Daags na de GP van Misano konden de testteams en -rijders van de vijf huidige MotoGP-constructeurs kennis maken met Pirelli racebanden. Vanaf 2027 zal de Italiaanse bandenreus de exclusieve rubberleverancier van de koningsklasse worden.
Daags na de GP van Misano konden de testteams en -rijders van de vijf huidige MotoGP-constructeurs kennis maken met Pirelli racebanden. Vanaf 2027 zal de Italiaanse bandenreus de exclusieve rubberleverancier van de koningsklasse worden.
Pirelli heeft zijn eerste tests met de eerste prototype MotoGP™-banden afgerond. Het bedrijf, dat van 2027 af de exclusieve leverancier van de koningsklasse zal zijn, heeft de banden laten evalueren door testrijders van de testteams van de vijf fabrikanten die deelnemen aan het wereldkampioenschap: Augusto Fernandez voor Yamaha, Daniel Pedrosa voor KTM, Takaaki Nakagami voor Honda, Lorenzo Savadori voor Aprilia en Michele Pirro voor Ducati.
Het doel van deze eerste test, die vandaag plaatsvond op het Misano World Circuit Marco Simoncelli onder voornamelijk zonnige en droge trackomstandigheden met asfalt temperaturen tussen 25 °C en 43 °C, was om feedback te verzamelen om de ontwikkeling en het proces van het definiëren van de eigenschappen van de voor- en achterbanden die in MotoGP™ zullen worden gebruikt, voort te zetten.
Pirelli heeft de parameters en het testplan van de test georganiseerd en gedefinieerd in overeenstemming met de fabrikanten en heeft 7 sets banden beschikbaar gesteld aan elk team, in twee verschillende versies voor de voorband en drie voor de achterband, in de huidige maten die in MotoGP worden gebruikt, namelijk 17 duim in diameter voor velgen met een breedte van 4” aan de voorkant en 6.25" aan de achterkant. De nieuwe Pirelli-banden, zoals vereist door de regelgeving, zijn getest met de motoren die momenteel in het seizoen concurreren, met de ride height-devices gedeactiveerd en in sommige gevallen teruggeschroefd qua vermogen en met geschikte aerodynamische aanpassingen om ze zo vergelijkbaar mogelijk te maken in termen van eigenschappen en prestaties met de configuratie van de nieuwe 850cc-motoren, die zullen worden gebruikt in het nieuwe tijdperk van het wereldkampioenschap dat in 2027 begint.
Pirelli-banden voor MotoGP zullen worden geproduceerd in de fabriek van het bedrijf in Breuberg, Duitsland, die ook alle radiale racemotorbanden en enkele van de meest succesvolle modellen voor gebruik op de weg produceert. Deze keuze is gemotiveerd door het feit dat Pirelli van plan is om de basisfilosofie die de ontwikkeling van de racemotorbanden van het bedrijf in de afgelopen decennia heeft geleid, toe te passen op MotoGP. Dit is om gebruik te maken van bestaande technologieën en productieprocessen ten gunste van de duurzaamheid van het MotoGP-project, productkwaliteit en de eenvoud van de overdracht van technologie en ervaring die in de top van de motorsport is opgedaan naar producten die bedoeld zijn voor gebruik op de weg.
Giorgio Barbier, Motorrace-baas van Pirelli, zei na afloop het volgende: "De test in Misano was de eerste stap in onze terugkeer naar het wereldkampioenschap MotoGP, en we zijn zeer tevreden over zowel de uitstekende samenwerking die tot stand is gebracht tussen onze ingenieurs en alle teams en rijders van de testteams, als de prestaties van de banden. De test verliep volgens het testplan, dat ook een simulatie van een sprintwedstrijd omvatte, en de eerste ontvangen feedback is erg bemoedigend – deze test heeft veel gegevens opgeleverd die geanalyseerd moeten worden om ons ontwikkelingswerk van Pirelli MotoGP-banden voort te zetten. De meest gewaardeerde kenmerken zijn zeker grip, opwarmsnelheid en vertrouwen. We hebben besloten om MotoGP te benaderen met dezelfde filosofie die ons altijd in de motorsport heeft gekarakteriseerd: de banden zullen exclusief aan de koningsklasse worden toegewezen, omdat dat is wat de regelgeving vereist. We willen ook de technologieën en processen benutten die we in de loop der jaren hebben geconsolideerd met als doel onze deelname aan dit kampioenschap een voorbeeld van duurzaamheid in de autosport te maken, een product van kwaliteit en homogeneous constructie te bieden en, last but not least, de technologieën en knowhow die we in MotoGP zullen ontwikkelen meer rechtstreeks over te dragen naar banden voor gebruik op de weg ten behoeve van motorrijders over de hele wereld."
De vijfjarige overeenkomst die met Dorna is bereikt, voorziet, naast de levering aan MotoGP, in de verlenging tot 2031 van het al bestaande contract voor de FIM Moto2 en Moto3 Wereldkampioenschappen, die worden beschouwd als de belangrijkste kweekvijvers van talent in de motorsport op twee wielen wereldwijd, en voor de talentenbekers die deel uitmaken van de Road to MotoGP, het wereldwijde initiatief dat de wedstrijden en programma's voor jonge rijders identificeert die MotoGP wereldwijd ondersteunt. Het doel is; het vergroten van toegankelijkheid en gelijke kansen. Pirelli zal voor dezelfde periode van vijf jaar de officiële en enige bandenleverancier blijven voor alle klassen van de FIM JuniorGP.
Bron: persbericht Pirelli