Getest: Icon Overlord SB2 Prime, TiMax motorjeans en Patrol 2 laarzen.

De zomer staat nu echt voor de deur, en daar hoort een gepaste, lichte maar vooral veilige outfit bij. Een stevige motorjeans, een geperforeerd jacket met protectoren en lage schoenen zijn dan ideaal. Wij testten een combinatie van Icon, het Amerikaanse merk dat sinds 2002 aan de weg timmert met opvallende, sportieve kledij.

We doken in de catalogus en kruisten een Overlord SB2 Prime Jacket aan in combinatie met een TiMax motorjeans. Als schoeisel kon de Patrol 2 ons bekoren.

Overlord SB2 Prime

Deze opvallende motorvest is ideaal bij echte zomerse omstandigheden. De buitenzijde bestaat uit polyester dat bestand is tegen wrijving en dat door middel van lasers honderden kleine perforaties kreeg waardoor de rijwind vrij spel krijgt om het lichaam. De doorlaatbaarheid is niet zo groot als bij een echt mesh membraam, maar ze volstaat ruimschoots voor de meeste Belgische omstandigheden. Het voordeel is wel dat de stevigheid en de veiligheid van deze opbouw een stuk hoger ligt. Het comfort is daarbij ook uitstekend omdat het kunststof textiel heel flexibel is en mooi aanpast rond het lichaam zonder te flapperen in de wind. De veiligheid wordt verder gegarandeerd door D30-gekeurde protectoren op de ellebogen, schouders en rug. Op de schouders zijn er bovendien ook nog externe ‘sliders’ gemonteerd voor extra beveiliging en sportieve looks.

De Prime beschikt ook over een uitneembare rugprotector. Al die protectoren zijn CE-gekeurd, dus veilig bevonden, maar ze zijn toch compact en behoorlijk flexibel. Dat zorgt voor een aangename pasvorm en uiterlijk ziet het er ook niet te opgepompt uit. Je merkt dus amper dat je een volledige beveiliging draagt. Je kan de pasvorm ook nog naar believen rond de taille aanpassen door twee sets handige drukknopen. Een fijne vondst is de ritssluiting onder aan de armen die in twee richtingen opent. Je kan ze bij heel warm weer dus openen zonder dat de mouw helemaal opent. Rond de pols blijft alles gesloten, maar er is veel ruimte voor extra luchtstroom. Eenvoudig, maar heel handig.

Zontes T310

Multifunctioneel

Een laatste handigheid is de uitneembare binnenvoering met SatinCore isolatie. Het is een stevige voering die heel wat warmte biedt en er voor zorgt dat de wind door de perforatie niet direct op het lichaam blaast. Daardoor kan je de vest eigenlijk ook op wat koelere dagen gebruiken of ’s ochtends vroeg. Als het dan in de loop van de dag warmer wordt, kan je de voering er gewoon uitritsen en goed geventileerd verder rijden. Dat maakt de inzetbaarheid van de vest heel wat breder. Wij hebben ze in ieder geval tot een stuk in de herfst met veel plezier gebruikt. Als je er eventueel nog een thermische onderlaag bij aantrekt kan dat zelfs nog langer. Al zullen koukleumen het dan wat moeilijk krijgen. De kleurstelling van ons model was wat aan de sportieve kant en past niet bij elk type motorfiets, maar de Overlord SB2 Prime is in heel wat verschillende kleuren verkrijgbaar, waaronder ook sober zwart of grijs. Voor een schappelijk prijs krijg je dus een multifunctionele motorvest die rijden in uiteenlopende omstandigheden aangenamer maakt, maar bovenal op warme, droge zomerdagen een zegen is.    

