Trevor DTRe Stella beschikbaar

Het gebeurt helaas niet vaak dat er een nieuw Belgisch motormerk het levenslicht ziet. Sarolea doet al enkele jaren hard z’n best, maar homologatieproblemen gooien roet in het eten. Maar de iconische naam speelt ook een rol in de lancering van een Antwerpse nieuweling op de motormarkt: Trevor. Zij lanceren hun eerste straatlegale, elektrische motorfiets op 300 exemplaren.

Je kon op onze website al eerder lezen over de plannen van de twee jonge Belgen, Philippe Stella en Jeroen-Vincent Nagels, die broedden op de lancering van een dirt track geïnspireerde elektrische motorfiets, maar nu is die er ook echt. De eerste testritten met potentiële klanten zijn geboekt en ook wij zullen binnenkort ons been over het ranke zadel van een straatlegale Belgische tweewieler kunnen zwieren.

Conglomeraat

Trevor maakt voor z’n motorfiets duidelijke keuzes waarbij de inspiratie niet onder stoelen of banken wordt gestoken. Het ontwerp en de rij-ervaring die de makers willen bieden is geïnspireerd op het Amerikaanse dirt track gebeuren, waar beide heren grote fan van zijn. De keuze om elektrisch te gaan is in deze tijden ook gewoon logisch. En als Belg kom je dan als vanzelf uit bij Sarolea, dat al een hele ontwikkeling heeft doorlopen op gebied van elektrische motorfietsen. De Trevor is op die manier een conglomeraat van hoogwaardige onderdelen geworden dat in België met de hand wordt gebouwd. In de workshops van Salorea zou een productiecapaciteit van zes exemplaren per dag gehaald worden, waardoor de eerste driehonderd exemplaren relatief snel een feit zouden moeten zijn.

11kW

De Trevor bestaat uit een frame ontworpen door Sarolea zelf. Na testwerk met Öhlins vering werd omwille van de specifieke geometrie toch besloten om zelf hoogwaardiger veercomponenten te bouwen die beter op het geheel afgestemd zijn. Vooraan is dat een 43 mm vork en achteraan een monoshock, beiden qua veervoorspanning instelbaar. Het blok is een zeer compacte 11kW borstelloze elektromotor die Trevor bij een specialist aankoopt. De batterij is eveneens een compact exemplaar van 2,7 kWh, die je in twee uur tot zo’n 80% kan laden. Dankzij het lage gewicht van net 100 kilogram zou je zo toch een actieradius van 90 km halen, wat voor stadgebruik in wezen voldoende is.

Pittig

De 11 kW is geen berg aan vermogen, en daardoor situeert de Trevor zich met een topsnelheid van 90 km/u eerder in het 125cc segment. Anderzijds biedt het koppel van 260 Nm een unieke ervaring die je met een 125cc verbrandingsmotor nooit kan evenaren. De dosering van die kracht wordt daarom ook door software geregeld, wat zeker nodig is als je de dirt track versie echt door het stof gaat jagen. De DTRe Stella kan je immers ook kopen als niet straatlegale versie in een lichtere (83 kg) en goedkopere versie. Daarmee komen we dadelijk ook bij een niet onbelangrijk aspect van de Trevor: de prijs. Die is met 14.495 euro aan de pittige kant voor een rasechte funbike waarmee je in de eerste plaats de stad onveilig wil maken, of het stof in duiken. Als je dat vergelijkt met klassiek 125cc motoren is dat veel. Als je anderzijds rekening houdt met de hoogwaardige onderdelen, het feit dat hij met de hand gebouwd wordt en het unieke karakter wordt dat al een stuk realistischer. Sommige van de nu zo populaire speed pedelecs gaan ook richting 10.000 euro. En er zijn mensen die er niet voor terugdeinzen om een gelijkaardig bedrag op te hoesten voor een racefiets of mountainbike, en die moeten dan nog zelf trappen.

Het is dus duidelijk dat Trevor mikt op een publiek dat interesse heeft in een uniek lifestyleproduct, en dat zou wel eens een goed businessplan kunnen zijn. Wij kijken in ieder geval halsreikend uit naar onze testrit, want het lijkt niet onwaarschijnlijk dat die eerste 300 exemplaren snel de deur uit zullen zijn. Als je de eerste golf niet wil missen: www.trevormotorcycles.com.

Tekst: Tom Vander Sande - Foto's: Tervor

Trevor DTRe Stella
Motor: electromotor
Drooggewicht: 101kg
Vanaf: € 14.495,00
Geschreven op 20 september 2022
© Motoren & Toerisme