8 trends voor 2018: 7. De terugkeer van de stofbril

Het fenomeen dook voor het eerst (weer) op in de hippe scrambler- en streettrackerscene: stofbrillen. Uiteraard waren ze nooit écht weggeweest want in MotorcrossEnduro en Speedway bleven ze al die jaren de aangewezen vorm van oogprotectie. Op straat lag dat evenwel anders. Op een paar die-hard classic-liefhebbers na, die  er eentje onder hun Cromwell - of andere pothelmpjes -droegen,  zag je nauwelijks of geen stofbrillen.

Jarenlang waren integraalhelmen met doorschijnende en neerklapbare vizieren, de norm voor de gemiddelde motorrijder. Scooterrijders opteerden dan weer voor jethelmen met vizieren. Maar de hang naar vintage van scrambler-rijders - of moeten we scramblerista's zeggen? - maakte dat moderne integraalhelmen uit esthetisch oogpunt onverenigbaar waren met neo-retro scramblers. Quasi tegelijkertijd begon de brommerjeugd voor crosshelmen waarin ze stofbrillen droegen te opteren. In het tweede decennium van de 21e eeuw zie je immers nauwelijks nog sportieve schakelbrommers à la Honda MBX, maar sommige enduromodelletjes houden het ondertussen al drie decennia vol.

Zowat elke zichzelf respecterende constructeur heeft tegenwoordig een uit de kluiten gewassen marketing-departement en zoals het betaamt werd de terugkeer van de stofbril ook door hen 'gedecteerd'.  In de audiovisuele communicatie rond de spraakmakende Yamaha Niken draagt het model dat de machine berijdt ook een stofbril. Een zet om het 'edgy' imago van de machine te benadrukken? Misschien wel. Husqvarna gaat nog een stap verder en lanceert een integraalhelm zonder vizier, maar met bijpassende stofbril, in de accessoirelijn voor z'n nieuwe Pilen-modellen. Verder zagen we bij  helmenmerk als RXA en Shark  zelfs een jethelm met 'facemask'.  Het oog wil immers ook wat... 

Geschreven op 11 januari 2018
© Motoren & Toerisme