Schrappen Bronx kadert in nieuw plan voor Harley-Davidson

In november vorig jaar stelde Harley-Davidson z'n nieuwe, sportieve naked, genaamd Bronx voor. De reacties van de EICMA-gangers, en andere motorfans, waren overwegend positief. Destijds klonk het dat de Bronx, samen met de eveneens volledig nieuwe Pan America, eind dit jaar te koop zou zijn. Inmiddels lijkt er verandering gekomen in die plannen. Zo is er van de Bronx geen spoor meer te bekennen onder de knop 'Future Models' op Harley-Davidsons media-website. 

Het lijkt er dus op - voorlopig althans - dat de lancering van de Harley-Davidson Bronx is uitgesteld. En dat kadert helemaal in de hervormingsplannen van Harley-Davidsons nieuwe CEO, de Duitser Jochen Zeitz. Zeitz vervangt Matt Levatich, die begin dit jaar 'The Motor Company' verliet. De Bronx kaderde, evenals de Pan America en de LiveWire, in Levatichs 'More roads to Harley'-plan. Dat plan moest met nieuwe modellen een nieuw en jonger doelpubliek aanboren. Na het vertrek van Levatich en de komst van Zeitz lijkt er echter nog maar weinig over van het plan.

De Pan American blijft wel deel uitmaken van Harley-Davidsons nieuwe plannen.

Zeitz heeft ondertussen een eigen, nieuw plan ontrold waarbij Harley-Davidson opnieuw meer op z'n doelpubliek zal focussen. Daarnaast werd het personeelsbestand met zo'n 14% gereduceerd en werd er ook in het Amerikaanse dealer-netwerk van Harley-Davidson gesnoeid. De lancering van nieuwe (of vernieuwde) modellen werd achteruit geschoven. Al deze maatregelen moeten Amerika's grootste constructeur van motorfietsen weer vlot trekken.

Dat Harley-Davidson het moeilijk heeft, bleek ook eind juli toen de constructeur voor het eerst in meer dan 10 jaar een financieel verlies rapporteerde. Dat verlies betrof het tweede kwartaal van 2020.  De laatste maal dat Harley-Davidson nog een verlies had laten optekenen was voor het laatste kwartaal van 2009. Zeitz wil nu de winstmarges opkrikken door maar met mondjesmaat te leveren aan dealers. En dat in de hoop dat de dealers eerst hun (over)stock kunnen verkopen, zonder al te veel korting te moeten geven. De Duitser zei aan Bloomberg dat hij kwaliteit voorop wil stellen aan kwantiteit en dat dit Harley-Davidson weer aantrekkelijk moet maken. Verder zou er ook flink gesnoeid worden in het gamma. Zo zou 30% van de actuele Harley-Davidson-modellen uit de line-up verdwijnen. 

 

Tekst: BJ

Foto: Harley-Davidson Media

Geschreven op 18 augustus 2020
© Motoren & Toerisme