Bridgestone lanceert de Battlax T32

In 2018 lanceerde Bridgestone de T31 Sport Touring band, en nu twee jaar later staat de opvolger klaar. De bandengigant claimt dankzij verbeterde technologie een 7% kortere remweg en een 13% groter contactoppervlak achteraan. Een speciale GT-versie zou ook tien procent langer meegaan dan zijn voorganger.

De T32 krijgt immers net als de voorganger een GT-varaiant die specifiek gericht is op zwaardere motorfietsen in het toersegment. Specifieke technische aanpassingen en ander profieldesign moeten nog nauwer aansluiten bij de vereisten van die motoren.

De T32 kreeg zoals gebruikelijk een verder verfijnde compound ten opzichte van de voorganger en aangepaste interne constructie, maar dat merk je met het blote oog natuurlijk niet. Het toverwoord voor beide versies van de T32 is echter Pulse Groove Pattern Technology, al zijn dat eigenlijk vier woorden. In onze eigen taal spreekt Bridgestone van peulvormige groeven in het design die aangevuld worden met kleine deflectoren in het midden van de groef. Dat moet zorgen voor een gelijkmatige en snelle afvoer van het water. Daarnaast moet een verbeterde groefverdeling in combinatie met optimalisering van de groefhoeken, de groefposities, de loopvlakstijfheid en het 13% grotere contactvlak zorgen voor een beter wiel-wegcontact en neutrale handelbaarheid.

Omdat dit allemaal wat abstract is voorzag Bridgestone ook een informatief filmpje over hun Pulse Groove Pattern Technology:

Geschreven op 12 november 2020
© Motoren & Toerisme