Getest: Sena Stryker

Sena is een van de grote spelers in de audiotechnologie voor motorfietsen. Samen met Cardo beheersen ze het grootste deel van de markt. Daarnaast is Sena ook actief in de fiets- en marinewereld met communicatieoplossingen. In den beginne verwierven ze voornamelijk bekendheid met opbouwsystemen die je in en buiten de helm moest monteren, maar hun markt verfijnde ook naar inbouwsystemen voor helmen van verschillende merken. Het was dan ook kwestie van tijd tot ze hun eigen helmenreeks op de markt zouden brengen.

Uit die reeks mochten wij twee Strykers testen. Dat is hun meest geavanceerde integraalhelm die ze in samenwerking met het befaamde Harman Kardon ontwikkelden. De helm ziet er erg netjes uit en beschikt over een zonnevizier en een ingebouwd LED-achterlicht dat je via de app in drie helderheidsstanden kan gebruiken. Die app speelt overigens een belangrijke rol in het gebruik van de helm, en gelukkig werkt hij redelijk eenvoudig en intuïtief. Enkel voor de verplichte firmware update waarmee we moesten starten was het even zoeken. De Stryker heeft namelijk wifi ingebouwd en het is de bedoeling dat je hem via de app met je eigen wifi-netwerk verbindt, waarna hij automatisch de update uitvoert. Als dat eenmaal gelukt is gaat het telkens vanzelf zodra je hem met de specifiek geleverde laadkabel verbindt en oplaadt. Die laadkabel werkt erg handig met een magnetische connectie, maar een nadeel is dat hij uniek is. Als hij verloren raakt in de warboel aan kabels die we tegenwoordig hebben, kan dat problemen geven. Als noodoplossing is er ook een kleine USB-C adapter voor het laden, maar ook dat onderdeeltje zal je zorgvuldig moeten bewaren. Dat laden is overigens niet zo vaak nodig, want de batterij van de Stryker gaat meer dan een lange rijdag mee, en dat is sterk.

Mesh

Sena is een specialist in intercom en geluid en dat is ook te merken. De geluidskwaliteit van de speakers is indrukwekkend, en muziek wordt verrassend helder en goed hoorbaar afgespeeld via de bluetooth verbinding. Ook het communiceren met de andere helm gaat via bluetooth vlot en het reikt erg ver. Het is pas vanaf snelwegsnelhelden dat je wat harder moet roepen om elkaar vlot te verstaan. Naast bluetooth kan je ook via zogenaamd Mesh communiceren. Dat systeem werkt zoals een klassieke CB-radio met radiosignalen en laat een grotere flexibiliteit en meer mogelijkheden van groepscommunicatie toe. Kort gesteld creëer je een eigen netwerk dat zichzelf automatisch hersteld en waarbij elke toestel een knooppunt is, eerder dan een schakel in een ketting zoals bij bluetooth. Zeker als je samenwerkt met andere systemen of merken kan dat een oplossing bieden. Je kan een privé-groep opzetten met tot 24 deelnemers. Ideaal voor een grote groepsrit.

Meerwaarde

De bediening van het complexe en uitgebreide systeem gebeurt via vier knoppen links op de helm. De knoppen zijn door hun omvang en verschillende hoogte erg makkelijk te bedienen, maar de combinaties zijn uitgebreid. Om dat helemaal onder de knie te krijgen moet je vaak in de gebruikershandleiding duiken om alle mogelijke functionaliteiten helemaal te doorgronden. Het is dan ook makkelijker om de app te gebruiken waarmee je ook heel wat instellingen kan aanpassen. Wel handig is dat je bij elke druk op de knop een gesproken melding krijgt van wat je aan het doen bent, dat helpt een stuk op weg. Ook het feit dat een vriendelijke damesstem bij opstarten en afsluiten even zegt hoe het met de batterij gesteld is, is een fijn extraatje. Sowieso is dit systeem er eentje waar de meerwaardezoeker door de vele mogelijkheden van zal genieten, maar niets verplicht je om die allemaal te gebruiken.

Een leuke feature is dat je muziek kan delen met je mederijder, maar ook gewoon ieder naar je eigen kanaal luisteren. Je kan de intercom met VOX activeren zodat je niet telkens op een knop moet drukken, en gelukkig kan je daarvan ook de gevoeligheid in vijf stappen regelen. Als hij te gevoelig staat, schiet hij bij elk kuchje aan, en dat is niet bevorderlijk voor de sfeer.  

Geluidsoverlast

Op gebied van communicatie zit het dus helemaal snor met de Stryker, maar het is helaas duidelijk dat Sena nog niet heel veel ervaring heeft met het bouwen van helmen. De pasvorm, het draagcomfort, de afwerking en het zicht is degelijk, maar de Stryker maakt helaas heel veel lawaai. De ventilatiegaten laten erg veel wind door, en zeker als je die openzet is het gebulder oorverdovend. Dat is natuurlijk een beetje in contradictie met het erg hoogstaande geluid dat door het audiosysteem geleverd wordt.

Het is onmogelijk om met de Stryker te rijden zonder oordoppen, en dat is op zich nog niet zo’n probleem. Ik gebruik eenvoudige plastic Alpine dopjes met een filter, en dan wordt de rijwind gedeeltelijk gedempt, maar kan je met het volume iets hoger toch nog prima naar de audio luisteren.

Maar zelfs in dat geval blijft het omgevingsgeluid nadrukkelijk aanwezig en doet het al te zeer afbreuk aan de kwaliteiten. Vreemd genoeg blijkt de Stryker veel stiller als je met het vizier open rijdt, en dat was met het zonnevizier neergeklapt of een grote zonnebril op dan ook mijn favoriete manier van rijden, al kan dat natuurlijk niet altijd, en al helemaal niet als het regent. Een minpunt is tenslotte dat er geen stadaard pinlock in het pakket zit, maar er zijn wel haakjes voorzien in het vizier om er zelf een pinlock in aan te brengen.

500 euro

Sena bewijst met de Stryker dat ze een meester zijn in het ontwerpen van communicatiesystemen, en de samenwerking met Harman Kardon levert mooie muziek op. Jammer genoeg zit dat technologische pakket in een helm die door de slechte geluidsisolatie de kwaliteiten voor een stuk tenietdoet en het rijcomfort matig maakt. Online schommelen de prijzen van de Stryker rond de 500 euro, en dat is voor alle technologie die je krijgt zeker niet overdreven. Als je bereid bent met oordoppen te rijden, wat eigenlijk altijd aan te bevelen is, is de Stryker dus zeker een mogelijkheid. Een alternatief is natuurlijk voor een helm te kiezen die voorbereid is om een commsysteem in te bouwen (in heel veel gevallen is dat ook van Sena). Nolan biedt bijvoorbeeld met zijn N-com die oplossing in samenwerking met Sena. Je kan dan zelf de (prijs)categorie van helm bepalen, en het systeem ook overplaatsen op een nieuwe helm als die versleten is. Bij de Stryker moet je natuurlijk het geheel vervangen. Je zal wel iets duurder uitkomen, maar bent flexibel. De Nolan N120-1 die ik in test heb is een heel fijne, en stillere modulaire helm die je al vindt vanaf 360 euro, het N-Com M951 R systeem met Mesh kost 330 euro. Voor 190 euro extra heb je zo meer flexibiliteit in de helmkeuze en kan je het communicatiesysteem ook langer gebruiken. De integratie staat niet helemaal op hetzelfde niveau, maar komt wel aardig in de buurt.  

Tekst: Tom Vander Sande

Foto's: Sena en archief

Geschreven op 6 augustus 2024
© Motoren & Toerisme