hieronder hoor je hoe de Amerikaanse versie van de Gold Wing in standaard-trim klinkt.

1. Kawasaki Z1300

Eén jaar nadat Honda de CBX 1000 had gelanceerd, bracht Kawasaki de Z1300 op de markt. Dat het ‘de groenen’ te doen was om ‘Big Red’ te onttronen, blijkt uit de prestaties. Met een piekvermogen van maar liefst 120 pk – fenomenaal in die dagen – liet de ‘Kawa’ de Honda ver achter zich. De Z 1300i was dan wel geen bestseller, toch hield Kawasaki het model lang in z’n line-up. Vanaf 1984 kreeg de Z 1300, zelfs een ‘i’tje’ achter z’n type-aanduiding, wat op de komst van brandstofinjectie wees. Daardoor steeg het piekvermogen zelfs naar 130 pk. In de video hoor je die laatste versie - die tot 1988 in productie bleef - van de Kawasaki Z1300.

 

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto: BMW Motorrad Press

Video’s: YouTube

 

Geschreven op 5 februari 2019
© Motoren & Toerisme