De Italiaanse fabrikant gaat na de Moto3 en Moto2 nu ook de koningsklasse van de GP-racerij van rubber voorzien.
De Italiaanse fabrikant gaat na de Moto3 en Moto2 nu ook de koningsklasse van de GP-racerij van rubber voorzien.
Pirelli wordt vanaf 2027 de officiële bandenleverancier van de MotoGP-teams. Dat heeft MotoGP-promotor Dorna Sports vandaag in een persbericht bekend gemaakt. Het nieuwe contract loopt over vijf seizoenen, tot en met 2031. Pirelli is nu ook al bandenleverancier in de twee lichtere Wegrace GP-klassen, de Moto3 en Moto2.
Dat het nieuwe contract met Pirelli pas over twee jaar in voege treedt, is logisch. In 2027 wijzigt het technisch reglement voor de MotoGP-klasse en vanaf dan zal er met motoren van 850 cc (ipv de huidige 1000 cc) geraced worden. En dus is 2027 het ideale moment voor Pirelli om als nieuwe bandenleverancier in de MotoGP in te stappen.
MotoGP-promotor Dorna Sports wijst ook op het feit dat er een zekere strategie achter de switch naar Pirelli-rubber voor de koningsklasse steekt. Vanaf 2027 zal Pirelli het enige bandenmerk in de GP-paddock zijn, dat betekent dat MotoGP-rookies de specifieke karakteristieken van het Italiaanse rubber al zullen kennen wanneer ze hun debuut in de hoogste klasse van de motorsport maken.
Naast de MotoGP zal Pirelli vanaf 2027 ook de MotoE – het officiële WK snelheid voor elektrische motorfietsen – beleveren met aangepast rubber. De racebanden zullen in Pirelli’s fabriek in het Duitse Breuberg vervaardigd worden. Naast de Moto3 en Moto2 levert Pirelli momenteel ook racerubber aan alle klassen van de WorldSBK-cyclus – WK Superbike, WK Supersport en WK Supersport 300 - alsook aan het British Superbike-kampioenschap. In de stratenracerij – NW200, Isle of Man TT, IRRC… - is Pirelli aanwezig via haar Duitse dochteronderneming Metzeler.
Tekst: BJ
Foto's: KTM Images/Polarity Photo-Rob Gray