Verslag Open Trophy Chimay

Op het stratencircuit van Chimay werd de voorlaatste wedstrijd van de Benelux Trophy verreden en de races op het bijna 100-jarige circuit in het Zuid-Belgische stadje deden hun geschiedenis weer alle eer aan. In 2026 mag het circuit immers honderd kaarsjes uitblazen. Reeds op zaterdag was het publiek talrijk aanwezig, maar vooral op zondag was het over de koppen lopen. Lang geleden dat er op een wegrace in ons land nog eens zoveel volk was. Daarmee spreken we ook over de pre-corona periode. Chimay mag zich daarom gerust de TT van de Lage Landen noemen, wat stratenraces aangaat. Is het gewoonweg de stratenrace of zijn het de sommige, op zijn minst uitgedrukt, gevaarlijke passages, die het ’m doen. Ik weet het niet, maar op zondag toen het voor rijders en publiek bakken en braden was onder een loden zon, stond het publiek in dichte drommen langs de vangrails en op de grasbermen. Met spannende races en de nodige flesjes gerstenat dat de lokale naam draagt, zat de sfeer er vlotjes in. Er werd dan ook ferm in de handen geklapt voor de rijders. Ook dit circuit heeft de nodige beroemde en beruchte passages als Virage de Beauchamp ook wel ‘le garage’ genoemd, of de Porte de Mons. Wie weet nog dat Claude Bourgoignie ooit etmaalraces reed of nog dat Willy Mairesse een Waalse ex-F1 piloot is, maar in Chimay geven ze wel naam aan chicanes langs de bijna vijf kilometers lange baan, om de hoge snelheden nog enigszins te drukken. Maar nog zijn de snelheden er fenomenaal.

Tekst en Foto’s : Jan Vermeer

Een stratenrace is sowieso iets speciaals waarbij de kijklustigen op sommige plaatsen op enkele meters van de voorbijvliegende motoren staan. Hierbij was de nieuwe rage van ‘handjeklap’, waarbij de rijders in de uitlooprondes aan lage snelheid bij het publiek langs de kant van de weg een resem handen aantikken, volop aanwezig. Neem daarbij de nodige wheelies en burnouts, waarbij de totaal versleten rubbers stilstaand aan gort worden gereden en je hebt de cocktail waarom het publiek in groten getale afzakte naar Chimay. Voor de rijders was het in het parc-ferme schuilen onder paraplu's en puffen en zweten in hun lederen pakken.

Vincent Lonbois, ongenaakbaar op de MotoTech Yamaha R1!

Keizer Lonbois, kroonprins Hamberg

In de Superbike klasse stond er geen maat op Vincent Lonbois, die de Benelux Trophy race op de Nürburgring miste vanwege een wedstrijd in Imatra en daarbovenop zijn duim blesseerde in het Hoge Noorden. Hij had immers een achterstand goed te maken. De rijder uit Waterloo stuurde zijn Mototech-Yamaha feilloos naar twee zeges in de Benelux Trophy en verbeterde op zondag ook nog en-passant het ronderecord op de baan van Chimay naar een goeie 1.37, wat staat voor een gemiddelde snelheid van om en bij de 167 km/u. Ga er maar aanstaan.

Yan Ancia in actie op de BMW M1000RR!

Zijn grootste tegenstander voor de Benelux titel, Yan Ancia, kwam slechts als twaalfde uit de qualifs maar vertrok als een speer naar de tweede stek tijdens de zaterdagrace. Maar naarmate de races vorderden groeide Lonbois’ voorsprong telkens richting tien seconden. Ancia kon geen podiumplek veiligstellen en moest tevreden zijn met tweemaal een vierde plaats. Didi Grams en de misschien wel de verrassende Zweed Markus Karlsson mochten telkenmale op het podium. Spektakelman Laurent Hoffmann, roadrace specialisten als Eddy Ferre en Bloemhard, Belgen Davy Maes, Cristopher Lequeux, Koen Brusten en Nederlander Thijs Peeters kaapten nog net top tien plaatsen weg.

