Getest: Nishua Enduro Carbon Evo

Enduro, carbon, lichtgewicht, prijsbewust en geëvolueerd. In die titel zitten opvallend veel kenmerken die mij interesseren. Daarom kijken we vandaag naar de Nishua Enduro Carbon Evo, de tweede iteratie van deze Duitse dualsporthelm. Na een jaartje rondrijden met dit lichtgewicht is dit mijn verdict:

De Enduro Carbon Evo heeft een elegante carbon-look en oogt tegelijk volwassen en modern. Hij ziet er wat minder racy uit dan zijn voorganger, en werd wat avontuurlijker en ruiger. De buitenschaal is volledig opgebouwd uit koolstofvezel, met extra verstevigingslagen rond de kinpartij en de zijkanten. Dat brengt het totaalgewicht volgens de specificatielijst op 1.400 gram en volgens mijn keukenweegschaal op 1.470 gram. Dat is dan inclusief een pinlock-insert en twee M&T-stickers.

Wanneer je deze Nishua vastpakt denk je bijna dat er iets ontbreekt, zo licht is hij. Maar niet alleen die lichtheid valt op, ook de goede pasvorm. De wangkussens lopen verder door tot aan m’n kin en de helm voelt perfect in balans op mijn hoofd.

Om het geringe gewicht nog even in perspectief te zetten: de Scorpion ADF-9000 Air zou 1.600 gram wegen, de LS2 MX701 Explorer Carbon Extend 1.450 gram, de AIROH Commander 2 zo’n 1.450 gram en de Klim Krios Pro tikt af op 1.300 gram - al kost die laatste meer dan het dubbele. Al deze gewichten zijn echter zonder pinlock en die zware M&T-stickers natuurlijk. Om maar te bevestigen: qua gewicht staat de Nishua z’n mannetje in dit segment.

Comfort en veiligheid

Binnenin stelt de Evo het met een vernieuwd Coolmax-stofje, dikkere wangkussens en meer demping aan de slapen. De hele binnenvoering is uitneembaar en wasbaar. Ook brildragers worden niet vergeten, met diepere en net wat grotere uitsparingen. De pasvorm voelt vergelijkbaar met soortgelijke helmen van HJC en Scorpion, met een opvallend goed aansluitende binnenvoering. De combinatie van de demping en de dikke binnenvoering maakt de Enduro Carbon Pro zelfs een stille helm, althans naar allroad-normen. Zelfs bij hoge snelheden bleef de Evo opvallend rustig en stil. Er is natuurlijk wat normaal windgeruis, maar zonder storend gejank of gefluit. Het is ook een helm die altijd ‘veilig en beschermend’ aanvoelt en hij heeft natuurlijk de ECE 22.06-keuring - zoals dat hoort.

De Enduro Carbon Evo sluiten doe je met een dubbele D-ring: mechanisch eenvoudig, zelfklemmend, perfect afstelbaar en beproefd in zware omstandigheden. De aerodynamica van de zonneklep voelt ook prima, al heb ik de voorbije periode enkel allroads getest met een kuipruitje en windbescherming.

Ventilatie en vizier

Op vlak van ventilatie zou de nieuwe Evo het meest verschillen van zijn voorganger. De kinventilatie wordt nu voorzien door een soort opbouw-unit en is nu regelbaar via een schuifsysteem; eenvoudig te bedienen, zelfs met dikke winterhandschoenen. De bovenste inlaat is ook vergroot. Met alle ventilatie open is dit een erg frisse helm, maar de stroming van koude lucht wordt wel gelijkmatig verdeeld over je hoofd. Zonder cold spots, dus.  

Het viziermechanisme zou ook vernieuwd zijn, maar de opening in de eerste stand blijft behoorlijk groot. Je vizier op een klein kiertje zetten, zoals ik dat wel eens graag doe, is dus niet mogelijk. Standaard wordt een Pinlock-vizier meegeleverd en de montage daarvan is kinderspel; mede dankzij de eenvoudig bruikbare vizierschroeven is het vizier in een wip gedemonteerd.

Bovenaan is er een gelijkaardige schroef om de grote zonneklep van zijn derde bevestigingspunt te bevrijden, zodat je die kan afnemen. Deze opvallend grote zonneklep – het visitekaartje van de helm – is wat hoekig, waardoor de helm modern en agressief oogt. De helm is bovendien perfect bruikbaar met of zonder vizier en met of zonder de zonneklep.

En wat nog?

De Evo voelt luxueus aan, met een dikke laklaag en een strakke rubbersluiting bij het vizier, zo valt het vizier met een genietbare dreun in de gesloten stand. Herken je het verschil tussen een sluitende autodeur van een budgetvriendelijk stadswagentje versus een premium berline? Wel, de Nishua voelt als die laatste. Binnenin vind je trouwens ook grote uitsparingen voor een intercom-systeem, geen evidentie voor een endurohelm. Allemaal kleine verbeteringen die een groot verschil in gebruiksgemak betekenen!

Conclusie

De Nishua Enduro Carbon Evo is erg compleet en luxueus, zonder de hoge kostprijs die je daarbij zou verwachten. In de doos krijg je ook nog wat wisselstukken meegeleverd (vizier- en klepschroeven), een winddeflector voor het kinstuk en afdekkapjes voor het gebruik zonder het vizier of de klep. Je moet het zonder een ingebouwd zonnevizier stellen, maar dat is makkelijk op te lossen met een crossbril of een zonnebril – waar deze helm dan weer goed geschikt voor is.   

Voor mij was dit de eerste kennismaking met het Nishua-gamma, en daarbij meteen een aangename. De Enduro Carbon Evo is sterk, stil en goed uitgedacht, alles wat je zou verwachten van een volwassen carbonhelm dus. Bovendien ziet hij er gewoon erg mooi uit: met bakken karakter, een vleugje bravoure en ruimschoots voldoende kwaliteit om de (duurdere) concurrentie lichtjes nerveus te maken.

En het prijskaartje voor al dat moois? Dat varieert van € 299 voor de zwarte variant, tot € 314,99 voor de twee andere kleurvariaties (zwart/grijs/geel en zwart/grijs/rood).  

Tekst en foto's: Pieter Pacques

Geschreven op 17 december 2025
© Motoren & Toerisme