Special Metal: Kawasaki ZRX1200 by deBolex

De Engelse customspecialist deBolex bouwde onlangs op basis van een Kawasaki ZRX1200  een retro superbike. De wat minimalistische ogende muscle bike uit de ‘nillies’ werd door de custombouwers uit London omgetoverd in een coole superbike, die zo uit de vroege jaren ’80 zou kunnen komen.

Bouwer deBolex pakte zowat alle aspecten van de bestaande motorfiets aan. Het stalen buizenframe werd niet aangepast, maar kreeg wel een nieuwe olijfgroene kleur. Verder werd ook de voeding van het watergekoelde viercilinder motorblok aangepakt. De standaard Keihin carburatoren werden vervangen door exemplaren van rivaal Mikuni. De uitlaatgassen worden afgevoerd door een op maat gemaakte dubbele uitlaatlijn waaraan twee Arrow dempers zijn gekoppeld.

Ook de standaard ophanging werd vervangen. Het Britse Maxton tekende voor de geavanceerde upside-down voorvork en de stereovering. Beide veerelementen zijn, uiteraard, instelbaar. Voor de remmen koos deBolex voor componenten van het relatief onbekende Zweedse bedrijf ISR. Twee remklauwen met ieder zes zuigers moeten de voorste remschijven van 310mm bedienen. De wielen betrok deBolex bij het eveneense Engelse Dymag. De 17-duims exemplaren zijn de lichtste uit Dymags line-up.

Het meest verrassende element is wellicht het kopkuipje van de ZRX1200, dat werd niet in kunststof uitgevoerd maar in aluminium! Voor de afwerking van de ZRX1200 gebruikte deBolex onderdelen van Pro-Bolt UK (bouten), Rizoma (kunstof componenten), Samco (vloeistofleidingen),  Scitsu en Daytona (tellers en meters), Renthal (stuur) en Domino (handvatten).

De Kawasaki is voorlopig de laatste ‘one-off’ die deBolex bouwde. De komende tijd willen de Londenaars zich concentreren op het bouwen van customs in een beperkte serie.

Tekst: Bart Jacobs

Bron: Motorcycle News

Foto’s: Instagram deBolex Engineering

Geschreven op 3 februari 2020
© Motoren & Toerisme