Getest: Beeline Moto

Garmin en TomTom hebben al jaren een soort van duopolie in het domein van motornavigatie. Af en toe probeert een outsider in te breken, maar dat lukt eigenlijk niet. Gewoon hetzelfde doen als die grote jongens is gedoemd te mislukken. Beeline pakt het daarom heel anders aan, en dat is geen slechte zet.

Beeline is een hip bedrijfje opgestart door twee collega’s die hun oude, formele baan opzegden en samen een start-up begonnen, die via crowdfunding kon doorgroeien. Hun doel is slimme producten maken die het leven vereenvoudigen. De Beeline Moto vindt zijn oorsprong in een gelijkaardig toestelletje voor op de fiets, dat de vrienden naar verluidt bedachten nadat ze op weg naar de lunch allebei de weg verloren waren. Dat is misschien moderne marketing, maar de eerste indruk van de Beeline ‘dongle’ - een toestel kan je het amper noemen - past wel in dat plaatje.

Verlengstuk

Wat bij de ‘unwrapping’ meteen opvalt is hoe klein en licht de Beeline is. De diameter van het schermpje is nauwelijks groter dan een stuk van twee euro en je voelt hem amper in je handpalm liggen. De bevestiging op de motor is zo mogelijk nog eenvoudiger. Met twee stevige rekkertjes span je het bodemplaatje rond je stuurbuis. Dan gewoon even de app downloaden en de Beeline verbinding laten maken met je smartphone. Ook dat gaat verbazingwekkend vlot en eenvoudig. Die app is het hart van het systeem, want eigenlijk is de Beeline zelf geen GPS, het is enkel een verlengstuk van je eigen smartphone. Je telefoon doet het zware werk, terwijl de ‘dongle’ de info van de smartphone visueel vertaalt. Dat gebeurt met een perfect afleesbaar schermpje waarop een witte, driehoekige pijl verschijnt die de juiste richting aangeeft. Daaronder staat de afstand tot het volgende punt waar je van richting verandert. Een witte bol geeft aan in welke richting die verandering moet gebeuren. Enkel bij ronde punten en speciale kruispuntjes komt er soms een visuele indicator bij over hoe de situatie in elkaar zit. Op welke basis het algoritme dat beslist, is niet helemaal duidelijk. In de app kan je ofwel gewoon een bestemming ingeven, of een gpx-bestand dat je met een routeplanner (zoals die van onze partner RouteYou), zelf uitstippelt. Je kan in de app ook beperkt de route verder aanpassen, maar dat lukt beter op een computer. Het toestel zelf een kronkelroute laten maken kan niet, maar je kan wel bijvoorbeeld snelwegen of tolwegen vermijden. Je kan ook kiezen voor een route mode of een compass mode. De eerste werkt met echte turn-by-turn aanwijzingen, de tweede wijst je gewoon in de juiste richting. Dat laatste is vooral bij offroad avonturen een optie. Al bij al is het dus een relatief eenvoudig en volledig navigatieconcept.  

Gewenning

Maar werkt het ook in de praktijk? Ja, maar niet feilloos. Aanvankelijk is het even wennen om alles juist in te schatten. De eerste rit die ik maak is in de stad, en dan heeft het systeem wat moeite. Het reageert in wezen snel en alle indicaties zijn juist, maar ik heb problemen om ze altijd juist te interpreteren. Zeker bij meerder zijstraten die elkaar snel opvolgen draai ik soms eentje te vroeg of te laat af. 50 meter zijn immers zo voorbij en als je geen visuele indicatie hebt van zijstraten die voor of na komen, wordt het natuurlijk moeilijker. Bij zijstraten die vertakken in twee richtingen is het zo mogelijk nog wat lastiger. Het went wel, en ik word al snel meer bedreven in het gebruik, maar ik zou als motorkoerier de Beeline niet gebruiken. Als je snel ergens wil geraken zijn klassieke systemen veel beter. Ook je smartphone gewoon bevestigen op je stuur en een toepassing als Waze gebruiken is dan slimmer. Het zou misschien kunnen helpen als er een felle visuele indicatie verschijnt als je mis rijdt. Een waarschuwingsgeluid zou ook helpen, maar dat druist in tegen de basisfilosofie van dit concept.   

Avontuur

Heel anders is dat buiten de stad. Hoe minder complex verkeerssituaties worden, hoe fijner het rijden is met de Beeline. Je hebt dan tijd genoeg om snel een bik op het duidelijke scherm te werpen en je voor te bereiden op de volgende bocht. Je moet er gewoonte van maken om kort na elke afslag even te kijken hoe ver het is tot de volgende en daar rekening mee houden. Het gebeurt soms nog wel eens dat ik een afslag voorbijrijd, maar dan wordt de volle witte pijl zwart met een witte rand en weet je dat je een afslag gemist hebt. Je kan de app ook zo instellen dat hij automatisch een nieuwe route zoekt, of dat je gewoon op je stappen moet terugkeren. Aanvankelijk stoor ik me een beetje aan het feit dat ik soms op een dwaalspoor geraak, maar eigenlijk is dit gewoon een heel moderne versie van het oude bolletje-pijltje rijden. Als je geen haast hebt en de omgeving wil verkennen is dit prima. Het geeft een extra avontuurlijke dimensie aan het navigeren die velen missen bij toestellen die je hardop vertellen wat je moet doen en de geografische situatie tot op de millimeter visualiseren. Tripy heeft met zijn toestel enigszins dezelfde bedoeling, maar dan heb je wel een veel duurder en vooral omvangrijker systeem op je motorfiets staan. De batterijduur van de Beeline is daarbij ook een troef, want hij zingt het probleemloos een hele dag uit, zonder dat je hem met kabels of laders moet bevestigen. Een kanttekening daarbij is wel dat de batterij van je smartphone aardig leegloopt bij het gebruik, maar dat hangt dus af van je eigen toestel.  

Conclusie

De Beeline Moto is een welkome uitbreiding in het navigatie-universum. Het is geen toptalent in het snel navigeren naar een plek, maar het is wel een uiterst compacte, lichte en mooi vormgegeven oplossing voor wie de investering in een volwaardig navigatietoestel niet wil maken. Velen kiezen er nu misschien voor om gewoon hun smartphone op het stuur te bevestigen, maar persoonlijk hou ik dat dure toestel liever veilig in mijn waterdichte binnenzak. Een deugdelijk bevestigingssysteem kost bovendien ook al snel tientallen euro’s. In die context biedt de Beeline een fijn alternatief. Voor een derde van de prijs van een echte motorGPS – de Beeline is er vanaf 170 euro - kan je toch avontuurlijk op stap zonder echt in het ijle rond te rijden.

Info: https://beeline.co

Tekst en foto's: Tom Vander Sande

Geschreven op 18 juni 2020
© Motoren & Toerisme