Getest: Shoei NXR2

Er gaat niets boven de geur van een nieuwe helm die uit de kartonnen doos opstijgt als ik de Shoei NRX2 met zijn Italiaanse kleuraccenten ontpak. Het is een integraalhelm die een stamboom heeft in de racerij en een evolutie is van de NXR uit 2014.

De oorsprong van deze helm ligt dus op het circuit en de ervaring die men daar heeft opgedaan, maar voor de echt sportieve helmen in het gamma heb je bij Shoei de X-SPR Pro en de X-Spirit III. Deze NRXR2 schuift meer op richting touring en stadsverkeer, en is daardoor zeer breed inzetbaar. Er zit naar mijn gevoel zelfs een snuifje retro in deze helm, en dat valt in deze tijden zeker in de smaak.  

2022_Shoei_NRX2

1390 gram

Als testpiloot gebruiken we onze helmen bijna dagelijks en dan is de kwaliteit echt wel belangrijk. Met de goede reputatie van SHOEI in gedachten, zijn de verwachtingen dan ook erg hoog gespannen. Met een totaalgewicht van 1390 gram is de helm alvast redelijk licht. Vooraan zijn er zes inlaten en achteraan vier naargelang je manier van tellen. Vooraan zijn ze eenvoudig open en toe te schuiven terwijl deze achteraan waterdicht zijn dankzij het afdak van de spoiler en dus altijd open zijn. Helaas geven de voorste inlaatkleppen met de vele gleufjes en kantjes snel een vuile indruk door de witte kleurstelling die weinig vergevingsgezind is. Zeker de knop om het vizier los te klikken is van een ruwere kunststof die het vuil lijkt te absorberen.   

2022_Shoei_NRX2

Comfort

Ik zou kunnen strooien met zwaarbeladen Engelse termen die moeten benadrukken hoe veilig deze helm wel niet is, maar we mogen gewoon vertrouwen op het testwerk van de instanties die de certificaten toekennen aan SHOEI. Daarom wil ik het hier voornamelijk hebben over het draagcomfort en de geluidsisolatie. Traditiegetrouw spant de binnenste voering wat bij de eerste ritten, maar ondertussen zit de helm als gegoten en is er zelfs na meerdaagse tours nergens een teken van irritante drukpunten. Enkel bij de voering rechtsonder durft er al eens een klikverbinding los te komen waardoor mijn oor dubbel plooit als ik de helm afneem. Tijdens het dragen heb ik ergens nergens klachten over. Zo mogelijk nog belangrijker voor mij is de geluidsisolatie. En deze benadert de perfectie. Bij de eerste rit was ik niet zeker of dit aan het windscherm lag of de NRX2. Uiteraard is de helm niet muisstil, maar toch gevoelig stiller dan de meeste andere helmen uit ons testpark. Ik laat mijn oordoppen soms zelfs geheel tegen m’n gewoonte achterwege. 

2022_Shoei_NRX2

Reguleren

Momenteel heeft de helm een standaard helder vizier, en een zelfregulerend vizier zou handiger, en dat is ook als optie beschikbaar. Persoonlijk mis ik wel een apart zonwerend vizier dat tegenwoordig in de meeste helmen is verwerkt. Soms is de lichtsterkte tijdens een rit zo afwisselend door wolken, tunnels of schaduwen dat het zeer handig is om dat even snel op of neer te klappen. Er is wel een Pinlock aanwezig die aandamping verhindert en het scherm is lekker ruim voor een breed zicht zonder storende reflecties of krommingen van het licht. Met een dubbele D-Ring span je de helm vast en onderaan is er een “Emergency Quick Release System” voor als het misloopt. De binnenste voering is zoals het hoort uitneembaar om te wassen en naast de vijf helmmaten zijn er verschillende diktes om de vorm nog beter te laten aansluiten op ieder hoofd. Tot slot heeft de NXR2 ook plek om eenvoudig een headset te installeren.

2022_Shoei_NRX2

Conclusie

Van deze NRX2 zijn er maar liefst 19 verschillende kleurstellingen. Wij hebben de Nocturne TC-4 die voornamelijk bestaat uit twee tinten wit en onderaan een kleurenband die hint naar de Italiaanse vlag. Daardoor past deze helm zeker bij het beter werk uit het land van de laars. De lijnen van deze helm zijn conservatief maar geslaagd, net als de uitstulpingen van de ventilatie en de spoiler. Enkel de voorzijde mist naar mijn gevoel een extra plooi of lijn en is eerder braaf. Bij de 19 kleurstellingen zijn ook uniforme basiskleuren die de perfecte basis vormen om eens een eigen helm te ontwerpen, leuk projectje voor de zomer. Ongeveer € 480,00 ben je kwijt voor deze helm, iets meer dan het gemiddelde maar als je vaak onderweg bent, is dit een no-brainer. Ga er van uit dat deze helm net als zijn garantie minstens vijf jaar dienstdoet en dan is het extra comfort en veiligheid absoluut zijn geld waard. Ik ga alvast op zoek naar een zelfregulerend vizier, en dan is deze NRX2 naar mijn gevoel perfect.

Voor meer informatie: www.shoei-europe.com/products/nxr2/

2022_Shoei_NRX2
Geschreven op 23 juni 2022
© Motoren & Toerisme