Verslag Benelux Trophy 2024: Hengelo

Een zonovergoten Varsselring in Hengelo kregen de rijders uit de Benelux Trophy, voor hun tweede raceweekend van het jaar, voor de wielen geschoven. Meer dan een halve eeuw motorsport-geschiedenis, het was de 56e editie, is het circuit rijk en ook de Benelux Trophy is er al heel wat jaren te gast. Het stratencircuit zorgt er wel voor dat de meeste vaste rijders uit de raceserie passen voor zowel de wedstrijd in Hengelo, alsook later op het jaar die in Chimay. Om extra trainingsmeters te maken wordt het deelnemersveld verder aangevuld met een grote groep van IRRC-rijders. De organiserende club, de Hamove, heeft het puik voor elkaar daar in de Achterhoek en zorgde ook nu weer voor grote videoschermen en meer vaste camera’s langs het circuit, de aanwezige tribunes en werden hiervoor bedankt met een grote toeloop aan publiek. Het leek wel een wegrace uit de goeie oude tijd. En zoals de plaatselijke boerenrock-held, Bennie Jolink, ooit zong, bij de moderne motoren ging het er ‘Oerend hard’ aan toe.

Tekst en foto’s: Jan Vermeer

Dankzij de grote schermen die overal langs het circuit opgesteld stonden hoefde het publiek niets van de actie te missen.

Was er op zaterdag nog een aarzelend begin met wat nevel, later op de dag en ook op zondag, was er een blakende zon die de temperatuur richting de dertig graden stuwde. Bij de supersport stonden de twee snelste rijders van Croix-en-Ternois, Romain Louppe en Jef Van Calster, niet aan de start. Van Calster probeerde nog de week voor het event in te schrijven maar kreeg een nul op het request, wegens ‘vol is vol’. Niet getreurd want het deelnemersveld zag heel wat toppers uit de road races hun opwachting maken waarbij deze met het gros van de punten aan de haal zouden gaan, maar voor het eindklassement in de Benelux Trophy zullen zij geen rol van betekenis spelen.

Start van de Supersport-klasse met in de voorste gelederen de Tsjech Marek Cerveny (45), de Ier Derek McGee (23) en 'local hero' Ilja Caljauw (14).

Nieuw voor dit jaar was dat de nieuwkomers op de Varsselring voor de kwalificaties op zaterdag een fluohesje moesten aandoen. Snelste rijder was de Tsjech Marek Cerveny op zijn razendsnelle Triumph SSP ‘Next Gen’, voor Petr Najman en thuisrijder Ilja Caljouw. Deze laatste had in Q2, in de snelle slinger richting de molen van de organiserende club, een aanrijding met zijn landgenoot Wes Kleinfeld. Kleinfelds stek, vooraan op de grid, bleef dan ook leeg. Wegens het overvolle programma werden de 600cc-rijders reeds op zaterdag, in de late namiddag naar het parc fermé gesommeerd voor hun openingswedstrijd. Cerveny ging er als een bliksemschicht vandoor en zou met een ruime voorsprong als eerste voorbij de dambord-vlag gaan. Missie geslaagd voor de Tsjech als voorbereiding op zijn IRRC-races van zondag. Derek Mc Gee werd tweede en Caljouw nam het laatste trapje van het erepodium voor zijn rekening. Voor de regelmatige deelnemers in de Benelux Trophy die in de puntenrangen eindigden moeten we teruggaan naar de plaatsen zeven en twaalf met Wouter De Cooman en Joshua Broes.

Wouter De Cooman was één van de weinige vaste Benelux Trophy-klanten die in Hengelo op het appél was.

De herneming op zondag zag zo maar even 13 lege plaatsen op de startgrid, van vooral IRRC-piloten, die op dag twee de wedstrijden voor hun serie afwerkten. Toch spijtig dat dit een weerkerend verhaal is bij de stratenraces. De Ier Mc Gee kwam nu als eerste voorbij de finishvlag voor Caljouw en nog een thuisrijder Kevin Mos. Een pluim voor de Nederlandse thuisrijders die wel startten in alle vier de SSP-wedstrijden van het weekend. Zo kan het dus ook. Ook voormalig Benelux Trophy SSP-kampioen, Elias van Roekel, scoorde met een 5-4 heel wat punten. De Cooman reed op zondag naar plaats tien en verder volgden nog Greg Botty, Marc Declerck en Bjorn Depret in de puntenrangen.

Strijd in de Supersport-kopgroep.

