Rij-indruk: Royal Enfield Hunter 350

Een derde van de Royal Enfield eigenaars in de cruciale Indische markt zijn onder de 25 jaar. Het is de reden waarom dit van oorsprong Engelse merk ons overspoelt met modern-retro 350 cc eencilinders terwijl de 650 cc tweecilinder een meer volwassen markt bedient. Royal Enfield’s CEO Siddharta Lal beschrijft zijn nieuwste tweewieler de Hunter 350 als een dubbel shot espresso.

De Hunter kijkt vooruit en niet achteruit zoals de Meteor of de Classic. Het is een volledig nieuw model dat zich focust op de jonge stadsvogel en hun trendy levensstijl. Een ideale motor om te pendelen, en een soort tegenhanger van een maxi-scooter, zoals zal blijken tijdens deze nachtrit door de immer drukke straten van het bruisende Bangkok. Een knettergekke strijd met tussensprints van licht tot licht. Hiervoor wordt de Hunter aangedreven door diezelfde eencilinder van de Classic en de Hunter. Een onveranderde 20,2 pk aan 6.100 opm en 27 Nm aan 4.000 opm zijn de cijfers van dienst. Mechanisch is dit hetzelfde motorblok, maar een aangepaste fuel mapping en ontsteking moet zorgen voor een aangenamere prestatie onderin.

2022_RoyalEnfield_Hunter350

Scherper

Het stalen frame zou wel compleet nieuw zijn. De fysieke omvang is daardoor minder intimiderend voor beginnende rijders dan de Meteor. Zo is de wielbasis ingekort en meten beide velgen 17-inch met tubeless banden. De stuurgeometrie is scherper dankzij de nieuwe 41 mm voorvork met een een balhoofdshoek van 25 graden en een naloop van 94 m. Het zwaartepunt is centraler in het frame geplaatst met een verhouding van 48/52 procent. Ook de benzinetank is twee liter gekrompen, van 15 l naar 13 l. De zadelhoogte is gevoelig gestegen van 765 mm naar 800 mm tegenover de RE Classic om meer ruimte te geven aan grote rijders. Dit in combinatie met lage voetsteunen en een opwaartse stuur met dikke handvatten, resulteert in een zeer aangename houding die veel vertrouwen en comfort biedt. Niet onhandig in de verkeersomstandigheden van deze vijf uur durende stadsrit.De motor is elektronisch lekker simpel zonder rijmodi of tractiecontrole. De gasrespons is scherper dan voordien, zonder schokkerig over te komen. Niet eenvoudig voor een motor van dit formaat met alle bijhorende eisen van de Euro5-wetgeving. Er zijn eveneens weinig tot geen vibraties in alle contactpunten met het lichaam. Voor startende rijders is dit dus een gedroomd motorblok. De koppeling is niet de lichtste, maar doet het prima. Een klassieke teller geeft de snelheid aan waarin een kleine display de overige informatie deelt.

2022_RoyalEnfield_Hunter350

Harde rubbers

Het stalen frame is uitgerust met een nieuwe ophanging. Vooraan is dat een klassieke, niet regelbare vork met een veerweg van 130 mm. Achteraan is de veervoorspanning regelbaar met een veerweg van 102 mm in plaats van de 80 mm op de Meteor, die merkbaar tekortschoot. Toch is de rit nog niet helemaal comfortabel te noemen en zou de vering best iets minder hard mogen zijn. Het onafgeveerd gewicht is dankzij lichtere velgen afgenomen met 3,1 kg. Dit is een enorme reductie en zorgt voor een fijne en speelse beleving waarbij je de Hunter snel heen en weer flipt. Ook de ruime stuuruitslag draagt bij tot deze wendbaarheid net als de dunne banden van Indische makelij. Met een verharde samenstelling van het rubber om voldoende kilometers uit deze banden te halen, is de bochtensnelheid wel beperkt. Enkele conculega’s hebben het op de harde manier ondervonden op een kart-circuit waarbij de banden simpelweg niet voldoende opwarmden. Ook onder natte omstandigheden presteren deze banden niet ideaal. Een nieuw setje Metzelers Sportecs die gekeurd zijn voor de Meteor zou niet verkeerd zijn.

De Hunter is natuurlijk uitgerust met ABS maar zonder de hellingsgevoelige sensoren. Met alle vloeistoffen aan boord weegt deze knaap 181 kg, tien kilogram minder dan de Meteor. De remmen moet je stevig indrukken en geven niet de meest overtuigende bijt. Vanaf oktober is deze hippe vogel beschikbaar in de 850 dealerships van Royal Enfield wereldwijd bovenop de 2.100 winkels in India. De Hunter verschijnt in zes kleurschema’s en afzonderlijk zijn er nog 35 accessoires beschikbaar zoals de turn-by-turn navigatie van RE.

Conclusie

De Hunter is het nieuwe instapmodel onder de Bullet 350 die later dit jaar wordt geïntroduceerd. Een verkoopsprijs is nog niet gekend voor Europa maar in India is deze motor 25 procent goedkoper dan de al voordelige Meteor. Dat is best veel motor voor weinig geld en je krijgt nog eens drie jaar garantie. Een functionele en simpele streetfighter die ook nog eens veel rijplezier biedt, het kan bijna niet mislopen. 

Tekst: Alan Cathcart/CdK

Foto’s: Royal Enfield

 Royal Enfield Hunter 350
Royal Enfield Hunter 350
Motor: lucht/oliegekoelde eencilinder viertakt
CI: 349 cc
Rijklaar gewicht: 181kg
Geschreven op 2 september 2022
© Motoren & Toerisme