Tweedehandsmarkt: 2022 goed ingezet

Naast de markt van nieuwe motorfietsen, is er uiteraard ook nog een bloeiende (en zelfs grotere) markt voor tweedehands motoren. Ook op die markt zijn er tendenzen waar te nemen. Koepelfederatie Traxio verzamelt de cijfers van de tweedehandsmarkt en licht ze ook maandelijks toe.

“De markt van tweedehandsmotoren ging anno 2022 op een rustige manier van start : er werden 4.007 motoren ingeschreven", zegt Traxio-woordvoerder Filip Rylant over de cijfers van januari 2022.  "Dat is net iets minder (-1,3%) dan vorig jaar en iets meer dan 2 jaar geleden. Sowieso is het begin van het jaar een luwe periode in de motormarkt, die traditioneel rond de maand maart echt uit de startblokken schiet. Vlaanderen blijft veruit de grootste markt maar verliest terrein op de tweedehandse motormarkt (-2,7%), bij de merken zijn Ducati en Kawasaki de grootste stijgers op de occasiemarkt."

Lichtste en zwaarste klassen scoren het best

Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 22,5% van de inschrijvingen in januari en de +1.001cc-klasse is met 23,9% zelfs het meest gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze. In deze eerste maand van het nieuwe jaar werden er voornamelijk minder (-13,2%) occasiemotoren ingeschreven in de lagere middenklasse (126-500cc) en boekte de klasse van 501-750cc als enige categorie een duidelijke winst, met +9,2%.

'De grote drie' op de markt van nieuwe motorfietsen heersen ook op de tweedehandsmarkt, zij het dan in een iets andere volgorde.

Top-3 verliest, Suzuki en vooral Kawasaki winnen terrein

De top-3 merken van de markt vertegenwoordigen samen 42,5% van de markt : Honda (17,5%), Yamaha (12,8%) en BMW (12,2%) maar ze verliezen respectievelijk wel -3,2%, -3% en zelfs -10,1%. Suzuki (7,7%)  en Kawasaki (7,5%) vervolledigen de top 5 en beide merken gaan er stevig op vooruit (respectievelijk + 8,4% en +18,1%). Vermeldingswaardig is zeker de sterke stijging van Ducati (+35,9%) dat vooral vleugels heeft gekregen in de categorieën van meer dan 750cc.

Bij de lichtere middenklassers van 126-500cc zien we sterke dalingen bij enkele grotere merken als KTM, Piaggio en Yamaha. Bij de 501-750cc is het daarentegen feest bij Kawasaki (+44,4%) en BMW (+28,6%). De Duitsers verliezen daarentegen bij de +1001cc (-3,1%) maar ze blijven welk aan de leiding in de zwaarste klasse, voor Harley-Davidson dat ongeveer status quo blijft en waar zowel Suzuki (+27,7%) als Ducati (+52,0%) mooie groeicijfers voorleggen.

Mooie regionale verdeling, weinig elektrisch

Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt: 63% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 29,5% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,5% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -2,7% inboet in januari, gaat Brussel er met +4,9% op vooruit.Op de tweedehandsmarkt blijven de elektrisch aangedreven motoren een randfenomeen met slechts 23 van de 4.007 inschrijvingen of zo’n 0,57%.

 

Bron: persbericht Traxio

Foto's: Gebben Motoren en Plan C-graphics

Geschreven op 10 februari 2022
© Motoren & Toerisme