Sportnieuws: Waarom constructeurs terug gaan rallyrijden met dikke allroads

Hebben bepaalde constructeurs heimwee naar het oude FIM Rally Raid-reglement, waarbij men motorfietsen met méér dan een cilinder en een cilinderinhoud van om en bij de 1000cc mocht inzetten? Het begint er alvast sterk op te lijken.

In het nieuwbakken WK Rally-Raid, dat zowel onder de auspiciën van de FIM als de FIA valt, zijn alleen ééncilinders tot 450cc toegelaten. En dat vormt een probleem voor constructeurs die toch graag hun hoogpoters in een competitieve setting willen tonen. GASGAS, Honda, Husqvarna en KTM hopen met de successen die ze in het WK Rally-Raid (maar vooral de Dakar-rally) boeken, ook zwaardere allroads aan de man of vrouw te brengen. Al deze voorgenoemde merken hebben een geschikte eencilinder motorfiets die ze daarvoor kunnen inzetten.

Ondanks 'positieve resultaten' van om deze Adrien Van Beveren doekte Yamaha in februari toch z'n WK Rally-Raid-team op. Foto: Yamaha Racing

Yamaha volgde die strategie tot begin dit jaar ook, maar na een (opnieuw) tegenvallende Dakar-rally verwisselde men het geweer van schouder. Het WK Rally-Raid-team, onder leiding van voormalig Dakar-deelneemster Andrea Mayer (aka madame Peterhansel) werd opgedoekt. De grote namen van het Monster Energy Yamaha-team, zoals Adrien Van Beveren, Ross Branch en Andrew Short werden bedankt voor hun diensten. Kort daarna kwam het nieuws dat Yamaha nu met de Ténéré 700  (de motor die via het WK Rally-Raid moest gepromoot worden) zelf ging rallyrijden. Gezien het stringente technische reglement kan dat dus niet in het WK, maar er bestaan ook nog andere rally’s.

Zege voor de Ténéré 700

Yamaha kwam al snel met een nieuw team. Het Ténéré World Raid-team bestaat uit oud-wereldkampioen enduro Alessandro Botturi en YouTube-fenomeen Pol Tarrés. Eind april wist Botturi in de eerste rally van het team, de Tunisia Desert Challenge, meteen al de eindzege te pakken.

Alessandro Botturi boekte in de Tunisia Desert Challenge de eerste Rally-zege voor de Yamaha Ténéré 700. Foto: Yamaha Racing

Yamaha’s zet, was uiteraard een commerciële. Enerzijds bespaarde het een smak geld door het fabrieksteam voor het WK Rally-Raid op te doeken. Anderzijds toont het nu ook aan het grote publiek waartoe de Ténéré 700 echt in staat is. En er zijn meer potentiële klanten voor een Ténéré 700 dan er voor een WR 450 Rally (de machine die Yamaha inzette in de Rally-Raids) zijn.

Baja Aragon

De Baja Aragon-rally is er zo eentje. Deze rally bestaat al jaren en wordt in de woestijn van de Spaanse provincie Teruel verreden. Daar, in Noord-Spanje is er immers ruimte genoeg om een leuke driedaagse wedstrijd uit te stippelen. Alhoewel de Baja Aragon ook onder auspiciën van de FIM en FIA wordt verreden, valt deze rally niet onder het technische reglement van het WK Rally-Raid. Dat laat ruimte aan de organisator om ook andere motorfietsen toe te laten. Baja Aragon kende dit jaar, naast de gebruikelijke 450-klasse, ook een Trail-klasse voor motorfietsen tussen 600 en 950 cc. Die werd gewonnen door oud-wereldkampioen enduro Ivan Cervantes op een Triumph Tiger 900 Rally Pro. De deelname van Cervantes was niet toevallig. De Spanjaard is ook nauw betrokken bij Triumphs offroad-project, waarbij hij als testrijder voor de enduro-machines fungeert.

 

Daarnaast was er ook nog een klasse voor Maxi Trails (+950 cc) en daarin kwam de Spanjaard Joan Pedrero uit op een Harley-Davidson Pan America 1250.

 

Joan Pedrero reed de Baja Aragon op een Harley-Davidson Pan America 1250.

Een doorslaggevend succes is het vooralsnog niet, de terugkeer van de dikke allroads in de Rally-Raids. Cervantes won wel makkelijk z’n klasse, maar deed dat tegen slechts twee andere tegenstanders. Pedrero had in de Maxi Trail-klasse al helemaal geen tegenstand. Bovendien is de media-impact van een wedstrijd als Baja Aragon buiten Spanje eerder minimaal. Bereik je met de Dakar nog het grote publiek, dan is dat niet het geval met wedstrijden van dit niveau.

Maar, als drie constructeurs in een tijdspanne van enkele maanden, min of meer officieel een ‘mainstream’-hoogpoter inzetten in een rally buiten het WK Rally-Raid dan is dat toch een signaal naar de FIM en Dakar-organisator ASO toe… De vraag is echter of Harley-Davidson, Triumph en Yamaha wel een (nieuw) platform nodig hebben om de offroad-capaciteiten van de Pan America, Tiger 900 en Ténéré 700 te laten zien? En zo ja, wat dan met de veiligheid? Een beperking van de topsnelheid tot 160 km/u zoals in het WK Rally-Raid nu het geval wordt, dringt zich dan op.

Lucky Explorer, zeg maar het allroad-submerk van MV Agusta, volgt dan weer de conventionele strategie. Volgend jaar zal het met een team in de gekende Lucky Explorer-kleuren deelnemen aan de Dakar-rally. Op dit ogenblik is het nog niet duidelijk op welke motorfietsen dat zal zijn, maar het zullen er in ieder geval geen van eigen makelij zijn. MV Agusta opteert dus (nog) voor de 450-route én de grote media-aandacht die de Dakar nog steeds weet te genereren…

 

Tekst: BJ

Foto’s: Yamaha Racing, Harley-Davidson, Triumph Press

 

Geschreven op 27 juli 2022
© Motoren & Toerisme