Italiaanse superster steekt even zijn neus aan het venster bij de Superbikes

De Italiaan Luca Salvadori reed op zaterdag nog in een geel hesje vanwege het feit dat de 32-jarige Milanees ‘newcomer’ was. Salvadori begon zijn carrière ooit bij het FIM Superstock kampioenschap, om vervolgens via WSBK in het Berclaz Racing Team, een titel in 2020 in het CIV, oftewel het campionato italiano velocità en de MotoE voor Pramac, naar een wildcard in het International Road Racing Championship te gaan.

De Superbike-klasse had er met Luca Salvadori (23) in Hengelo een attractie bij.

De man is een van de levende motorlegendes in de laars en zijn FB-pagina telt net geen honderdduizend volgers. Zijn filmpjes op Instagram zijn dan ook legendarisch. Reeds op zaterdag kon je zien hoe hij door de velden ploegde of tussen enkele strobalen heen slalomde. Maar leren doet hij snel. Op zondag brak hij het ronderecord van Vincent Lonbois.

Yan Ancia gaat dit jaar opnieuw voor de Benelux-titel bij de Superbikes.

Bij de SBK’s stonden met Thijs Peeters, Yan Ancia en Bram Lambrechts wel drie snelle rijders aan de start, alleen leider in de tussenstand, Ouri Bikkems, en Sebastien Le Grelle ontbraken. Salvadori op zijn roffelende en knalgele Duc Panigale V4S van Broncos Racing Team, remonteerde en duelleerde dan met snel starter Peeters, om eens aan de leiding simpelweg…richting paddock te rijden. Geen mechanische problemen, “Maar”, zo vertelde hij aan al wie het wilde horen, “vier races op een dag is wat te veel van het goeie. Ik wilde de baan nog wat beter leren kennen.” Dat weerhield hem niet om later op het erepodium van een IRRC-race, het ‘Il Canto degli Italiani’ (Het lied van de Italianen) uit volle borst mee te zingen. Op zijn minst een kleurrijke figuur in de wegrace die loeihard over de Varsselring vloog.

Luca Salvadori leerde al snelle de juiste rijlijnen op de Varsselring. Hier wordt de Italiaan gevolgd door Thijs Peeters (84).

Thijs Peeters won voor David Datzer en Côme Geenen, die ook zijn eerste stappen zette op de Varsselring. Met plaatsen vijf en zeven konden Ancia en Lambrechts enigszins de schade beperken tussen de road racers. Mike Parmentier kon met een achtste stek ook punten meegraaien.

Côme Geenen maakte z'n debuut in Hengelo en deed dat, met een derde en tweede plaats in de races, voortreffelijk.

Twee Belgen op het podium

Thijs Peeters nam met zijn BMW in de tweede race resoluut de leiding en zou die niet meer afstaan. Achter de leider was er een verwoed duel tussen Geenen en Ancia, waarbij Geenen op de Moto Brussels BMW zich verremde in de Molenbocht en zo Ancia opnieuw de leiding zag nemen. Iedereen dacht dat het spel gespeeld was maar ronde na ronde knabbelde Geenen aan zijn achterstand om even later de tweede plaats terug op te eisen.

Het spannende duel tussen Yan Ancia en Côme Geenen van achteraan bekeken.

Een duel van de bovenste plank. Bij Ancia was de veer toen gebroken en de Limburger nam genoegen met de derde plaats. Bram Lambrechts scoorde nu wel meer punten met een vierde plaats. Ook Fedrik Matthys nam nog een aantal punten mee naar België met plaats zeven. Parmentier zag na een verkeerd remmanoeuvre de keien van een uitloopstrook en scoorde daardoor niet. Thijs Peeters komt meteen met zijn dubbel flink aan de leiding van het tussenklassement bij de Superbikes.

Bram Lambrechts graaide volop punten mee op z'n Ducati Gent Panigale V4R.

Het weekend nam, net in de allerlaatste race van de dag, in de Northern Sidecar Cup, nog een wrange wending door een ernstig ongeval waarbij twee Franse rijders, Franck Bajus en Christophe Darras om het leven kwamen. De lezers van M&T willen hiermee hun medeleven betuigen aan de nabestaanden. Hoe een bijna perfect weekend toch nog in een tragedie kan eindigen. Het is en blijft een stratenrace. Al snel komt er eind mei de volgende race van de Benelux Trophy aan op het circuit van Mettet. Voor ondergetekende gelukkig terug op een permanent circuit...al was het maar omdat we dan niet meer door de velden moeten marcheren. Weet je wel.

 

De volledige uitslagen van de Benelux Trophy-ronde in Hengelo vind je terug via deze link: https://speedhive.mylaps.com/events/2611113

 

Geschreven op 15 mei 2024
© Motoren & Toerisme