 

Prijs: € 220,00

TiMax Motorjeans

In een lichte zomeroutfit kan een motorjeans niet ontbreken. Vroeger was het absoluut af te raden om met een jeansbroek op de motorfiets te kruipen, maar tegenwoordig zijn de stoffen zo geëvolueerd dat je behoorlijk veilig met die soort broeken op weg kan. Het biedt natuurlijk niet de bescherming van een lederen broek of hoogwaardig textiel met protectoren, maar voor kortere ritten durven we ze toch al eens aan te trekken. De TiMax is een modieus model dat bestaat uit denim en nylon. Dat is eigenlijk jeansstof waar cordura is doorgeweven. Dat zorgt voor stevigheid en een hoge wrijvingsbestendigheid. Op strategische plaatsen ter hoogte van de knieën, dijen en onderrug werden flexibele stretch-zones aangebracht die de bewegelijkheid sterk verbeteren. Ter hoogte van de knieën zitten er bovendien flexibele D30-protectoren verwerkt, die handig bereikbaar zijn via ritssluitingen. Die ook nog eens reflecterend zijn in het donker. Achter die ritssluitingen zitten drie verschillende zakken, waardoor je de plaatsing van de protector drievoudig in hoogte kan aanpassen. Handig!

De Timax is een lichte en comfortabele broek waarmee je makkelijk een dag gewoon kan rondlopen. Het is dus een handige oplossing voor woon-werkverkeer als je in een casual omgeving werkt. Elke dag zouden we ze niet dragen, maar af en toe kan het best. Op heel warme dagen is de jeans overigens niet ideaal, want ventilatie is er niet echt voozien. Dan zijn textielmodellen met voldoende perforatie, of ritsbare ventilatiegaten meer geschikt. Voor het tussenseizoen en korte ritten is deze Timax echter helemaal prima.

Prijs: € 180,00

Patrol 2

De patrol 2 is een lage motorlaars die opvalt door zijn futuristisch sluiting met draaiknop, die we bijvoorbeeld ook kennen van snowboard boots en fietsschoenen. Met de draaiknop span je een kabeltje aan dat zoals een klassieke veter de voet helemaal netjes insnoert. Met een rukje aan diezelfde knop wordt de spanning weggenomen, net zoals veters die je losknoopt. Het allergrootste voordeel van deze oplossing is dat je het comfort van een veter hebt omdat je in heel kleine stapjes de spanning kan opbouwen, meer dan met bijvoorbeeld velcro. Tegelijkertijd heb je geen last van de inherente gevaren van veters. Laarzen met veters zijn op motorfietsen ten stelligste af te raden. Een veter die loskomt kan verstrikt raken in bewegende onderdelen, met alle gevolgen van dien. Een ander gevaar is dat je met de veter aan de motorfiets blijft haperen als je wil afstappen. Als de motor dan overhelt zonder dat je je voet kan zetten zijn de gevolgen echt niet van de poes. In het beste geval wat schrammen, in het slechtste een gebroken been of heup.

Comfort

Deze Patrol biedt daar dus een gepaste oplossing voor. En hij doet dat in een comfortabele en betrouwbare vorm. De pasvorm is heel fijn met D30-protectoren en plastic inzetstukken rond de enkel en hiel. Dat moet toch een zeker bescherming geven bij een valpartij of botsing. Het is natuurlijk geen echte race- of crosslaars, maar het is toch een stuk veiliger dan een doorsnee lederen, hoge schoen. Het gecoate leder en ingewerkt membraan zorgt ook voor een goede waterdichtheid, al kan er bij lagere schoenen natuurlijk altijd wat opspattend water binnendringen bij echte hoosbuien. De buitenzijde hield echter mooi stand, zelfs als het wat harder regende. Een nadeel van deze constructie is dan weer wel dat het geheel niet echt ademend is. Bij heet weer krijg je warme (zweet)voeten en dat is niet echt aangenaam. Enkel perforatie kan daaraan verhelpen, maar waterdicht schoeisel met verluchting is een heel pak duurder dan deze laars. Het ontwerp is ook heel licht en behoorlijk flexibel. Toch biedt het ook bij wandelen voldoende steun aan de enkel. Enkel de zool is naar mijn gevoel wat al te flexibel, waardoor je bij langer stappen wat pijn kan krijgen aan de voetzool. Er is ook niet echt een ergonomische vorm voorzien die de voetzool steun geeft. Lange wandelingen zijn dus niet echt z’n ding. Maar snel even een bezienswaardigheid gaan bekijken kan prima. De Patrol 2 is dus een ideale motorschoen voor dagelijkse omstandigheden. Hij biedt voldoende bescherming, comfort en is waterdicht. Enkel het gebrek aan ventilatie is een minpunt.

Prijs: € 190,00

Samenstelling: Tom Vander Sande

Geschreven op 3 juni 2020
© Motoren & Toerisme