Rij-indruk: Royal Enfield Interceptor & Continental GT

Zon, zee en strand. Met die kernwoorden in het achterhoofd is dit duo tweecilinders van Royal Enfield ontworpen. Die Californische beelden moeten we erbij fantaseren want het weerbulletin predikt eerder regen, koude en wind als we in Nederland op stap gaan met de update van de Royal Enfield Interceptor 650 en Continental GT.  

Toen deze tweecilinders het levenslicht zagen in 2018, diende Californië als testgrond voor de genodigde journalisten. Helaas bleek er geen afgevaardigde uit de Benelux aanwezig te zijn vanwege de te kleine markt. Onjuist blijkt nu. Onze verzameling van dwerglanden blijkt immers één van de belangrijkste markten in West-Europa voor Royal Enfield. Reden te meer om deze vergissing geen tweede maal te maken en ook een uitgebreide test op poten te zetten in het minder zonnige maar naburige Nederland. 

Relax

Het wordt ondertussen een gekend riedeltje in het Euro5-jaar, want de wijzigingen blijven beperkt tot aanpassingen aan het motorblok voor de strengere uitstootnormen. Dus deze kunnen we alvast afvinken. Je krijgt 48 pk aan 7.150 opm en 52.3 Nm aan 5.150 opm vanuit een 648 cc grote lucht/oliegekoelde tweecilinder. Volgens de realiteitszin ideale waarden voor onze omgeving. Het is een oprecht en puur motorblok dat karaktervol presteert en je soms zelfs verrast met z’n kunnen. Verwacht je niet aan exuberante uitspattingen, maar je krijgt exact wat je nodig hebt voor die relaxte zondagsrit. Natuurlijk is ook dit motorblok geschikt voor de houders van een A2-rijbewijs en net daarom een gedroomde kennismaking met de motorwereld. 

Kleuren

Dit type motoren schreeuwt om een opvallend kleurtje en ze krijgen die ook volgens een breed palet. Het is weliswaar enkel de metalen tank die daarbij ingekleurd wordt, maar het werkt en geeft de motoren de nodige flair. De Interceptor serveert zes kleuren terwijl de Continental GT de keuze biedt uit vijf mogelijkeheden. De Interceptor is trouwens de motor met het brede stuur en de Continental GT speelt in op de caferacer-trend met zijn clip-ons. Verder zijn er nog enkele subtiele verschillen zoals het zadel en de benzinetank maar verder dan dat moet je het niet zoeken. De Interceptor is de meest comfortabele van de twee, terwijl de Continental je in een meer sportieve houding plooit. Beide houdingen hebben hun charmes al ben ik net iets meer te vinden voor die speelse en sportievere houding van de Continental GT, in de veronderstelling dat je lange etappes achterwege laat. De algemene uitstraling van beide motoren is retro en een schot in de roos. De afwerking is hoger dan je zou verwachten en meer dan voldoende voor deze klasse. 

Eenvoud

Met beperkte wijzigingen aan boord is de vraag hoezeer innovatie wordt gemist op dergelijke motoren? Er is nu eenmaal een publiek die deze karaktervolle eenvoud apprecieert waardoor de eindeloze queeste naar verbetering eigenlijk onnodig is. Terwijl elektronische chips wereldwijd uit voorraad geraken door de computerisering van elk product, siert het deze motoren om vast te houden aan de basis zolang het nog kan. Het zijn motoren waarmee elke beginner uit de voeten kan, want ze zijn zeer vergevingsgezind in alle opzichten. Het stuurgedrag is prima, al twijfel ik wel wat aan de banden om extreme hellingshoeken te ambiëren. Maar nogmaals dit type motoren vraagt daar niet om. Ik vind het heerlijk. De Interceptor begint bij 7.199,00 euro en de Continental GT bij 7.499,00 euro. Dat zijn correcte prijzen in een dunbevolkt concurrentieveld, toch zeker als luchtgekoelde tweecilinders in deze retrostijl. 

Conclusie

Met een aangepast motorblok en een nieuw stel kleuren zijn de wijzigingen weinig noemenswaardig. Het was dan ook meer een herkennismaking dan een voorstelling van een nieuw model. Maar in mijn geval was het een eerste echte ontmoeting. Sinds de introductie had ik een zekere sympathie voor deze motoren. De positieve vibe die ze uitstralen is echt aanstekelijk. En zoals de Himalayan een droom verkoopt om de wereld rond te trekken, verkopen deze tweecilinders de droom van hoe het vroeger was. Lekker cruisen met de vrienden in alle eenvoud met zomerse taferelen op de achtergrond. We hebben misschien geen Californische kustlijn waar de zon altijd schijnt, maar we weten goed genoeg dat er alsnog voldoende plekken zijn om lekker te cruisen met deze tijdmachines. En volgens Frank gaat die zon de komende dagen ook terug schijnen… 

Royal Enfield Interceptor 650
Motor: lucht/oliegekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 648 cc
Rijklaar gewicht: 217kg
Vanaf: € 7.199,00
Royal Enfield Continental GT650
Motor: lucht/oliegekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 648 cc
Rijklaar gewicht: 217kg
Vanaf: € 7.499,00

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Motografie en Flink21

Website: https://royalenfield-benelux.be

Geschreven op 26 mei 2021
© Motoren & Toerisme