Spektakelman uit Zweden: Markus Karlsson

Was Lonbois de keizer van het evenement in Chimay dan was Nederlander Jorn Hamberg zijn kroonprins. Met een 2-1 in de wedstrijden veroverde de rijder van Performance Racing Achterhoek de leiding in de Supersport-tussenstand. Alleen in de openingsrace op zaterdag, laat in de namiddag, moest Hamberg zijn eerste plaats in de laatste meters prijsgeven tegen de ervaren en nooit aflatende road racer Marek Cerveny.

Supersport-duel tussen Hamberg en Cerveny.

Hambergs landgenoot Elias Van Roekel, voor het eerst in Chimay in actie deed met een derde plaats in de slotrace meer dan de schade beperken en volgt nog op de leider in de tussenstand met een achterstand van amper zes puntjes. Heel wat Belgen in zowel de Superbike- als de Supersportklasse betaalden hun eerste optreden in Chimay met leergeld en een blanco puntenscore. Geen schande als je weet hoe risicovol Chimay is en waarbij er telkens in een vol deelnemersveld met heel wat roadrace specialisten wordt gestart. Een van hen in de 600cc-klasse was Pieter Ghysels. Terwijl Jef Van Calster aan het werk in Schleiz bij de IDM, net als Ghysels nog een mathematisch waterkansje op de SSP-titel behouden. Maar onder normale omstandigheden klinkt het Wilhelmus in Assen wanneer op het einde van de dag de eindstand van de Benelux Trophy wordt opgemaakt. Bij de SBK's gaat de strijd tussen Lonbois en Ancia voor de titel, terwijl Peeters en Lequeux normaal strijden voor de laatste podiumplaats. Spijtig, dat bij het ter perse gaan nog heel wat toppers niet konden bevestigen of ze al of niet in Assen aan de start verschijnen. Dit uit onvrede met de timing en de stiefmoederlijke behandeling van de tweewielers bij het vooral auto evenement genaamd Jack’s Racing Day..... of de duimblessure van Lonbois Al waren er ook piloten die blij zijn dat er überhaupt nog kan gestart worden in races in België en Nederland. Chimay toonde dat er potentieel is in België voor de wegrace, maar dat duidelijk de koppen in de komende winter eens bijeen moeten gestoken worden om een kampioenschap als de Benelux Trophy te stroomlijnen.

De Vits en Carlier BTT-kampioenen

Vooraan in de Belgian Twin Trophy: Nicky De Wit, Sasha De Vits en Kenny Meersman.

In de Belgian Twin Trophy was Chimay de laatste race van het seizoen. Sasha De Vits veroverde de Supertwin titel alsook de RS660 Dealer Cup op de Aprilia RS660, terwijl Christophe Carlier stocktwin-kampioen werd op zijn Suzuki. Kenny Meersman en Nicky De Wit maakten het De Vits in Chimay even moeilijk maar na enkele ronden stond er geen maat meer op de youngster.

Sasha De Vits kroonde zich tot kampioen in de SuperTwin-klasse van de Belgian Twin Trophy en wint zodoende ook de Aprilia RS 660 Dealers Cup.

De zijspanklasse is ook een klasse die in trek want niet minder dan veertig combinaties traden aan in de trainingen in Chimay. Neem daarbij de aantrekkingskracht van de stratenrace in Chimay en dat zorgde dus voor een overvol deelnemersveld, zodoende dat er zelfs twee klassen en vier races waren voor de sidecars. 

De gebroeders Pierard vormen samen de snelste Belgische zijspancombinatie van dit moment.

 Met de broers Pierard uit Marche-en-Famenne en het Franse vader-zoon paar Peugeot stonden er zelfs enkele WK-deelnemers aan de start. Dit met winst voor deze laatsten in Race1. Terwijl ook Hilbert Talens en Frank Claeys een race voor hun rekening namen in de snelste groep A in race 2. 

 

Alle uitslagen van de Open Trophy in Chimay vind je terug op: www.ris-timing.be

Geschreven op 26 juli 2022
© Motoren & Toerisme