Special Metal: Bimota Tera

Bimota komt met de krachtigste hoogpoter ooit: de Tera.

 

 

Aan het begin van het vorige decennium overschreden de krachtigste hoogpoters met moeite de grens van de 100 pk. Maar net zoals dat het geval was bij de superbikes en (super)nakeds ontstond er ook in dit segment een heuse pk-wedloop. KTM en BMW, maar vooral Ducati ontpopten zich als de voornaamste machten in die strijd. Met de lancering van de Multistrada V4 RS legde Ducati de absolute bovengrens qua vermogen midden vorige maand nog op 180 pk. Maar die bovengrens is nog geen maand later alweer gesneuveld en dat dankzij de komst van de Bimota Tera.

Video: Ducati Multistrada V4 RS

Met een maximaal vermogen van 200 pk (aan 11.000 opm) en een koppel van 137 Nm speelt de Bimota Tera duidelijk een divisie hoger dan de tegenstand.

Dat indrukwekkende vermogen heeft de Tera te danken aan z'n krachtbron: een drukgevulde Kawasaki viercilinder. Het blok van 998cc kennen we nog uit de H2-varianten van het Japanse merk. Sinds Bimota eigendom van Kawasaki werd heeft het boetiekmerk uit Rimini een vaste motorenleverancier gevonden. Overigens nam Bimota het volledige bijhorende elektronica-pakket van de Kawasaki H2 integraal over.

Van Bimota zijn we het sinds de machtsovername door Kawasaki gewend dat het merk ieder jaar met een nieuwigheid komt. Na twee redelijk gewone modellen in de vorm van de KB4 Supertourer en de vorig jaar gepresenteerde, bizarre BX450 enduro, durft Bimota met de Tera eindelijk weer eens de Tesi-kaart te trekken en daardoor voluit zichzelf te zijn.

Test: Bimota Tesi H2

De Tera mag dan al een toerlustige hoogpoter (op testosteron) zijn, mechanisch en uiterlijk heeft deze Bimota alvast meer gemeen met de sportieve Tesi, dan met de KB4 super-toermachine. Alleen al de Tesi-voorbrug maakt dat de Tera een stuk theatraler oogt, dan de naar Bimota-normen nogal conventionele KB4. Net als de eigenlijke Tesi H2 beschikt de Tera ook over het systeem waarmee je de hoogte van de achterpartij over 30 mm kan aanpassen. 52,5% van het gewicht wordt door de voorpartij geschraagd. Bimota vermeldt er evenwel niet bij hoeveel de Tera rijklaar, of zelfs droog weegt. 

Uiteraard geen upside-down voorvork op de Tera, maar de Tesi-ophanging wordt vooraan gedempt met behulp van een Öhlins TTX 36 schokbreker, die in dit geval voorzien is van een met stikstof gevuld reservoir. Die schokbreker is volledig instelbaar qua in- en uitgaande demping en de veer-voorspanning kan handmatig met een draaiwieltje worden afgesteld. Achteraan vinden we een soortgelijk veringelement.  Optioneel biedt Bimota ook semi-actieve schokdempers van het Italiaanse Marzocchi aan. Die hebben een iets langere veerweg. 

Prijzen en leveringsdata van de Bimota Tera zijn vooralsnog niet gekend.

 

Tekst: BJ

Foto's: Bimota

Video: YouTube.com/Bimota

Geschreven op 13 november 2023
© Motoren & Toerisme